پنج‌شنبه , آوریل 18 2024

تاي چي و فوائد آن

  
 
 

تاي چي و فوائد آن

تاي چي چيست؟

براي تاي‌چي معاني مختلف تعريف شده است : غايت ، رشد و پيشرفت در مسيري بي‌پايان و نیز جوهره عظيم و جاودان هستي . واژه چيني «چي» نيز به معناي هوا ، نيرو، حركت ، انرژي يا حيات است .
بر اساس نظريه تاي‌چي مفهوم درست «چي» انرژي ذاتي ، انرژي باطني يا انرژي اوليه جاودان و مطلق است . ( در يوگا از انرژي «چي» با نام «پرانا» يا انرژي حياتي ياد شده است . پرنده آزاد ) وضعيت تجلي «چي» كه هميشه نزديكترين وضعيت به تعادل و توازن است ، تاي چي يا «مطلق اعظم» خوانده مي شود . همه از بدو تولد داراي «چي» هستند ، «چي» در طول زندگي همراه انسان مي ماند و تنها پس از مرگ متفرق ميشود . براي تربيت «چي» در بدن دو گام اصلي لازم است : مديتيشن و حركت .

الف ) در هنر تاي چي تنها راه كسب هوشياري نسبت به «چي» مديتيشن است . مي‌توانيد تاي چي را در قالب مديتيشن تمرين كنيد و اجازه دهيد تا «چي» به خواست ذهن و جسمتان جريان يابد .
ب ) در روش تاي چي تنها راه توليد انرژي شديد دروني و به جريان انداختن آن تمرين جسمي است . با انجام تمرينات تاي چي به تدريج ظاهر فرد دستخوش تغيير مثبت شده ، با وقارتر و متناسب‌تر خواهد گرديد و شكلي طبيعي را از خود به نمايش خواهد گذاشت . در اين مرحله ذهن مي‌تواند «چي» را هدايت كند ، بدين ترتيب بين ذهن و بدن تعادل بر قرار ميشود و به راستي كه هنر زيبا و بي‌نظير تاي چي لذتي عميق و آرامشي با دوام را در اختيار انسان قرار مي دهد .

اين ورزش که از زير مجموعه « ووشو » است ، در رده حرکات نرم ، روان و ملايم آن قرار داشته و باعث مي‌شود تا عضلات بدن با انجام تمرينات نرم و ساده ، انعطاف‌پذير و تقويت گردند ، درست برعكس ورزش هاي رزمي سخت كه با فشار و شدت تمرين عضلات را تقويت مي‌كنند . تمرينات و نرمش هاي تاي چي چوان با حركات كند ، آرام و معمولا به صورت گروهي هنگام صبح انجام مي‌شوند . متخصصين اين ورزش معتقدند كه تمرينات تاي چي به صورت دسته جمعي، اثر بهتري نسبت به تمرينات فردي آن دارد . اين ورزش چيني در خود كشور چين از طرفداران زيادي برخوردار است ، بطوريكه تقريباً تمام پارك هاي كشور چين ، صبح‌ها مملو از افرادي هستند كه در حال تمرين تاي چي مي‌باشند .

 فوايد تاي چي :

از فوايد عمده تاي چي مي‌توان به تقويت عضلات بدن، انعطاف پذيري و نرم شدن عضلات و زردپي‌ها ، تمركز و آرامش فكري ، تقويت روحي و عصبي اشاره كرد. تحقيقات به عمل آمده نشان مي‌دهد كه تاي چي قادر است تا بيماري هاي شديد ، مزمن و حتي ژنتيكي را درمان كند . براي مثالتحقيقات علمي ثابت کرده است که با تمرين منظم تاي چي امراض قلبي درمان شده و حتي مي توان از بروز بيماري هاي قلبي جلوگيري كرد . همچنين اين ورزش مي‌تواند استرس ، كه عامل بسياري از بيماري هاست را از بين ببرد . تمرينات تنفسي اين ورزش نيز مي‌تواند به سالم ماندن ريه و بهبود جريان گردش خون در بدن كمك كند . آهستگي و نرمي در تمرينات تاي چي باعث مي‌شود تا تمركز فكري بالا رود كه اين مساله خود به كنترل دستگاه عصبي فرد در شرايط بحراني و فشارهاي عصبي کمک شاياني مي نمايد .

آمار نشان مي‌دهد كه افرادي كه تاي چي تمرين مي‌كنند كمتر عصبي شده و حتي از دروغ گفتن نيز پرهيز مي‌كنند . توصيه مي‌شود كه با آموختن اين ورزش ، هر روز آن را تمرين كنيد و از فوائد و برکات آن بهره مند گرديد .

 

 فلسفه تاي چي :

چيني ها اعتقاد داشتند كه جهان هستي بر اساس تضادها استوار است . يعني در تمام موجودات جاندار و بي جان دو قطب مثبت و منفي وجود دارد كه اين دو به نام يين و يانگ شناخته مي شوند . اين دو تضاد هميشه در حال تعادل هستند و نظام جهان با تضاد اين دو عامل در حال تعادل است . هنر تاي چي چوان هم بر اساس فلسفه يين و يانگ بنا نهاده شده است و مي گويد همواره با آرامش ظاهري و نرمي حركات، داراي قدرت باطني بالايي باشيد. حتي سمبل تاي چي چوان به صورت دايره اي است كه در آن دو نماد ماهي شكل سفيد و سياه وجود دارد كه يكديگر را در برگرفته اند و نشانگر تبديل اضداد به يكديگر است .

 تاريخچه تاي چي چوان :

تاي چي يك ورزشي سنتي چيني است كه قدمت آن به 400 سال پيش بر مي گردد . اولين بار استادان اين هنر ورزشي ، حركات موزون آن را را از طبيعت بر گرفتند . به طور مثال آن ها مبارزه يك درنا و مار را مشاهده كرده و بعضي حركات موزون را از آن ها تقليد كردند و يا حركات ابرها و درختان در برابر باد را ديدند و بعضي از حركات موزون را از روي آن ها پايه گذاري كردند . اگر چه تاي چي چوان ريشه در كشور چين دارد اما مي تواند تسلي خاطر زيادي را براي كساني كه در زندگي پر سر و صداي شهري گير افتاده اند ، فراهم كند . در فلسفه تاي چي اعتقاد بر اين است كه سيستم بدني انسان با حيوانات تفاوت دارد . حيوانات اغلب داراي ستون مهره اي افقي هستند و احشاي داخلي آن ها در زير ستون مهره هايشان قرار مي گيرد ، لذا كوچك ترين حركت حيوان موجب تقويت و حفاظت اندام هاي داخلي مي گردد . اما ستون مهره انسان ها عمودي است ، بنابراين اندام هاي داخلي انسان ها در مجاورت بيشتري با محيط اطراف بوده و بيشتر مستعد آسيب است، همچنين هر گونه تغيير در حالت ستون مهره ها مي تواند روي آسيب رساني به اندام هاي داخلي تاثير گذار باشد . پس اساس اين ورزش تقويت ستون مهره ها در نظر گرفته شده است .

مهمترين اهداف اين ورزش عبارت است از : تربيت ذهن، شكيبايي و پشتكار . اين ورزش به فرد مي آموزد كه حتي اگر در كاري استعداد چنداني ندارد ، با شكيبايي و تداوم تمرين به موفقيت خواهد رسيد .

 اثرات تاي چي بر روي سلامت :

چيني ها معتقدند كه درون بدن نيروي زندگي يا « چي » وجود دارد كه تاي چي موجب تقويت آن مي شود . در نتيجه با تقويت اين نيرو ، به تمام ارگان هاي بدن ، زندگي دوباره بخشيده مي شود . از طرف ديگر تمرينات آن سبب انعطاف پذيري ، تقويت عضلات و مفاصل مي گردد . گفتني ها درباره اين هنر بسيار است ولي آنچه ما يافتيم اين بود كه شايد اين ورزش همانند يوگا از معدود فعاليت هايي است كه موجب تقويت سلامت روحي و جسمي انسان شده و براي تمام افراد حتي كساني كه بيمار هستند ، قابل انجام و مفيد است . لازم به ذکر است كه اين ورزش در حال حاضر در كشور عزيزمان درحال پيشرفت بوده و مربيان با تجربه و توانمند بسياري هنر تاي چي را به نو آموزان آموزش مي دهند .


 اصول حركات تاي چي چوان :

براي انجام حركات تاي چي چوان بايد هماهنگي بين ذهن ، درون و بيرون بدن وجود داشته باشد .

 حركات دروني :

 تنفس : طبق نظر فلسفه تائو ، تنفس به عنوان يكي از سه گنج بدن محسوب مي شود . ورزشكار در اين ورزش ياد مي گيرد كه چگونه تنفس خود را با حركات تنظيم كند ، يعني هنرجو ياد مي آموزد كه چگونه منظم تنفس كند .

 گردش خون : همراه با حركت منظم و تنفس هماهنگ ، گردش خون نيز كنترل مي شود .

 حركات بيروني :

نرمي و رواني حركات جزء مهم و اساسي اين ورزش است . تمام حركات بايد با يك آهنگ يكنواخت انجام شود و هيچ حركت ناگهاني و بريده بريده اي در ميان اين حركات وجود ندارد .

 تعادل : انجام همه حركات نياز به يك تعادل فوق العاده دارد . اگر ورزشكار تمرينات را با تعادل مناسبي انجام نداده باشد ، حتي ممكن است تعادل خود را از دست بدهد و زمين بخورد .

 موقعيت محوري بدن : هنرجو ياد مي گيرد كه هميشه بالا تنه و ستون فقرات كاملا صافي داشته باشد . فرد با نگاه داشتن ستون فقرات به اين صورت بر اطراف تسلط دارد و ارگان هاي داخلي بدن نيز در حالت طبيعي و درست خود قرار مي گيرند . نو آموز بايد بداند كه وزن بدن هميشه بايد در كف پاي او باشد ، به اين صورت هرگز خسته نمي شود .

 رهايي : نو آموز در تاي چي بايد ياد بگيرد بدن را كاملا آزاد و رها نگه دارد و حركات را بدون هيچ گونه گرفتگي عضلاني با بدني سبك انجام دهد .

 هماهنگي : بدن ، ذهن و تنفس مي بايست با هم هماهنگ شوند . همچنين كليه عضلات و اعضاي بدن هم بايد هماهنگ باشند ، به طوري كه هيچ يك از اعضا نبايد نسبت به يكديگر تندتر و كندتر حركت كنند .

 آشنايي بيشتر با تاي چي و فوائد آن

تای چی چوان یا تای جی چوان (Tai Chi Chuan یا Tai ji Quan) (با معنی لغوی نهایت برتر) یکی از سیستم‌های نرم و درونیِ هنر رزمی ووشو یا کونگ‌فوی چینی می‌باشد . این هنر رزمی ، یکی از زیباترین و محبوب‌ترین هنرهای رزمی در چین و کل جهان است و برای بهبود سلامتی ، افزایش طول عمر و آرامش روحی انجام می‌شود . این هنر که با نگرش عمیق فلسفی شکل گرفته با کمک ایجاد چرخش انرژی در انسان و تخلیه انرژی درونی یعنی انرژی “چی” یا انرژی بایو الکترومغناطیس درون بدن انسان ، یکی از قدرتمند ترین سبکهای رزمی در جهان می‌باشد . در این هنر عضلات نقش زیادی ایفا نمی‌کنند و یک تای چی کار سعی در رها کردن کل بدن دارد تا این انرژی بتواند در بدن جاری شود و در موقع مناسب بتوان از آن برای دفاع یاحمله استفاده کرد . تای چی چوان روش مشت زنی یا هنر رزمی است که بر اساس مفاهیم فلسفی آن سعی در به تعادل رساندن همه چیز دارد که در حقیقت نماد یین و یانگ محصول این فرایند است . ” تای چی” در فلسفه تائو به معنای فرآیندی است که “ووچی” را به “یین و یانگ” تبدیل می‌کند و تای چی چوان هنر رزمی است که بر اساس این مفهوم عمیق و فلسفی بنا شده ‌است . اساتید تائو صدها سال پیش با معرفی تای چی در حقیقت هنر رزمی را معرفی نمودند که هماهنگ با ریتم ‌های طبیعت و قوانین حاکم بر طبیعت باشد تا در سطوح بالا نیز منتهی به ادراک طبیعت گردد . تای چی ابتدا بدن را متعادل کرده ، سپس انرژی درونی انسان ، ذهن ، تنفس ، عواطف ، طبیعت و روح را متعادل می‌سازد . هنر رزمی تای چی چوان بر اساس ۱۳ الگوی اصلی شکل گرفته که این ۱۳ الگو عناصر شکل دهنده طبیعت و عناصر اولیه جهان هستند که اساتید کهن این رشته با مطالعه عمیق روی خواص این عناصر کاربردی رزمی یافتند که با طبیعت هماهنگ باشد . از این ۱۳ الگو ، ۸ الگو مربوط به ۸ نوع جین ، یا هشت نوع ضربه و دفاع مختلف با تخلیه انرژی درونی می‌باشد که از تئوری هشت سه خطي ئي چينيگ الهام گرفته شده‌است و ۵ الگوی دیگر آن مربوط به ۵ نوع حرکت استراتژیک در تای چی می‌باشد که از تئوری ۵ عنصر الهام گرفته شده‌است . به همین دلیل می‌گویند تای چی باعت هماهنگی انسان با طبیعت می‌شود که در فلسفه وجودی انسان نیز این امر قرار دارد . امروزه به دلیل خواص بسیار زیاد این رشته و تاثیراتی که در تنظیم میدان انرژی و به دنبال آن تقویت جسم و روح دارد تاي چي به عنوان هنر سلامت زیستن در سطح جهان مطرح است . تای چی به عنوان هنری زیبا با تاکید بر جنبه هنریِ آن در تمام سنین و شرایط تمرین می‌شود و امروزه کاربرد رزمی آن استفاده کمتری دارد . تای چی چوان دارای ۵ سبک رزمی می‌باشند که عبارتند از : یانگ ؛ چن ؛ وو ؛ سان ؛ هاو. این ورزش در رده ورزش هاي رزمي نرم و درونی قرار دارد و باعث می‌شود تا عضلات با انجام تمرینات نرم و ساده ، انعطاف پذير و قوی شوند . تمرینات و نرمش های تای چی چوان با حرکات کند ، آرام و معمولا به صورت گروهی هنگام صبح انجام می‌شوند . متخصصین این ورزش معتقدند که تمرینات تای چی به صورت دسته جمعی ، اثر بهتری نسبت به تمرینات فردی آن دارد . این ورزش چینی در خود کشور چین از طرفداران زیادی برخوردار است . در ایران علاقمندان به این رشته در سه بعدقهرماني ، همگاني و درماني می‌پردازند . ورزشکاران تای چی چوان در دو قالب سنتي و مدرن(مسابقاتی) فعالیت می‌کنند .

استان البرز باشگاه تخصصی یوگا و علوم وابسته پرنده آزاد کرج سیمین صدیق ابراهیم نیا تای چی ، تنها باشگاه دارنده مجوز برگزاری کلاس های تای چی در سطح استان البرز ویژه بانوان

 فواید تای­ چی :

مطالب ذیل از میان بیش از 2050 مقاله در مورد هنر تای­چی و تمرینات چی کنگ از سرتاسر دنیا برگرفته شده است .

تای چی علاوه بر اینکه شیوه درست استفاده از نیروی درونی را به ما می آموزد ، توانایی ماهیچه ها، میزان انعطاف پذیری و قدرت ایمنی بدن را ارتقا می بخشد. همچنین نقش ارزنده ای در کاهش استرس ، افزایش آگاهی و هوشیاری ، و بهبود تعادل و هماهنگی بر عهده دارد . راز تای چی بالغ بر هزار سال است که بوسیله تعدادی خانواده چینی حفظ گردیده است .

 فواید فیزیولوژیکی تای چی :

براساس سنجش های به عمل آمده تمرین تای چی باعث افزایش عملکرد قلب و افزایش دفع اوره و کاهش غلظت بزاق دهان می شود . در رابطه با مسائل روانی تمرینات مرتب تای چی می تواند موجب کاهش تنش ، افسردگی ، اضطراب ، خشم ، خستگی ، پریشانی و تشویش و دلواپسی گردد . به طور کلی مجموعه حالات ذکر شده موجب اختلال روانی می شود .

 سیستم ایمنی :

مطالعه ای در چین نشان داد که تای چی ممکن است شمار لنفوسیت ها را در بدن بالا ببرد . می دانیم سلول های لنفوسیت به سیستم ایمنی بدن در مقابله با باکتری ها کمک می کند و حتی سلول های سرطانی را هم مورد تهاجم قرار می دهد.

 تعادل حیاتی ذهن :

در بررسی روانشناسان تعادل حیاتی به بحث کنترل هیجان یا آسایش خاطر بر میخوریم . در این مقاله مواجه شدن با هیجان و یا سرکوب آن مقدمه ای است بر مبحث تعادل حیاتی ، برای شناخت هیجانات مثبت و منفی و نحوه ی برخورد با آنها نیاز به مهارت تمرکز و مدیریت رسیدن به تعادل داریم که هر دو این ها از اصول اولیه تای چی و چی کنگ می باشد .

 تنفس ، درد و فشار خون بالا :

تعدادی شرکت کننده در آزمایشات مربوط به تای چی اینطور اظهار داشتند : علاوه بر افزایش ظرفیت تنفسی ، ناپدید شدن درد کمر و درد گردن و تعادل فشار خون ، انرژی کار روزانه آن ها هم افزایش یافته است .ده سال مطالعه بر روی افراد سالخورده در دانشگاه های هاروارد ، یلاوموری مشخص کرد که نه تنها تای چی از تکنولوژی های دیگر برتر است بلکه ریسک ایجاد آسیب نسبت به روشهای دیگر تا 48% در تاي چي کمتر می باشد . عوارض دارویی مقابله با این امراض ششمین عامل عمده مرگ و میر افراد با سنین بالا در آمریکاست . در حالی که بار مالی 10 میلیون دلاری در سال را هم شامل می شود .

 استرس های ذهنی و جسمی :

از سال 1980 تمرینات ذهنی و جسمی مثل تای چی به شدت جایگزین ورزش های ضربه ای مانند ایروبیک و دو استقامت و دیگر ورزش ها شده است . ورزش های ذهنی و جسمی قرابت بیشتری با مفاصل و ماهیچه ها دارد ، تنش را کم و از پیشرفت بیماری جلوگیری می کند . همچنین سبب نیرومند شدن بدن و کاهش استرس می شود . بر خلاف ورزش های معمول این فرم ها تأکید بر حرکات کششی دارد و هماهنگ با کل بدن است و باعث آرامش روح می شود . به جای اینکه روی تک تک اعضاء مجزا کار کند ، بدن را به صورت مجموعه دیده و بر سری حرکات موزون و تنفس عمیق و هماهنگ تاکید دارد.

 تای چی و پارکینسون :

از آنجایی که تأکید تای چی بر حفظ تعادل و تحرک است برای افرادی که مبتلا به بیماری پارکینسون هستند بسیار مفید واقع می شود . در آزمایشی که به منظور بررسی تأثیر تای چی بر این بیماری ترتیب داده شد 33 بیمار را به شکل تصادفی به یک گروه تای چی سپردند . نتیجه را پس از 10 تا 13 هفته بررسی و مشاهده نمودند که بهبودی قابل توجهی در تعادل ، قدرت ایستادن و راه رفتن و تغییر مسیر حاصل گردیده است . تأثیر و سودمندی تای چی در روند بهبودی و تعویق زمان معلولیت و حتی حذف این مرحله به شرط شروع به موقع تای چی انکار ناپذیر است .

 برتری کیفی :

تای چی به عنوان یکی از هنرهای رزمی چین شامل یک سری حرکات موزون است که بطور متوالی و هماهنگ طراحی شده و در مقایسه با دیگر ورزش ها (بر اساس تست های متعدد) دارای ذات غیر مهاجم و برتری کیفی است .

 خلاصه ای از تحقیقات دانشگاه ها و مراکز علمی بزرگ دنیا در مورد تأثیر تای چی و چی کنگ بر بهبود بیماری های مختلف :

اين دو ورزش در سال های اخیر در پزشکی غرب بصورت کمک در درمان بیماری ها و از دیر باز در پزشکی شرق و چین به عنوان عامل اصلی در درمان مطرح شده است . هنر رزمی تای چی اصالتاً در چین رشد یافته و به عنوان روشی از روش های دفاع شخصی مطرح می باشد . تای چی با اشکال برازنده و دلپذیر بیش از هزاران سال است که در چین وجود داشته ، تمرینات مرتب تای چی و چی کنگ می تواند در موارد زیر بسیار موثر باشد :

کاهش استرس
افزایش انعطاف پذیری
تقویت ماهیچه ها
افزایش بنیه و چالاکی
افزایش احساس رضایت

تای چی بیش از 100 حرکت و وضعیت را شامل می شود که در طی تمرینات به روی حرکات بدن ، نحوه تنفس و ذهن متمرکز می شود و این ترکیب شرایطی را مهیا میکند که در برگیرنده آرامش و تمدد اعصاب شماست . در مورد بیماران مبتلا به پارکینسون که یکی از بیماری های سیستم مغز و اعصاب است و مربوط به اختلال در ترشح دوپامین در مغز می باشد ، علائم بيماري با تمرینات مرتب تای چی کاهش قابل ملاحظه ای می یابند . علائم شایع اين بيماري : تشویش- افسردگی- بیخوابی- لرزش- حرکت نا موزون دستها- لنگیدن- عدم تعادل و … در مراحل اولیه و بسیاری از علائم آزار دهنده در مراحل بعدی می باشد . بیش از 1400 سال است که در چین از تای چی به عنوان وسیله درمانی این بیماری استفاده شده است ، در حالی که از شناخت آن در اروپا فقط 100 سال می گذرد و بهترین گزینه برای رويارويی با آن را مصرف دارو می شناسند . بدیهی است درمان دارویی عوارض خطرناکی نيز در پی دارد . طی تحقیقات انجام شده در بسیاری از دانشگاه ها و مراکز علمی کشورهای پیشرفته دنیا نقش تای چی در بهبود قابل ملاحظه بیماران مبتلا به پارکینسون غیر قابل انکار است .

گردآوري و تنظيم : ارغوان جلالي

مربي تاي چي باشگاه تخصصي پرنده آزاد

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

تاثیر ورزش یوگا در درمان افسردگی

یک مطالعه جدید تاثیر مثبت یوگا بر افسردگی را نشان داده است. محققان میگویند انجام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *