سه‌شنبه , آوریل 16 2024

در ژرفای حرکات تعادلی چه می‌گذرد؟

 

یوگاژورنال، برگردان: بهاره جعفری صمیم

در دو شمارۀ پیش از عضلاتی که در حرکات تعادلی به‌کار گرفته می‌شوند صحبت کردیم و مفصل در مورد کارایی هر یک و اصلاحاتی که برای صحیح انجام شدن حرکات تعادلی تک‌پا باید انجام گیرند، توضیح دادیم. حال در این شماره قصد داریم به‌طور خاص شرح دهیم فرایند پیچیدۀ نظارت، محاسبه و اصلاحات حرکتی چه تاثیری بر اجرای حرکات یوگای دارد.

اگر شما مانند بیشترمردم باشید، در درجۀ اول برای حفظ تعادل خود به ورودی‌های دیداری وابسته هستید. آیا هیچگاه شده با چشمان بسته سعی کنید تعادل‌تان را روی یک پا نگه دارید؟ اگر هم سعی کرده باشید، احتمالاً نتوانسته‌اید مدتی طولانی در آن وضعیت بمانید. شما آنقدر از چشمان‌تان برای تعادل استفاده می‌کنید که دیگر زحمت استفاده از سیستم‌های دیگرتان را به خود نمی‌دهید.

حالا فکر کنید وقتی تمرین نیمۀ ماه را در فضای آزاد انجام بدهید چه اتفاقی می‌افتد. اگر به افق خیره شوید، احتمالاً می‌توانید متعادل بمانید ولی اگر سرتان را بچرخانید و به آسمان نگاه کنید، احتمالا به سرعت تعادل‌تان را از دست می‌دهید. گرچه چشمان‌تان باز است، اما دیگر به یک نقطه‌ی ثابت مرجع نگاه نمی‌کنید که به شما بگوید کدام سمت بالاست یا به کدام سمت حرکت می‌کنید.

علت دیگری که نگاه کردن به بالا در حالت آردها چاندرآسانا را حتی در فضای بسته مشکل می‌کند این است که چرخاندن سر، موقعیتِ اندام‌های تعادلی گوش‌های داخلی را نسبت به جاذبه تغییر می‌دهد. تکانه‌های عصبی که معنی «بالا» و «پایین» می‌دادند، حالا معنی دیگری می‌دهند. مغز شما برای تفسیر دوبارۀ این پیام‌ها به زمان نیاز دارد. اگر نتواند با سرعت کافی با شرایط جدید تطبیق پیدا کند، به زمین می‌افتید. یک راه غلبه بر این مشکل، چرخاندن آهسته و تدریجی سر و مکث کردن برای به‌‌دست آوردن تعادل در نقاط مختلف مسیر است. روش دیگر این است که توجه‌تان را روی حس‌های کف پا، قوزک و لگن پای ایستاده‌تان متمرکز کرده و بگذارید حین چرخش، این قسمت ها در شما تعادل ایجاد کنند.

مغز موقعیت واقعی‌تان را با تصویری از جایی که می‌خواهید باشید مقایسه می‌کند و کمک می‌کند تصویر درونی دقیقی داشته باشید. البته بعضی تصاویر ذهنی از بقیه مفیدترند. یک تصویر بسیار مفید، همان خط شاقولی است که به‌صورت عمودی از مرکز پای ایستاده‌‌تان  می‌گذرد. اگر بتوانید حس درونی قدرتمندی نسبت به این خط پیدا کنید، سیستم عصبی‌تان می‌تواند فرمان به انجام حرکت‌هایی بهد که تعادل را در اطراف این خط  نگه دارند.

در وضعیت نیمه ماه بهتر است مفهوم خط تراز را به صفحه تراز گسترش داده و تصور کنیم این خط روی یک سطح صاف عمودی قرار دارد که چون جدار نازکی پای ایستاده‌تان را از طول نصف کرده و از بدن‌تان به سمت بالا می‌رود. بر حفظ تعادل سر، تنه، لگن و هر دو پای خود در دو طرف این صفحه تمرکز کنید. ولی خط تراز را رها نکنید. شما کماکان برای اینکه پای ایستاده‌تان را به سمت پاشنه یا انگشتان خم نکنید به آن نیاز دارید.

در سطوح بالاتر، نگرش شما نسبت به تمرینات تعادلی بر موفقیت شما تأثیر بسزایی دارد. پس حرکات را با سعی و جدیت انجام دهید ولی همچنان حس شوخی، صبر و کنجکاوی کودکی را داشته باشید که تازه دارد ایستادن یاد می‌گیرد. اگر وقتی تلوتلو خوردید و افتادید، بخندید و در عین حال با جدیت دوباره تلاش‌تان را ازسر گیرید، در تمرین خود به تعادل حقیقی دست یافته‌اید.

“ادامه ی این مقاله را در شماره ۱۱۶ مجله دانش یوگا بخوانید”

 

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

شاواسانا چیست ؟ 

شاواسانا و آدواسانا از وضعیتهای اصلی خوابیده و پایه انجام بسیاری از حرکات و آساناهای کلاسیک و بسیار مهم …

2 دیدگاه

  1. بهاره جعفری صمیم

    سلام
    شما برای انتشار مقاله بنده در سایتتون آیا اجازه گرفتید و یا حق من رو پرداخت کردید؟

    • بخش کوچکی از مقاله بالا با نام نویسنده
      و ادامه مطلب نیز به منبعی که این مقاله را منتشر کرده هدایت شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *