پنج‌شنبه , آوریل 25 2024

روانشناسی یوگا (قسمت سوم)

کلیشاس موجب بروز مشکلات متعدد روانشناسی و روان تنی میشود .روانشناسی یوگا  نحوه مدیریت آنها را براساس وابستگی و عدم

وابستگی الگوی سلامت ذهن شرح میدهد.آسکیتا (وابستگی)و آیراگیا (جدایی)دو نقطه افراط روی  یک ترازو پیوستار با آناساکتی (عدم وابستگی )در بین این دو میباشد .

آساکتی بمعنی وابستگی به امور دنیوی است .در لغت بمعنای کاهش حوزه آگاهیست . این امر منجر به راگا ، دویشا و آهامکارا میشود که بصورت ناامنی ،تملک ،خشم ،نگرانی ،افسردگی و دیگر مشکلات ذهنی و روانی می گردد. وایراگیا اوج راه زندگی نیوریتی است که با زندگی معمولی (عادی ) نمیتوان  به آن دست یافت . این طریقه  ایده آل زندگیست که توسط قدیسین و ریشی ها تنظیم شده است . روانشناسی یوگا آناساکتی را بعنوان راه میانه برای لذت از خوشبختی جاودانه و صلح بدون درگیری و مزاحمت توسط آساکتی است . یک توصیف مشروحی از روش آساکتی- آناساکتی سلامت ذهن توسط فردی بنام  “باهشان” در سال 1994 ارائه شده است .

 بعنوان روشها ی مطالعه ایی  نگاه عمقی از روشهای اولیه درک تجربیات یوگایی است. این روش با طریقه معمول درون نگری  که در روانشتاسی بکار میرود، متفاوت است . تجسم ،آگاهی و شهود تصاویر در روش خنثی با دارشتا بهاوا  کلید های مدیتیشن یوگایی و سادانا ست. اصل تعادل و همگونی درروانشناسی یوگا محوریت دارد .

اعتقاد بر اینکه هر گونه عدم تعادلی در جسم و روان و سیستم انرژیایی (پرانیک)موجب مشکلات و اختلالات شده و درمان آن در ایجاد تعادل  قرار دارد . مفهوم درست علمی دیگر در پذیرش تفاوت های افراد است . روانشناسی یوگا یک توصیف واضح و متفاوت گونه ایی از شخصیت انسان  دارد و تمرینات متفاوت یوگا یی برای آنها توصیه دارد .

مهمترین آنها بر اساس سه گونا  ساتو، راجاس و تاماس است . این گوناها اکثرا” اکتسابیست  و با تمرینات یوگا،  از طریق آنها یک تغییر مورد علاقه در نگرش و شخصیت  ممکن میشود .

ب- روانشناسی یوگا بعنوان علم کاربرد

پیدایش اصل علمی در منفت و کارایی راه حل های مشکلات پیش روی  افراد و جامعه نهفته است .از این نقطه نظر  روان شناسی یوگا اهمیت ویژهایی دارد . برخی از موضوعات و حوزه هایی که کاربرد های مهمی دارد در زیر ذکر شده است

۱- یوگا بر سلامت کلی معتقد است . اما این سلامت را حاصل تلفیق سه جنبه فیزیکی روان شناسی و معنوی میداند .ما نمی توانیم با توجه به یکی از جنبه های مذکور و نادیده گرفتن بقیه به سلامت خوب فکر کنیم .واقعیت این است که اگر جنبه های ذهنی و معنوی را نادیده بگیریم  جنبه فیزیکی و جسمی نیز نمی تواند سلامت بماند .هر جنبه ایی از سلامت بر جنبه های دیگر تاثیر دارد .سلامت و صحت کامل یعنی تناسب فیزیکی ،توانایی ذهنی و ذوق معنوی . یوگا نماد سلامت فیزیکی و ذهنی و کسب فضایل معنویست . بدین ترتیب معرف طیف وسیع تری نسبت به دیدگاه روان تنی مدرن است . در حال حاضر کتابهای مصور خوبی موجود است که بطور دقیق تاثیرات احتمالی آسانا ها،پرانایاما ها ،پراتی اهارا و تکنیک های مدیتیشن را بر جسم ، ذهن و توسعه آگاهی شرح میدهد. (برای مثال سوامی نیرانجان اناندا ساراسواتی 1993:سوامی ساتیاناندا 1996 :موتویاما 1979)  با ردیابی ارتباط یوگا و پزشکی شرق این برداشت میشود که یوگا براساس دانشی کلی از جنبه های متفاوتی وجود انسان می باشد .

تعداد مطالعات خوبی بر  فوایدو تاثیر مدیتیشن و دیگر تمرینات یوگا در مدیریت اضطراب (جانگید ات آل 1988:شارام و آگدیهوتری 1982) افسردگی و دیگر انواع اختلالات عصبی (جاگ 1982:ناکاراتنا و ناگندرا 1980) نشان داده شده است . .این بررسی ها تاثیر مشابهی در درمان اختلالات روان تنی با زمینه تنش مثل دیابت (دویکار 1982)سردرد عصبی (سیتیات آل 1981 )فشارخون بالا و اسکیمی قلبی (سوامی کارماناناندا ساراسواتی1982 -اورنیش 1990 ). این مطالعات بمنظور بررسی تاثیرات تمرینات یوگا بر عملکرد عصبی از جمله” آ -ان- اس “و امواج مغزی (رامامورتی 1977و وارما 1979) اجرا شده است . اگر چه  نیاز به طراحی بهتر تحقیقات تجربی بمنظور بررسی ریشه و اساس روانشناسی تکنیک های مختلف یوگا وجود دارد . بهمین نحوکاربرد رواندرمانی و منطق و استدلال  تاثیر ات آساناهای  خاص ،پرانایاماها و  تکنیک های مدیتیشن مانند آنتار مونا-اجاپاجاپا-چیداکاش دهارانا و غیره میبایست از طریق مطالعات تجربی برنامه ریزی شود .

بر اساس تئوریهای یوگا بیماری بدلیل عدم تعادل در سیستم روان تنی و پرانیکی (انرژی ایی)ایجاد میشود . تمرینات یوگا تعادل را حفظ کرده و سموم را از نادی ها و سیستم بدن پاک می کند . تمرینات مشابه کمک به  ایجاد سدی در مقابل بیماری و ارتقا زندگی سالم می کند . تمرن هاتا یوگا تاثیرات ویژه پاکسازی و تعادل بر بدن و ذهن دارد . 

ادامه دارد…

ترجمه: مرجان مأنوسی فر

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

روانشناسی یوگا (قسمت چهارم)

همه می خواهند شاد باشند و از زندگی لذت برند اما بدلیل رویکرد های اشتباه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *