پنج‌شنبه , مارس 28 2024

سبک های معروف یوگا در جهان

  
 
 

سبک های معروف یوگا در جهان

امروزه بيش از 50 سبک براي تمرينات ذهني و عملي يوگا وجود دارد که البته تعدادي از آنهاا ز شهرت و محبوبيت بيشتري برخوردارند.سبک هاي يوگا مانند شعاع هاي نور خورشيد هستند . زيرا همگي از يک منبع نشات مي گيرند و از قوانين يکساني تبعيت مي کنند.تفاوت هاي آنها نيز عمدتا ناشي از تاکيد و تمرکز بيشتر بر يک يا چند خصوصيت از قبيل هماهنگي حرکت با تنفس , در يک راستا بودن بدن , استقرار در يک آسانا به مدت طولاني و يا جايگزين کردن آساناي بعدي با مکث کمتر در هر کدام , مي باشد. لازم به ذکر است که هيچ سبکي بر سبک ديگر برتري ندارد . در اينجا به مشهورترين سبکهاي يوگاي جهان اشاره مي کنيم.

 

آناندا يوگا : تاکيد بر مراقبه

 

 

در اين سبک تاکيد بر مراقبه در حين انجام تمرينات است که شامل تنفس آگاهانه با هدف پاکسازي و بالا بردن سطح انرژي , انجام تمرينات ذهني و نيز اانجام دادن آساناهايي به منظور آماده سازي فرد براي مراقبه هاي طولاني است و هدف آن رساندن رهجو به يک آگاهي دروني , آرام و جاويدان است.

جي دونالد والترز (j.donald walters) ملقب به سوامي کرياناندا مبتکر سبک آناندا يوگا در 19 مي ساال 1926 ميلادي متولد شد. او از شاگردان يوگي پارامهامسا يوگاناندا , نويسنده کتاب معروف ” سرگذشت يک يوگي ” بود که 45 سال از عمر خويش را به مطالعه آموزه هاي او سپري کرد و سپس سبک آناندا يوگا را پايه ريزي کرد. سوامي کرياناندا بيش از 100 کتاب و 400 قطعه موسيقي نوشته است.

 

آنوسارا : مرکزيت بخشيدن به قلب

 


 

آنوسارا از جمله سبک هاي يوگاست که جان فرند “john freind” در سال 1997 ميلادي آن را گسترش داد. وي که متولد 30 مي سال 1959 ميلادي مي باشد.سبک آنوسارا يوگا را براي تبعيت از دل در مسير رشد معنوي ابداع کرد.در اين سبک از يوگا به توانايي ها و محدوديت هاي هر فرد احترام گذاشته مي شود.آ – نو – سار- ا يعني از قلبت پيروي کن و در جهت اراده خداوند گام بردار.آنوسارا يعني لبريز از موهبت . که ريشه در علم عميقي از هماهنگي بيروني و دروني بدن دارد و تمرينات آن بر اساس فعاليت هاي قلبي است , بدين معني که در حين يادگيري عقايدي که بر خوبي و الطاف موجود در انسان ها وجود دارد , تاکيد مي شود که اين قضيه باعث باز شدن قلب و عروق و ايجاد توازن انرژي در انجام آساناها مي شود.سبک يوگاي آنوسارا پس از شکل گيري در آمريکا , استراليا و ژاپن به سرعت گسترش يافت.

 

اينتگرال : نيروي شفا بخش وانهادگي بدن يا ريلکسيشن

 

 

اين سبک از يوگا توسط سوامي ساتچيداناندا “swami satchinanda ” , از شاگردان سوامي شيواناندا که در 22 دسامبر سال 1914 ميلادي متولد شد و در 19 آگوست 2002 ميلادي ديده از جهان فرو بست , شکل گرفت. او با جمعي از مردم , براي صلح جهاني به تکرار ذکر نام خداوند مي پرداخت. شاگرد ارشدش , دکتر دين اورفيش , از اين صوت براي درمان بيماران قلبي استفاده مي کرد. سوامي ساتچيداناندا نويسنده کتاب فلسفه هاتا يو گا است . در سبک يوگاي اينتگرال , بيشتر تاکيد بر پراناياما (کنترل تنفس) , مراقبه و تکرار ذکر نام خداوند است . انجام تمرينات يوگا به مدت 45 دقيقه , همچنين رها سازي عميق و سپس اجراي تمرينات تنفسي و بالاخره انجام تمرينات تمرکزي از ديگر مشخصات اين سبک از يوگا مي باشد.

 

آشتانگا : يوگاي قدرتي

 

 

آشتانگا از جمله سبک هاي مشهور يوگاست که توسط شري کريشنا پاتابي جويس ابداع شد.پاتابي جويس در 26 جولاي 1915 ميلادي متولد شد.او از جمله شاگردان کريشنام آچاريا بود که پس از کسب تعليمات يوگا از استاد , سبک آشتانگا يوگا را ابداع کرد. او معتقد بود با اجراي دستورات اين سبک قدرت انعطاف پذيري و استقامت بدن بسيار افزايش مي يابد.

اين سبک براي کساني که تمرينات جسمي سخت و سنگين انجام مي دهند و به دنبال روشي براي تقويت عروق خود هستند , مناسب بوده و از جمله تمرينات يوگاي کامل و سالم محسوب مي شود , اما براي شاگردان مبتدي مناسب نيست . آشتانگا شامل 340 حرکت است که با سلام بر خورشيد آغاز مي شود . اين حرکات با کمک تمرينات تنفسي به هم مرتبط مي شوند. اين سبک باستاني , امروزه در غرب طرفدران زيادي دارد و بدن را قدرتمند و انعطاف پذير کرده , همچنين توانايي فرد را افزايش مي دهد. پرتو جو پس از اينکه اصول کلي را ياد گرفت , به طور مستقل مي تواند تمرينات را ادامه دهد.

شايان ذکر است که سبک آشتانگا يوگاي پاتابي جويس و شاخه آشتانگا يوگاي حکيم پاتانجلي کاملا از يکديگر مجزا هستند.آشتانگا يوگاي پاتانجلي سير و سلوک به سوي وارستگي و وحدت را تشريح مي کند , در حاليکه سبک آشتانگا يوگاي پاتابي جويس بر چگونگي اجراي آسانا , براي رسيدن به قدرت بدني تکيه دارد.


بيکرام : يوگاي داغ

 

 

 

سبک يوگاي بيکرام از جمله سبک هايي است که توسط بيکرام چودري  بنيانگذار دانشکده جهاني بيکرام يوگا در هند و موسس يوگاي داغ به وجود آمد.وي در سال 1946 ميلادي در کلکته به دنيا آمد . او يوگا را در چهار سالگي نزد استادش بيشنو گوش و برادر کوچکتر او آغاز کرد. بيکرام روزانه حداقل 4 تا 6 ساعت در دانشکده بيشنو تمرين مي کرد. اين سبک مجموعه اي از حرکات يوگاست که در اتاقي با دماي بين 95 تا 100 درجه فارنهايت انجام مي شود.انجام دادن تمرينات يوگا در اين دما منجر به تعريق و افزايش دماي بدن و در نتيجه انعطاف پذيري بيشتر بدن مي شود.

مدت زمان کلاس هاي يوگاي سبک بيکرام , کوتاه تر از کلاس هاي معمولي يوگاست. در اين نوع يوگا 26 آسانا در 90 دقيقه به صورت به هم پيوسته انجام مي گيرد.بيکرام چودري سالانه بيش از 200 مربي يوگا تربيت مي کند.او توالي حرکات خود را با ساختن موسيقي مقايسه مي کند و عقيده دارداگر چه تعداد نت هاي موسيقي محدودند اما با ترکيب کردن آنها به شکل هاي گوناگون , موسيقي هاي مختلفي ايجاد مي شود. بر همين اساس سبک يوگاي بيکرام نيز منحصر به فرد مي باشد.

 

آيينگر : تقارن و هم ترازي

 

 

 

در اين سبک به چگونگي کارکرد عضلات مختلف بدن در زمان اجراي آسانا تاکيد زيادي مي شود.استاد ب . ک . اس . آيينگر(iyengar) متولد 14 دسامبر سال 1918 ميلادي در شهر بلور هند است . او در حال حاضر معروف ترين استاد يوگاي جهان است که بيش از 75 سال سابقه آموزش و تدريس دارد. بنابر آنچه از يوگاي باستاني استاد خويش شري کريشنام آچاريا آموخته بود , اين سبک از يوگا را که طرفداران بسياري دارد توسعه بخشيد . وي براي افزايش انعطاف پذيري بدن و حفظ توازن حرکات به پرتوجويان خود پيشنهاد مي کند که از ابزارهاي کمکي مانند بندهاي مخصوص , پتو , بلوک هاي چوبي , صندلي و آجر استفاده کنند.اين ابزارها به پرتو جوي مبتدي کمک مي کند که کشش هاي صحيح هر حرکت را به طور صحيح درک کنند.

 همچنين در اين سبک نسبت به سبک هاي ديگر , پرتوجو زمان طولاني تري را در حرکت مي ماند . مربيان اين سبک براي رسيدن به سمت مربيگري دوره ها و برنامه هاي آموزشي بسيار سخت و طولاني  مدت در حدود 2 تا 5 سال را پشت سر مي گذارند که تحت نظارت آيينگر انجام مي پذيرد. وي نويسنده کتاب هايي در زمينه تمرينات و فلسفه يوگا است که از معروف ترين آنها مي توان به پرتويي از يوگا , پرتويي از پراناياما و پرتويي از سوتراهاي پاتانجلي و همچنين کتاب يوگا در عمل ( دوره مبتدي آسانا و پراناياما ) اشاره کرد.

 

 

شيوانادا : ايجاد انگيزه براي داشتن يک زندگي سالم

 

 

اين روش بر 5 اصل استوار است . آساناهاي مناسب و کلاسيک , تنفس صحيح , آرامش و رهاسازي عميق , حفظ رژيم غذايي گياه خواري , مثبت انديشي و مراقبه. در اين 4 شاخه اصلي يوگا شامل راجا يوگا , يانا يوگا ,بهاکتي يوگا و کارما يوگا به يک نسبت آموزش داده مي شود.در کلاس هاي اين سبک , پرتو جويان  در هر جلسه ابتدا تمرينات تنفسي , سپس 12 بار حرکت سلام بر خورشيد را انجام مي دهند.

اين حرکات در آرامش کامل با در نظر گرفتن ريتم تنفس در طول حرکت و با رهاسازي عميق پس از پايان آن انجام مي شوند.مکث در آساناها کوتاه و فاصله بين آنها براي رهاسازي طولاني تر است. همچنين اين سبک بر تجربه آگاهي و آرامش حاصل از قرار گرفتن در وضعيت هاي مختلف بدني تاکيد مي کند. مرکز يوگاي شيواناندا که يکي از بزرگ ترين مراکز آموزش يوگا در جهان است و سبک يوگاي شيواناندا را ارايه مي کند , توسط سوامي ويشنودواناندا بنيانگذاري شد. وي در سال 1960 ميلادي دوره هاي مربيگري يوگا را راه اندازي کرد . تا کنون بيش از 30000 نفر دوره فوق را گذرانده و در کشورهاي مختلف جهان مشغول آموزش هستند. از جمله کتاب هاي سوامي ويشنودواناندا مي توان به کتاب مصور کامل يوگا , مديتيشن و مانترا اشاره کرد . سوامي ويشنودواناندا مبتکر سبک يوگاي شيواناندا در 31 دسامبر سال 1927 ميلادي در ايالت کرالا واقع در جنوب هند متولد شد . او پس از سال ها آموزش سبکي از يوگا را ابداع و به احترام استادش شيواناندا نام آن را يوگاي سبک شيواناندا ناميد . او در 9 نوامبر سال 1993 ميلادي ديده از جهان فرو بست.



کريپالو : يوگاي هوشياري

 

 

پايه گذار اين سبک يوگا , آمريت دساي (Amrit desai ) در 16 اکتبر سال 1923 ميلادي در ايالت گوجرات هندوستان ديده به جهان گشود.او نام اين سبک را به احترام استادش , کريپالو آناندا انتخاب کرده است. اگر نياز به يک تلنگر داريد تا به احساس اعجاب انگيز ” من زنده هستم و زندگي را دوست دارم ” باز گرديد , اين سبک مي تواند به شما کمک کند.اين سبک از يوگا شاما آساناهاي يوگا براي افزايش انعطاف پذيري بدن , افزايش زمان مکث و ميزان تمرکز در حرکات تنفسي , مديتيشن و تکنيک هاي رها سازي بدن است . اين تمرينات چشم ما را به سوي زندگي باز کرده و مي توانند به ما کمک کنند تا در هر مرحله از زندگي پيشرفت کنيم . پرتو جويان طبق محدوديت هاي قدرتي و انعطافي بدن خود , تمرينات را انجام مي دهند و تمام اين هماهنگي ها با آگاهي از بدن همراه است . اين سبک به دليل ويژگي خاص خود که همان رفتن به حالت مراقبه در حين انجام دادن آساناها مي باشد , به يوگاي هوشياري نيز معروف شده است .

 


کنداليني يوگا : انرژي بيداري

 

 

کنداليني در سانسکريت يعني چنبره زدن چون مار و به معناي جمع شده مي باشد. منظور از آن نيروي نهفته در فرد است که فعال شدن آن موجب خود درماني , ادراک عميق , نبوغ و خلاقيت مي شود . کنداليني يک انرژي است که در همه اشخاص وجود دارد و مي تواند پاسخي به نداي قلب فرد براي رسيدن به هدف باشد.

پرتوجو مي تواند با فعال کردن اين انرژي در جهت رسيدن به کمال معنوي گام بردارد . اين سبک با بي اثر کردن فشارهاي زندگي به فرد کمک مي کند تا بتواند احساس شادي , سلامت و رضايت  را در خود ايجاد کند . اين روش در واقع روشي براي ايجاد تغيير است . اين سبک از يوگا شامل آساناهايي براي گرم کردن بدن , انعطاف ستون مهره ها و تمرينات تنفسي , ذکر گويي و مراقبه با هدف بيدار کردن انرژي کنداليني و هدايت آن در طول ستون فقرات از طريق چاکراهاي بدن است. همچنين مجموعه تمرينات اين سبک را مي توان به صدها شکل و ترکيب مختلف اجرا نمود .

کنداليني يوگا بر اين اصل استوار است که ما را متوجه قدرت واقعي درون خويش کند و بدانيم که مي توانيم بر قدرتي فراتر از نيروي عضلات تکيه کرده و به جريان روح و انرژي در بدن خود اطمينان داشته باشيم .

کل فلسفه کنداليني يوگا را مي توان در دو کلمه خلاصه کرد : ” ايستادگي کردن ” و آن به اين معناست که هنگام انجام هر تمرين , و زماني که ادامه دادن آن مشکل مي شود شخص مي تواند تصميمي آگاهانه براي ادامه دادن و ايستادگي کردن بگيرد و به مرحله بالاتري از آنچه هست دست يابد و زندگي خود را دگرگون کند . از جمله تاثيرات اين سبک مي توان به عملکرد بهتر بدن , زيبايي , افزايش درک شهودي , از بين بردن عادات منفي و خلاقيت اشاره کرد.

يوگي بهاجان yogi bhajan بنيانگذار سبک کنداليني يوگا در 26 آگوست سال 1929 ميلادي در هاربهاجان سنگاپور به دنيا آمد و در 16 اکتبر سال 2004 در ميسور هند ديده از جهان فرو بست . او از پيشگامان اين سبک يوگا بود که قلب مردم را لمس مي کرد و ذهن آنها ررا به سوي  زندگي واقعي رهنمون مي ساخت.

 

وي نياسا : يوگاي سيال

 


وي نياسا نوع ديگري از يوگاست که با اثرگذاري بر ساختارهاي مختلف بدن , بيماري ها را درمان مي کند. اين شيوه ملايم يوگا مي تواند براي افراد مسن که از ناراحتي هاي حاد يا مزمن رنج مي برند به کار رود.

دکتر شرمن معتقد است که وي نياسا اثرات درماني بسياري دارد چرا که عملکرد دستگاههاي مختلف بدن را تنظيم کرده  موجب فرمانبري دستگاههاي بدن از مغز مي شود.

اين سبک را, تي . کا . وي دسيکاچار T.K.V.Desikachar که در 21 جون سال 1938 ميلادي در ميسور , ايالت کانارتاکا به دنيا آمد , بنيانگذاري کرد.

وي چهارمين پسر استاد بزرگ يوگا , شري ترومالاي کريشنام آچاريا Tirumalai Krishnamacharay است . اين سبک انجام هر حرکت را با عمل دم و بازددم هماهنگ مي کند . در وي نياسا , براي کاهش فشار بر مفاصل زانو در زمان اجراي حرکات ايستاده , اين مفاصل کمي خم و رها نگه داشته مي شوند.

آساناهاي آرام ويني يوگا يا همان وي نياسا شبيه به حرکات پوياي سبک آشتانگا هستند , با اين تفاوت که کاملا آهسته و با فشار کم انجام مي شوند . اين آساناها با توجه به توان پرتوجو انتخاب مي شوند. 

 

 

 

 

برگرفته از مجله دانش يوگا

 

 

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

بهترین حرکت یوگا برای خانم‌های شاغل

حرکت پلاین حرکت یوگا به کشیدگی جلوی بدن و تقویت عضلات  کمک می‌کند.به پشت دراز بکشید، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *