چهارشنبه , آوریل 24 2024

راه عملی برای رسیدن به خودشکوفایی

راه عملی برای رسیدن به خودشکوفایی
نویسنده: سری سوامی شیواناندا 
برگردان: آیدا کوچکی

تو الهی هستی. الهی زندگی کن. طبیعت الهی خود را احساس و درک کن. تو استاد سرنوشت خود هستی. وقتی غم، مشکلات و سختی ها در نبرد روزانه زندگی آشکار می شوند، دلسرد نشو. شجاعت و قدرت معنوی را از درونت بیرون بکش. منبع پایان ناپذیر عظیمی از قدرت و دانش درونت وجود دارد. شیوه های استفاده از این منبع را یاد بگیر. در اعماق آن تفحص کن. در آن غرق شو. در آب های مقدس جاودانگی – Triveniی مقدس (تلاقی جریان سه گانه که در آن رودخانه Ganga و Yamuna با رودخانه های زیرزمینی نامرئی ساراسواتی برخورد می کند)- غوطه ور شو. زمانی که به منبع الهی بروی و “من خودِ جاودانه هستم” را تحقق بخشی، بسیار شاداب و احیا خواهی شد.
قوانین جهان را درک کن و سنجیده در این جهان حرکت کن. اسرار طبیعت را یاد بگیر. سعی کن بهترین شیوه ها برای کنترل ذهن را بدانی. این ذهن را تسخیر کن. تسخیر ذهن واقعا غلبه بر طبیعت و جهان است. تسخیر ذهن شما را قادر می سازد به منبع قدرت روح رفته و آنگاه “من خودِ جاودانه هستم” را تحقق بخشید.
زمزمه نکن. زمانی که مشکلات و غم بر تو نازل می شوند، گله نکن. هر مشکل یک فرصت برای توست تا اراده خود را بسط دهی و قوی شوی. از آن استقبال کن. مشکلات اراده ات را تقویت می کنند، قدرت استقامتت را افزایش می دهند و ذهن تو را به سمت خدا می گردانند. با یک لبخند با مشکلات روبرو شو. قدرت واقعی تو در ضعفت نهفته است. تو شکست ناپذیر هستی. هیچ چیز نمی تواند به تو آسیبی بزند. بر مشکلات یک به یک غلبه کن. این آغاز یک زندگی جدید، یک زندگیِ گسترش، شکوه و جلال الهی است. بلند پرواز باش. رشد کن. گسترش یاب. همه کیفیت های مثبت را ایجاد کن- Daivi Sampatti یعنی بردباری، صبر و شجاعت که در تو خفته است. زندگی جدیدی را شروع کن. راه معنوی را طی کن و “من خودِ جاودانه هستم” را تحقق بخش.
یک زاویه دید جدید داشته باش. با تبعیض، شادی، بصیرت، نشاط و درک روح و روان مجهز کن. یک آینده درخشان با شکوه در انتظار توست. گذشته را به خاک بسپار. تو می توانی معجزه کنی. می توانی کارهای خارق العاده انجام دهی. امید را از دست نده. تو می توانی اثرات مضر سیارات نامطلوب را از طریق نیروی اراده خود از بین ببری. می توانی به عناصر و طبیعت فرمان دهی. می توانی اثر نیروهای تاریک متضاد و تاثیرات بد را که ممکن است علیه تو عمل کنند خنثی نمایی. می توانی شرایط نامطلوب را به بهترین شرایط تبدیل کنی. می توانی تقدیر را خنثی کنی. خیلی ها این کار را کرده اند. تو هم می توانی این کار را انجام دهی. ادعا کن! تشخیص بده! همین حالا خواستار تولد خودت شو!!! تو خودِ جاودانه هستی.
عزم و اراده و اعتماد به نفس برای موفقیت در خودشکوفایی بسیار ضروری هستند. در Mundaka Upanishad شما در می یابید: ” این آتمن را نمی توان توسط که عاری از قدرت است یا بدون شوق است به دست آورد. اما اگر یک خردمند با این ابزارها برای آن تلاش کند، آنگاه نفس او وارد برهمن (خدا) می شود.” شهامت و بی باکی، صلاحیت مهم برای یک داوطلب هستند. شخص باید آماده باشد هر لحظه ار این زندگی چشم پوشی کند. بدون چشم پوشی از این زندگی نفسانی، زندگی معنوی ابدی را نمی توان به دست آورد. ” Abhayam” (شهامت و بی باکی) ابتدا در Daivi Sampatti یا ویژگی های الهی می آید که در گیتا – فصل شانزدهم- برشمرده شده اند. یک مرد ترسو یا بزدل چندین بار قبل از این که واقعاً بمیرد می میرد. وقتی تصمیم گرفتی شیوه های معنوی را در پیش بگیری، سرسختانه به هر قیمتی به آن بچسب. شجاع باشد. بایست. حقیقت را درک کن. همه جا آن اعلام کن: تو خودِ جاودانه هستی.
سرنوشت، آفریده خود توست. تو سرنوشت خود را از طریق تفکر و اعمال خلق کرده ای. می توانی همان را با تفکر و عمل درست لغو کنی. حتی اگر یک نیروی شر یا متخاصم تاریک به تو حمله می کند، می توانی با انکار قاطعانه وجود شر یا روی گرداندن قاطعانه ذهن خود از آن، نیروی آن را بکاهی. بنابراین می توانی سرنوشت خود را خلع سلاح کنی. فکر “من خودِ جاودان هستم” تمام نیروهای شیطانی و تاثیرات شر تمام سیارات بدخواه را خنثی می کند و شجاعت و قدرت معنوی درونی را در تو بر می انگیزد. تفکر اشتباه علت ریشه ای رنج های انسان است. تفکر درست و اعمال صحیح را کشت کن. در خصوص وحدت با آتما بهاوا خودخواهانه نباش (با این حس که این نفس در همه ساکن است). این عمل درست است. تفکر درست وقتی است که فکر کنی: من خودِ جاودانه هستم.
هیچ چیزی به عنوان گناه وجود ندارد. گناه تنها یک اشتباه است. گناه یک آفریده ذهنی است. روح کودکانه باید در طول روند تکامل مرتکب برخی از اشتباهات شود. اشتباهات بهترین معلمان ما هستند. اگر فکر کنی ” من خودِ جاودانه هستم ” ایده گناه در هوا محو خواهد شد.
نگو: “کارما، کارما. کارما این را برای من به ارمغان آورده است”. اعمال نفوذ کن. اعمال نفوذ کن. پوروشارته [آدمی خواست/Purushartha] انجام بده (عمل عمدی و آگاهانه). تاپاس (ریاضت) انجام بده. تمرکز کن. تطهیر کن. تعمق کن. جبرگرا نباش. تسلیم سکون نشو. مانند بره ناله نکن. اُم اُم اُم را مانند یک شیر ودانتا غرش کن. ببین که چگونه Markandeya، که در سال شانزدهم مقدر شده بود بمیرد، به خاطر تاپاس خود تبدیل به یک پسر جاودانه شانزده ساله شد. همچنین توجه داشته باش چگونه Savitri با تاپاس خود همسر مرده اش را به زندگی بازگرداند؛ چگونه بنجامین فرانکلین و Sri T. Muthusami lyer از Madras Bench خود را بالا کشیدند. نیرانجان عزیز من که استاد سرنوشت خود است را به یاد داشته باش. Viswamitra Rishi که یک Kshatriya Raja (پادشاه) بود تبدیل به یک Brahma Rishi مانند Vasishta شد و حتی جهان سومی را برای Trishanku توسط قدرت تاپاس خود خلق کرد. Rogue Ratnakar از طریق تاپاس تبدیل به حکیم والمیکی شد. Rogues، Jagai و Madhai از بنگال، قدیسین بسیار رشد یافته شدند. آنها شاگردان Gouranga شدند. آنچه دیگران انجام داده اند، تو نیز می توانی انجام دهی. در این شکی نیست. همچنین اگر سادانای معنوی، تاپاس و مدیتیشن انجام دهی می توانی معجزه کنی. کتاب “فقر تا قدرت” نوشته جیمز آلن را با علاقه و توجه بخوان. الهام خواهی گرفت. برنامه ی زندگی خود را تعیین کن. “بیست دستورالعمل مهم معنوی” و “چهل حکم طلایی” از من را دنبال کن (Sadhana Tattva باید تکامل این احکام باشد). کتاب “روش های مطمئن برای موفقیت در زندگی و شناخت خدا” از من را بخوان. پایبند روال معنوی باش. با شوق و شور، سادانا را به کار ببر. تبدیل به یک Naishthic Brahmachari شو. به شیوه های معنوی خود، ثابت و سیستماتیک باش. در شکوه Brahmic بکر و بومی خود بدرخش. تبدیل به یک Jivanmukta شو (موجود آزاد). به یاد داشته باش: تو فرزند جاودانگی هستی.
هی Saumya! خود جاویدان عزیز! شجاع باش. حتی اگر فقیر هستی، اگر چیزی برای خوردن نداری، اگر ژنده پوشی شاد باش. طبیعت ضروری Sat-ChitAnanda است (وجود مطلق، دانش مطلق و سعادت مطلق). ردای بیرونی، این غلاف فیزیکی فانی، محصول گمراه کننده Mayaic است. لبخند بزن. سوت بزن. بخند. بپر. با شادی و وجد برقص. Om Om Om، Ram Ram Ram، Shyam Shyam Shyam ، Sivoham Sivoham Sivoham، Soham Soham Soham بخوان. از این قفس جسم بیرون بیا. تو این بدن فاسد شدنی نیستی. تو خود جاویدان هستی. تو آتمن بدون جنسیت [عاری از میل جنسی] هستی. تو پسر شاه شاهان، حاکمی از امپراتوران، برهمن اوپانیشادها، آتمن هستی که در اتاق های قلب خود ساکن است (Hridaya Guha). همان گونه عمل کن. آن گونه احساس کن. تولد خود را خواستار باش-همین حالا از همین ثانیه. حس کن. ادعا کن. تشخیص بده. درک کن، نه از فردا یا پسفردا، بلکه از همین حالا از همین لحظه. ” Tat Twam Asi(تو همانی)”، آه نیرانجان. تو خودِ جاودانه هستی.
برادر! شجاعت تولد توست، نه ترس. صلح، میراث الهی توست نه بی قراری. جاودانگی نه مرگ و میر. قدرت اما نه ضعف. سلامت اما نه بیماری. سعادت اما نه غم. دانش اما نه جهل.
تو معمار سرنوشت و اقبال خود هستی. تو صاحب سرنوشت خود هستی. تو می توانی چیزها را انجام دهی و خنثی کنی. می توانی Brahmanhood را با تفکر درست، احساس درست و عمل درست به دست آوری. می توانی عادات قدیمی بیمارگونه را با قدرت اراده بشکنی. می توانی Samskaras اشتباه (برداشت ها در ذهن ناخودآگاه)، تمایلات نامقدس، تصورات اشتباه را نابود کنی. می توانی عادات جدید را بسازی. می توانی طبیعت خود را تغییر دهی. می توانی شخصیتی زیبا بسازی. می توانی کلِ جهان را با نیروی معنوی خود حرکت دهی. می توانی دیگران را نیز تا وضعیت الوهیت بالا ببری. می توانی نیروی طبیعت را کنترل کنی. می توانی به عناصر فرمان دهی.
به نفس خودت تکیه کن. زودباور نباش. به هیچ تعصبی معتقد نباش. صدای درونی روح یا تحریکات وجدان ناب را بشنو. برده نباش. آزادی خود را نفروش. تو روح جاودانه هستی. احساس حقارت را نابود کن. توان، شجاعت، قدرت را از درون بکش. آزاد باش. کورکورانه ایمان نداشته باش. به دقت استدلال کن و سپس هر چیزی را بپذیر. نگذار احساسات کورکورانه تو را با خود ببرند. آن ها را به زانو درآور. متعصب نباش. گسترش یاب. منبع گسترده ای از قدرت و دانش در درون شما وجود دارد. نیاز به جرقه دارد. آنگاه کل رمز و رازهای نفس بر تو آشکار خواهد شد. تاریکی جهل با نور آگاهی نفس برطرف خواهد شد. مراقبه مداوم در آتما، استاد است- کلید باز کردن عرصه های دانش. من در اینجا جان کلام ودانتا را در چند خط ارائه داده ام. شهد Vedantic را بچش و به جاودانگی، سعادت ابدی، و شادی ابدی نائل شو. این هدف زندگی است. این پایان و هدف هستی است. کارما یوگا و اوپاسانا (عبادت) شما را برای تحقق این بالاترین هدف آماده خواهند کرد.
ادامه مقاله را می توانید در مجله 91 مطالعه نمایید

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

شاواسانا چیست ؟ 

شاواسانا و آدواسانا از وضعیتهای اصلی خوابیده و پایه انجام بسیاری از حرکات و آساناهای کلاسیک و بسیار مهم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *