پنج‌شنبه , آوریل 25 2024

بازیابی انرژی از دست رفته

برگرفته از کتابخودت را شارژ کن

نویسنده: سندی تای کیوکن شیمو/ مترجم: منیره دشتی

 

درزندگی روزمره، افراد به عناوین گوناگون تحت فشارهستند. فشارکار، رقابت، فشار زندگی که روز به روز هم رو به فزونی است. این فشار‌ها سبب ایجاد فشاری متقابل می‌شوند. سنگینی بار آنها، انرژی و توان ما را می‌گیرند و حتی می‌تواند باعث رکود و افسردگی شوند. تداوم انسدادها همواره باعث ایجاد بیماری‌های جسمی و روحی می‌شود. کشش در شانه و گردن، سردرد، مشکلات گوارشی، اختلال در خواب، تحریکات پوستی، عدم‌خونسردی، عصبیت، نگرانی، ترس و دستپاچگی نشانه‌های بی‌صدا اما آشکاری  هستند که نشان می‌دهند، انرژی‌های‌مان روان نیستند و در عدم تعادل نیستیم.

توصیه می‌شود، دریافت و پرداخت انرژی به شکلی سنجیده باشد و یک مدیریت شخصی کارآمد انجام گیرد. به این ترتیب در بلندمدت یک توازن فیزیکی و روانی تضمین شده و جلوی دلزدگی شدید از کار و زندگی، افسردگی یا بیماری‌های جدی جسمی گرفته می‌شود. در این ارتباط تنها با توجه یک‌اندازه به زندگی شغلی و زندگی شخصی، تعادل در زندگی و کار تضمین می‌شود. منظور از این جمله، آن است که در کنار توجه و تطابق با محیط اجتماعی و شغلی خود باید به نیازهای جسمی و روحی خود نیز توجه کنیم. کوتاه سخن اینکه ما نیاز به مدیریت ساده اما موثر انرژی‌های‌مان داریم. باید بدانیم چه کارهایی انرژی ما را به جریان می‌اندازد؟ منابع انرژی ما کجا قرار دارند؟ و درنهایت، چگونه انرژی‌های خود را مصرف و دوباره خود را شارژ کنیم؟

انرژی، عشقی است که ارزانی می‌داری، لبخندی است که هدیه می‌دهی، شادی‌ای است که احساس می‌کنی،  وشکری است که بر زبان می‌آوری. جایی که انرژی جریان دارد، زندگی هست.

یک جسم سالم، ذهنی سالم و یک ذهن سالم، جسمی سالم را ایجاد میکند. یک ذهن متعادل و روشن، موجب سالم و قوی شدن جسم، بالا رفتن اعتماد به نفس، خود انضباطی، شادی و رهایی میشود. تلطیف کردن انرژی، درک نیروی حیات و توانایی افزایش انرژی و ذخیره کردن آن، درست به اندازه اندیشیدن، احساس کردن و عمل کردن در جهت سعادت و خوشبختی بااهمیت است. تنها در حالت آشتی و سازگاری با خود، میتوانیم ادعا کنیم در سعادتمندی کل جامعه سهیم بوده و با همنوع خود در هماهنگی کامل زندگی میکنیم. تامین انرژی، یک سری تکنیک و راهکار ساده  دارد که بکارگیری آن‌ها کمک میکند، جسم و ذهن شارژ شده، انرژی دوباره به

جریان افتد و حس تعادل درونی فرد افزایش یابد. با انجام این تمرینات ساده خیلی زود متوجه تغییرات بزرگی در عادات خود خواهید شد.

افزایش حس رضایت، تکنیک سوزاندن، تکنیک غرش شیر، تمرین آرامش ذهن …از جمله تمریناتی است که بدین منظور استفاده می‌شود. نکتۀ مهم این است باید به یک اندازه و به‌صورت توامان به سلامت جسم و روح فکر کرد. به همین جهت تکنیک‌های مذکور نیز علاوه بر این که تمریناتی مفید برای ذهن و روح هستند باید شامل دستورالعمل‌هایی برای مراقبت از پوست، مو، دستورالعمل‌های غذایی و…نیز باشد.

یکی از این تکنیک‌ها، تکنیک گردش با کائنات است که در زیر به تفصیل در موردش خواهیم گفت.

 

تکنیک گردش با کائنات

این یک مراقبۀ حرکتی است که هم در چی‌کونگ و هم در یوگا تمرین می‌شود. این مراقبۀ ملایم به صورت نشسته انجام می‌گیرد. این تکنیک از جمله تمریناتی است که طول عمر را زیاد می‌کند و تاثیری دلچسب بر جسم و ذهن دارد. این تمرین، ذهن و قلب را آرام می‌کند. انجام این تمرین در آخرین ساعات شب فوق‌العاده است .این مراقبۀ حرکتی، بین جسم و فکر فاصله ایجاد می‌کند، باعث آرامش جسم و روان، آشتی درونی و رفع تنش می‌شود. به‌علاوه انسدادها و درد ناحیۀ ستون فقرات را برطرف می‌نماید، مرکز درونی را تقویت و نفس را به صورت طبیعی عمق می‌بخشد. در سطح معنوی جهان بزرگ و جهان کوچک به هم مربوطند، انسان و کائنات با هم یکی می‌شوند .

“ادامه ی این مقاله را در شماره 111 مجله دانش یوگا بخوانید”

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

بهترین حرکت یوگا برای خانم‌های شاغل

حرکت پلاین حرکت یوگا به کشیدگی جلوی بدن و تقویت عضلات  کمک می‌کند.به پشت دراز بکشید، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *