پنج‌شنبه , مارس 28 2024

تأثیرات یوگا بر پیشرفت مهارت‌های رهبری

نویسندگان: لیلا نادری و روشا نیک‌به / برگردان: واحد ترجمه

 

در مجله هاي شمارۀ 80- 82- 85-88 – 89 و 90 در ارتباط با مهارتهاي رهبري و تأثيراتي که يوگا ميتواند بر آن بگذارد، مطالبي را عنوان نمودیم و با ديدگاههاي گوپي کالائيل؛ مدير ارشد بازاريابي برند شرکت گوگل، سوامي ناراياناندا؛ مدير مرکز يوگاي شيواناندا در نيويورک، سوامي شانکاراناندا؛ زائر صلحي که فاصلۀ بين شهرها را به‌صورت پياده طي ميکند تا پيام صلح و دوستي را بين ملت‌ها ترويج و ترغيب نمايد، آشنا شديم و دريافتيم چگونه يوگا در پيشبرد مهارتهاي رهبري کاربرد دارد. همانطور که وعده داده بوديم، مقالات بعدي دربارة ايده و ديدگاههايي خواهد بود که در حين کار ميداني به دست آورده‌ایم. ليلا نادري؛ بنيانگذار «يوگا براي رهبري» از مراکز و آشرام هاي يوگا، انديشمندان کارگاهها و مراسم مختلف در سراسر آمريکا ديدن کرده است. علاوه بر اين، با متفکرين، انديشمندان، اساتيد يوگا و رهبران تجاري متعدد و بزرگي که يوگا و هوشياري را در زندگي روزانه مهم ميدانند، مصاحبه نموده است. ليلا نادري، مصاحبۀ ذيل را در آشرام شيواناندا در وودبورن، نيويورک در حين گذراندن دورة مربيگري يوگاي پيشرفته در جولاي 2016 (مردادماه 95) انجام داده است.

 

بیوگرافی شری نیواسان:

شری نیواسان  در سال 1952 در کالیفرنیا به دنیا آمد. در حین آشوب جنگ ویتنام، شری نیواسان به بیداری معنوی رسید. وی بامطالعه در دانشگاه برکلی به دنبال یافتن پاسخی سیاسی یا اجتماعی برای رنج و ظلم انسان بود. او ناامید از یافتن پاسخ، در سال 1977 به کبک کانادا رفت تا زیر نظر گورو و استاد یوگا؛ سوامی ویشنودواناندا در آشرام شیواناندا در وال مورن تعلیم ببیند. سوامی ویشنودواناندا، نمونۀ زنده‌ای از صلح و برادری در جهان بود و تعهد و سرسپردگی به خدمت و مدیتیشن داشت. شری نیواسان، سبک سانیاسا  را در سال 1979 زیر نظر یک گورو آغاز کرد و بالغ‌بر ده سال زیر نظر سوامی ویشنودواناندا در وال مورن باقی ماند. وی از سال 1992 تا سال 1994 مدیر آشرام وال مورن بود. از سال 1980 تا 1983 نیز مرکز پاریس را اداره کرد و از سال 1983 تا 1986 مرکز لس‌آنجلس و از سال 1994 به بعد به‌عنوان آچاریا  برای آشرام شیواناندا در مراکز نیویورک و شیکاگو خدمت کرده و مراکز شیواناندا را در نواحی شرقی آمریکا نیز گسترش داده است.
شری نیواسان و همسرش در کنار یکدیگر در سازمان شیواناندا به مدت 21 سال به‌عنوان سرپرست شاگردان خدمت کرده‌اند و دختر خود را نیز بزرگ نموده‌اند. سوامی ویشنو  ازدواج آن‌ها را مبارک اعلام کرد و به آن‌ها گفت «مانند ریشی‌ها  زندگی کنید» به شری نیواسان هم گفت که «پدر خوبی باش» نه‌تنها برای همسر و دخترت، بلکه برای کل مردم دنیا. این برکت نه‌تنها به شری نیواسان کمک کرد تا احترام خاصی برای معلمین رهبانی سانیاسا قائل باشد، بلکه اهمیت معنوی گریتاستا  یا مرحلۀ سرپرستی زندگی قائل باشد. شری نیواسان، زندگی‌اش را در مسیر آرامش درون و وحدت در تنوع که از آموخته‌ها و روش زندگی سوامی شیواناندا و سوامی ویشنودواناندا بود، صرف کرد. با این دید، او اجتماعی از پرتوجویان یوگا را در آشرام شیواناندا در نیویورک رهبری می‌کند. به‌عنوان ویراستار با مجلۀ یوگا لایف همکاری داشته و اکنون رشتۀ مذاهب دنیا را در دانشگاه ادیان زیر نظر ژوزف گالبرمن  مطالعه می‌کند و همچون تمامی آچاریا شیوانانداها، به معلمین یوگا تعلیم داده و برای گسترش تعلیم یوگا تورهایی را به سراسر جهان
برگزار می‌کند.

-فلسفۀ شخصی رهبری شما چیست؟

در رهبری، اولین چیز تمرین و سرسپردگی به تمرین است. باید عمیق‌تر مطالعه کرد، خدمت کرد، یوگا و مدیتیشن کار کرد. همیشه سطح تئوری و عملی به‌طور همزمان وجود دارد. هرچه بیشتر فرد سرسپرده و مشغول باشد، هدف‌های قدرتمندتری شکل خواهد گرفت و بعد ما مشتاق‌تر خواهیم بود که در درک تمرین تعمق بیشتری نماییم. تداوم کار و خواندگی، شما را قادر می‌سازد تا دیگر افراد را نیز با تمرین، ایمان و سرسپردگی خود الهام بخشیده و تقویت کنید. در یک دنیای ایده آل، هر فرد یک رهبر است که می‌تواند با سرسپردگی و ایمان خود،دیگران را بنا کند.
آیا می‌توانید در کار و خواندگی خود استادانه عمل کنید؟ چگونه می‌توانیم متوجه شویم که ما به دنبال خواندگی و رسالت خود در سفر زندگی هستیم؟
به‌عنوان یک فرد جوان، شما چیزهای بسیاری را امتحان می‌کنید و متوجه می‌شوید که به چه چیزی بیشتر اهمیت داده و بعد آن حقیقت را دنبال می‌کنید و همزمان ایمان و سرسپردگی شما هم رشد خواهد کرد. اگر خدمتی می‌کنید که به خودتان و جهان معنا می‌بخشد، پس چرا باید آن را رها کنید؟ من کار و ثمرۀ یوگا را دیدم به همین خاطر آن را رها نمی‌کنم و در آن عمیق‌تر می‌شوم. چیزهایی که در زندگی‌مان داریم، عطیه هستند و وقتی متوجه شوید چه عطایایی دارید، در قبال آن‌ها احساس مسئولیت می‌کنید.

-چه خصایص رهبری‌ای را یوگا در فرد رشد می‌دهد؟

هر تمرین معنوی و روحانی، هر تمرین تمرکز، سرسپردگی، خدمت و فداکاری، یوگا است. چهار مسیر و هدف یوگا نه‌تنها برای یوگا، بلکه برای همه کاربرد دارد. من فکر می‌کنم همه باید دقت کرده و زندگی‌شان را ارتقا دهند، شخصیت‌سازی کنند و مهارت‌های کاربردی را در زندگی بیاموزند. ما آن را ازخودگذشتگی، خدمت و ایمان می‌نامیم. این‌ها نه‌تنها مسیر یوگا، بلکه مسیر زندگی است. به‌عنوان‌مثال، کارما یوگا (خدمت بی چشمداشت) این است که در عمل فلسفه و ازخودگذشتگی‌تان را تمرین کنید. این‌یک باور است، نه دانش. بعضی افراد به‌طور ذاتی این عطیه را دارند، اما برخی لازم است بیشتر روی خود کار کنند. با تمرین کارما یوگا، ما ارتباط خود با زندگی را گسترش داده و درک می‌کنیم که همۀ ما در کائنات به یکدیگر با داشتن باور خدمت، فداکاری و بخشش بدون چشمداشت، متصل و مرتبط هستیم.
تمرین روحانی آسان‌تر است، وقتی به‌جایی می‌روید که به آن کار و تمرین باور دارید. آشرام یک جامعۀ هدفمند است که کارش تمرین یوگا بوده و اولویتش این است.

 

-چگونه می‌توانیم باور یوگایی خود را به محیط کار، سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف برده و اشاعه دهیم؟

اول‌ازهمه، مهم است شما در جایی کار کنید که منطبق باارزش‌هایی که به آن باور دارید، باشد، پس‌ازآن هر کار مهمی کنید، خدمت و کارما یوگا و مدیتیشن است. مشارکت در انجام کارها نیز ثمرات خوبی در پی دارد اگر با تمرکز بر امور مهم و مثبتی همراه باشد.
مردم همه به چیزی ایمان‌دارند. هر جا ایمان باشد، نور و هدایت هم آنجا خواهد بود. اگر به دنبال ایمانمان برویم و از خودمان بپرسیم: «آیا من کار خدا را انجام می‌دهم یا نفسم را تغذیه و ترضیه می‌کنم؟» و شاهد نیروی الهی در همه‌چیز باشیم. مهم است که مردم را تشویق کنیم که ایمان بیاورند و ببینند دارما10 یا رسالت آن‌ها در این دنیا چیست؟ این دو از هم جدا نیستند. هر نقشی که در زندگی دارم، باید هم‌راستا با نیروی الهی باشد.

 

-چگونه می‌توانیم باور یوگایی خود را به محیط کار، سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف برده و اشاعه دهیم؟

 

ادامه مقاله را می توانید در مجله 95 مطالعه نمایید

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

نرمش در محل کار

پشت میز نشینی به مدت طولانی عوارضی را بر مفاصل و ستون فقرات دارد از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *