پنج‌شنبه , مارس 28 2024

با یوگا تا کوه‌های هیمالیا

رشته‌کوه‌های هیمالیا ازجمله بزرگ‌ترین کوه‌های جهان است که از پاکستان تا هند، از هند تا نپال و از نپال تا تبت کشیده شده است. در این رشته‌کوه‌ها تعداد 14 قلۀ بلندتر از 8000 متر وجود دارد، از این تعداد 8 قله بالای 8000 متر در نپال 4 قله در پاکستان و 2 قله در تبت قرار دارند.
وجود 8 قلۀ بالای 8000 متر در نپال باعث شده است که طبیعت زیبا، دیدنی و منحصربه‌فردی در این منطقه از جهان پدید آید که در نوع خود بی‌نظیر است و به همین لحاظ در طول سال هزاران توریست به این کشور آمدوشد می‌کنند تا از طبیعت زیبا و نقاط دیدنی این کشور بازدید به عمل‌آورند.
نپال، کشوری در آسیای میانه، واقع در شمال هندوستان و پایتخت آن کاتماندو است. جمعیت نپال حدود ۲۷ میلیون نفر و زبان رسمی آن نپالی است. واحد پول این کشور، روپیه نپال است.
81 درصد مردم نپال پیرو آیین هندو هستند و با این احتساب، نپال در میان کشورهای جهان بالاترین درصد پیروان هندوئیسم را نسبت به جمعیت خود دارد. این کشور به خاطر موقعیت جغرافیایی خود هم از هند و هم از تبت تأثیر پذیرفته است.
نپال در بیشتر تاریخ خود حکومت پادشاهی داشته است. طی سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۶ نزدیک به ۱۶ هزار تن به‌واسطۀ تغییر رژیم پادشاهی به جمهوری کشته شدند. در حال حاضر نظام حکومتی کشور دمکراسی پارلمانی است. نپال نه‌تنها به‌واسطه کوه‌های سر به فلک کشیده که کوهنوردان بسیاری از کشورهای مختلف جهان را به خود جلب می‌کند، بلکه به‌واسطۀ واقع‌شدن بین دو کشور بزرگ هند و چین و به لحاظ سابقۀ تاریخی‌ای که دارد، دارای بناهای تاریخی و تماشایی و معابد قدیمی است و همین امر باعث شده، وجود دو فرهنگ هند و چین در یک نقطه، عده زیادی را به‌سوی خود جلب نماید.
 فرهنگ و تمدنی این‌چنینی در گوشه‌ای از آسیای میانه علاقه‌ای را ایجاد می‌کند تا برای آشنایی و دیدار از این کشور منحصربه‌فرد رنج سفر را بر خود هموار کرده و به دیدار آن شتافت و دانش یوگا به روال برنامه‌ریزی همه‌ساله، خردادماه سال جاری برنامه سفر به این کشور استثنایی را به‌منظور بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و فرهنگی و با حضور علاقه‌مندانی از شهرهای مختلف به مرحله اجرا درآورد. در همین راستا تعدادی از مربیان یوگا، دست‌اندرکاران و علاقه‌مندان به سفرهای سلامتی و طبیعت‌گردی در روز هشتم خردادماه سال 1395 از تهران عازم قطر و از قطر به کاتماندو پایتخت این کشور عزیمت کردند.
پرواز از تهران تا قطر کمی بیش از 2 ساعت به طول انجامید، پس از 2 ساعت توقف در سالن ترانزیت فرودگاه قطر پروازی 5/4 ساعته به مقصد کاتماندو آغاز شد.

 

حدود ساعت 4 عصر روز 8 خردادماه پس از ورود به فرودگاه تریب هووان Tribhuvan و انجام امور گمرکی و اخذ ویزا و خروج از سالن فرودگاه، راهنمایی که جزئیات برنامۀ سفر گروه اعم از رزرو هتل و دیدار از شهرهای مختلف نپال را از روزها قبل برنامه‌ریزی کرده بود به دیدار گروه یوگا آمد. پس از تعارفات اولیه گروه سوار مینی‌بوس توریستی شده و عازم هتل محل اقامت واقع در منطقه تمیل Tamil که منطقه‌ای توریستی است، شدند. راهنمای تور اظهار داشت تا امروز هوای نپال بسیار گرم بود و برای اولین بار پیش از ظهر برای ساعاتی باران مفصلی آمد و هوا را تروتازه کرد. عزیزان خواننده به این نکته باید توجه کنند که هوای منطقۀ شرق آسیا که کشورهایی نظیر هند و نپال و سریلانکا و مالزی و تایلند و… را شامل می‌شود با هوای منطقۀ غرب آسیا جایی که ایران در آن واقع است، کاملاً متفاوت است. به‌طوری‌که ماه‌های خرداد، تیر، مرداد، شهریور و مهر، فصل باران‌های موسمی در این مناطق فرامی‌رسد و باران‌های سیل‌آسا شروع به بارش می‌کند و شرجی هوا کمی بیشتر می‌شود، در این کشورها آبان ماه فصل اتمام باران‌های موسمی است و هوای بهاری در این مناطق حاکم می‌شود و حدوداً 6 ماه هوا تا حدی معتدل است، ولی همواره شرجی در بعضی از مناطق عرق را از سر و روی آدم سرازیر می‌سازد. از فروردین‌ماه، گرمای هوا در این کشورها شدت گرفته و این تا زمانی است که باران‌های موسمی شروع می‌شود و حالا گروه یوگا در آغاز فصل باران‌ها سفر به نپال را آغاز کرده و قصد دارد از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و دیدنی دیدار کند.
رفتن به هتل آرتس Arts و استقرار در آن و سپس گشتی در خیابان‌های عریض و طویل کاتماندو، برنامۀ اولین روز سفر است. برنامۀ دومین روز سفر پس از صرف صبحانه دیدار از معروف‌ترین معبد کاتماندو به نام معبد «سوایام بونات Swayambhunath» که به نام معبد میمون‌ها نیز مشهور است، می‌باشد.
این معبد که در اثر زلزله اردیبهشت‌ماه سال 1394 نپال که طی آن بیشتر از 8000 نفر کشته شدند، دچار آسیب شد. بخشی از آن تعمیر شده و بخش دیگر در حال تعمیر و مرمت است. معبد میمون‌ها که در نقطه‌ای مرتفع واقع‌شده، به لحاظ هم‌جواری با جنگل، میمون‌های فراوانی در آن رفت‌وآمد می‌کنند و به همین لحاظ به معبد میمون‌ها معروف شده است. در بالاترین نقطۀ معبد استوپا Stupa (منارۀ طلایی‌رنگ) واقع‌شده که مورد پرستش بودائیان است، در کنار این استوپا، معبد دیگری وجود دارد که معتقدان آئین هندو برای برآورده شدن حاجت‌ و نیازهای خود به آن مراجعه می‌کنند و با روشن کردن شمع و علامت‌گذاری روی پیشانی با خاکستر سرد شده به عبادت و نیایش می‌پردازند.
در بالای استوپا تصویر دو چشم خودنمایی می‌کند که آن کنایه از چشم‌های بوداست. پیروان این آئین اعتقاددارند، بودا همواره در همه حال نظاره‌گر اعمال انسان‌ها است. البته این مسئله پیامی را به همراه دارد و آن این است که همۀ پیروان را به انجام عمل نیک دعوت می‌کند و از کردار زشت بر حذر می‌دارد؛ چراکه آن‌یک جفت چشم دائماً نظاره‌گر اعمال آدم‌هاست. لازم به ذکر است، این چشم‌ها در اکثر بناهای تاریخی نپال دیده می‌شود.
از داخل معبد میمون‌ها و از کنار استوپا، درۀ کاتماندو که در آن شهر کاتماندو بناشده است، قابل‌مشاهده می‌باشد و منظرۀ بدیع و جالبی را به وجود آورده است.
دیدار از این معبد و گرفتن عکس از جای‌جای این بنای تاریخی و تماشای میمون‌هایی که به‌راحتی در آن آمدوشد می‌کنند، اولین برنامۀ سفر و دیدار از کاتماندوست. گروه، ساعتی بعد عازم «بودانات Boudhanath» می‌شود. «بودانات» معبد دیگری در نقطۀ مرکزی و شلوغ شهر است که محل عبادت و زیارت بودائیان می‌باشد. این معبد هم دارای استوپای بزرگی است که بخش اعظمی ازجمله برج آن در اثر زلزلۀ اردیبهشت‌ماه 1394 تخریب شد، پس از 5/1 سال کماکان عملیات ساخت‌وساز ادامه دارد و به نظر می‌رسد چند سال دیگر زمان نیاز است تا برج ساخته شود. گشتی در معبد «بودانات» که صحن آن دایره‌ای شکل است و دیدار از مغازه‌های اطراف آن‌که فروشندگانش عموماً بودائی هستند و گرفتن عکس و فیلم مرحلۀ پایانیِ دیدار از این بنای تاریخی شهر کاتماندو است. اعضاء با سوارشدن در مینی‌بوس توریستی عازم منطقۀ دیگری از شهر کاتماندو می‌شوند که بنای تاریخی «پاتان Patan» در آن واقع‌شده است.

 

پاتان، سومین شهر بزرگ پس از کاتماندو و پکارا است و در قسمت جنوب مرکزی درۀ کاتماندو واقع‌شده است. این شهر به خاطر میراث فرهنگی غنی خود، به‌ویژه هنر و صنایع‌دستی‌اش شناخته‌شده است. پاتان شهر جشن و هنرهای زیبای باستانی است. مجسمه‌های فلزی و سنگی کنده‌کاری بسیاری در این شهر وجود دارد. این شهر نیز همانند سایر مناطق نپال خسارت‌های گسترده‌ای از زلزلۀ اردیبهشت‌ماه 1394 دید.
موزۀ این ناحیه در سال ۱۹۹۷ برای نمایش آثار تاریخی این کشور کهن تأسیس گردید و امروزه یکی از اماکنی است که گردشگران زیادی برای بازدید از آن علاقه نشان می‌دهند. در این موزه تعداد زیادی از قطعه‌های برنزی و ساخته‌شده از مس به نمایش درآمده‌اند. گروه پس از دیدار از دیدنی‌های کاتماندو عازم «ناگارکوت Nagarkot» می‌شود تا طبیعت منحصربه‌فرد و زیبای هیمالیا را مشاهده کند. منطقه‌ای واقع‌شده در ارتفاعات کاتماندو که ازآنجا زمانی که شرایط جوی فراهم باشد، ارتفاعات هیمالیا ازجمله اورست؛ بلندترین قلۀ جهان را از فاصله‌ای نه‌چندان دور می‌توان تماشا کرد.
منطقۀ ناگارکوت که روی بلندی‌های مشرف‌به کاتماندو واقع‌شده است، مملو از هتل و مهمانسرا و رستوران است. توریست‌هایی که قصد دیدار از قلۀ اورست را دارند در طول سال به این منطقه عزیمت کرده، شب را مستقر می‌شوند تا صبح به هنگام طلوع خورشید، اگر شانس داشته باشند، قله را از فاصلۀ دور ببینند.
به لحاظ اینکه قلۀ اورست در میان سلسله جبال هیمالیا، هزاران و شاید میلیون‌ها سال است در تمامی طول سال پوشیده از برف و یخ بوده و به‌واسطۀ برودت بیش‌ازحد هوا، بیشتر اوقات سال در میان ابر و مه پنهان است، رؤیت آن به‌ندرت امکان‌پذیر است. ناگارکوت منطقه‌ای کوهستانی با چشم‌انداز کوه‌های سر به فلک کشیدۀ هیمالیا، جنگل‌های انبوه، ابرهای به شکل فوق‌العاده زیبا در آسمان ازجمله نقاط بهشت‌گونه‌ای است که در نزدیکی کاتماندو؛ پایتخت نپال می‌توان مشاهده کرد.
و اینک در دومین روز سفر گروه یوگا در این منطقه جایی که تلألؤ آفتاب چشم‌انداز بسیار زیبایی به وجود آورده و تا چشم کار می‌کند، زیبایی و طراوت طبیعت پرنشاط وجود دارد به پیاده‌روی و گشت مشغول است و نظاره‌گر سلسله کوه‌هایی است که در جهان بی‌نظیر است.

ادامه دارد…

 

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

حرکت یوگا مناسب برای دوندگان

مطمئنا یوگا از بین برنده‌ی استرس است. اما مزایای فوق‌العاده‌ای هم برای دوندگان دارد مثل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *