جمعه , آوریل 19 2024

شش روش آیورودایی برای داشتن خوابی بهتر

نویسنده: اشلی دیویس  برگردان: ندا اسدی

پزشکان آیورودایی یک برنامۀ عصرگاهی که شما را برای داشتن خوابی آرام در شب آماده می‌کند، به شما معرفی می‌نمایند.
همیشه دلیلی پشت اینکه چرا نمی‌توانیم بخوابیم، وجود دارد و این عامل اغلب استرس است. بنا به اصول آیورودایی زمانی که شما واتای اضافی داشته باشید و ذهنتان بیش‌ازاندازه درگیر افکار مختلف باشد، آرامش یافتن شما غیرممکن است. پس راه‌حل واضح این مشکل این است که استرس را از بین ببرید، اما همۀ ما می‌دانیم که این کار در حرف ساده است، نه عمل.
دکتر رایچور  پیشنهاد می‌دهد که هر شب رأس ساعت مشخصی، ترجیحاً قبل از ساعت ده شب به تختخواب بروید و به این برنامۀ خوابتان پایبند باشید. ذهن خود را خالی کنید، افکاری که در طی روز ذهن شما را درگیر کرده بود، رها کنید. کمی دعا کنید و شکرگزار خداوند باشید. برای رسیدن به آسودگی می‌توانید کارهای زیر را نیز انجام دهید.

یک حمام آب گرم با گل سرخ و یاس بگیرید.

یک حمام آب گرم با اسانس گل سرخ و یاس بگیرید. دکتر رایچور این دو روغن بخصوص را به خاطر دارا بودن خواص آرام‌بخشی‌شان ‏ پیشنهاد می‌دهد. در آیورودا گفته می‌شود، گل سرخ و یاس استرس را کاهش می‌دهند، قلب را باز می‌کنند و احساسات منفی را از بین می‌برند. هدف تمام برنامه‌های قبل از خواب این است که ذهن شما را برای رفتن به یک حالت متفاوت و آرام آماده کنند.
 

تنفس از یک حفرۀ بینی را تمرین کنید.

بر روی تختخواب خود بنشینید. چشمانتان را ببندید. حفرۀ راست بینی خود را گرفته و از حفرۀ بینی سمت چپ تنفس کنید.
 حفرۀ سمت چپ بینی خود را بگیرید و از حفرۀ راست بینی بازدم کنید.
 از حفرۀ راستی بینی خود دم بگیرید، حفرۀ راستی بینی‌تان را ببندید و از حفرۀ چپ بینی خود بازدم کنید. این تکنیک را به مدت ده دقیقه ادامه دهید.
 هرکسی که از اختلال خواب در رنج است، باید این تکنیک تنفس از حفرۀ بینی جایگزین را امتحان کند. این عمل واتا را پایین می‌آورد و به برقراری تعادل بین نیمکرۀ راست و چپ مغز کمک می‌نماید.
تنفس براهماری یک تکنیک جایگزین دیگر است. به‌سادگی دم بگیرید و در هنگام بازدم، به‌آرامی «اوم» بگویید. این کار را به مدت پنج دقیقه تکرار کنید.

 

شیر گرم با مخلوط جوزهندی بنوشید.

در آیورودا از شیر سرد باید دوری کرد، اما شیر گرم خاصیت درمان‌کننده و آرام‌بخش دارد. شیر حاوی ال-تیروفان؛ یک اسیدآمینه
 حاوی سروتونین و ملاتونین که هر دو خواب‌آور هستند، می‌باشد.
جوزهندی به این نوشیدنی آرامش‌بخش، طعم شیرین می‌دهد و به خواب‌آور بودن
 آن کمک می‌کند. ترکیب شیر گرم و جوزهندی، شما را ریلکس کرده
 و به‌سرعت به خواب می‌برد.

 

 بدن خود را با روغن حیوانی ماساژ دهید.

در آیورودا، روغن حیوانی به‌عنوان بهترین ماده برای ماساژ بدن شناخته‌شده است. این روغن، سیستم بدنی را آرام و خنک کرده و پوست شما را آب‌رسانی می‌کند. ماساژ بدن مخصوصاً نواحی ناف با روغن حیوانی، واتا را به خاطر محتویات خشک خود به تعادل رسانده و پیتا را به خاطر اثر خنک‌کنندگی‌اش آرام می‌سازد.

 

کف دست‌وپاهای خود را ماساژ دهید.

ماساژ پاها یک کار بسیار عالی قبل از رفتن به تختخواب است. حدود 7000 پایانۀ عصبی کف هر پا وجود دارد، به همین خاطر ماساژ دادن هر دو پا کل بدن شما را ریلکس خواهد ساخت. ماساژ کف دست، جایی که عصب‌ها ازآنجا آغاز می‌شوند، اثر مشابهی بر روی بدن شما دارد.

 

اسانس موردعلاقۀ خود را ببویید.

چند قطره از روغن اسانس موردعلاقه‌تان را روی بالش یا مچ دستتان جایی که نبض شما وجود دارد، بریزید. در آیورودا، تنفس اسانس به آرام‌سازی ذهن و جسم کمک کرده، قلب را گشوده و خواب را تقویت می‌نماید. دکتر رایچور ترکیبی از اسانس پرتقال، هل، گل یاس، ریحان و وانیل را به شما پیشنهاد می‌دهد. روغن براهمی  برای آرام‌سازی بدن و اعصاب شما بسیار مؤثر است.

 

برگرفته از:
http://www.yogajournal.com/slideshow/6-ayurvedic-nighttime-rituals-better-‎sleep/#0‎

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

یوگا برای افراد مبتلا به آسم

به گزارش مهر، آسم یک بیماری مزمن رایج است که در حدود ۳۰۰ ملیون نفر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *