پنج‌شنبه , آوریل 18 2024

اهمیت یوگای شیواناندا

اهمیت یوگای شیواناندا
نوشتۀ: دیوید فراولی 
برگردان : سید محمد آزاد (موسس باشگاه یوگا ققنوس)
 
سوامی ویشنودواناندا در حال سخنرانی برای داوطلبین دورۀ مربی گری در آشرام شیواناندا واقع در وال مورین کانادا(1980)
یوگا یکی از حائز اهمیت ترین سنن بر جا مانده در زمینه امور معنوی، درمانگری و شفا بخشی در دنیا است که همچنان در حال گسترش و عمومیت یافتن در تمامی کشور ها می باشد. با این وجود یوگا  همچنین دارای ژرفا و قدرت های پنهانی بسیاری است که حتی در میان بسیاری از معلمین یوگا نیز ناشناخته باقی مانده است. یافتن اعماق و ژرفای یوگای حقیقی و راستین به واقع سخت است و سخت تر از آن نیز آموزش آن است.
یوگا در حقیقت یک سیستم کاملا توسعه یافته و کارآمد برای تندرستی بدن ، ذهن و همچنین آگاهی و هوشیاری است. یوگا تمامی مرتبه های طبیعت از بیرونی ترین تا درونی ترین آن ، از جسمانی ترین تا معنوی ترین آن ، تمامی ابعاد آگاهی و هوشیاری که برای بشر ناشناخته می باشند و حتی علوم مدرن را در بر می گیرد.
یوگا انعکاس دهنده رسوم هزاران ساله  بزرگترین عرفا ، پیامبران و قدیسین و یوگی ها(پرتوجو) ، نه تنها در هیمالیا بلکه در سرتا سر جهان می باشد.یوگا در درجه اول علم مدیتیشن است که در بردارنده غایت صلح و نیکی ، هماهنگ کننده و متعادل کننده ذهن و قلب  و فراخ کننده و جلا دهنده ی چرخه الهی و توانایی کیهانی در درون است. یوگای باستانی در گستره ی اهداف رفتاری انسان اعم از : سبک صحیح زندگی  و یافتن سبکی درست وحقیقی برای گذاراندن زندگانی در پس روزها ، ماه ها و سال ها فعالیت می کند و همین طور مقوله هایی در باب رژیم غذایی ،  فعالیت و تمرینات صحیح ، نحوه صحیح تنفس ، پرانا ، حواس ، احساسات و ذهن را ارائه می دهد و همیچنین انرژی را در فرد گسترش می دهد و باعث افزایش خلاقیت ، آگاهی و همچنین ایجاد تحولات عظیم در انسان می گردد و وی را با انرژی برتر  مرتبط می کند . از این روی چنین یوگایی بسیار عظیم و عمیق است .در عین حال دروازه های این علم عظیم بر روی همگان گشوده است .پس درک یوگای راستین دشوار است اما چه در غرب وچه در شرق روش های حیرت انگیزی برای معرفی و رشد یوگا در بین تمامی اقشار مردم و در تمامی مراحل وجود دارد.
رویکرد شیواناندا به یوگا به راستی که کامل و بی نقص است،شیواناندا به ما این آگاهی را می دهد که یوگا نه تنها با بدن سر و کار دارد بلکه ما را به مراقبت و نگه داری از احساسات ، افکار ، نحوه استفاده از حواس و همین طور تنفس سوق می دهد. از این روی مراکز شیواناندا تمامی اصول ونکات یوگا را در غالب تمرینات گسترده آموزش می دهند
یکی از ارگان های مهم مربوط به یوگا مؤسسه یوگای شیواناندا است که توسط سوامی ویشنودواناندا بیش از 50 سال پیش بنیاد نهاده شده است . این مکان یکی از چند موسسه محدود در خصوص ارائه تصویری کامل و منحصر به فرد از یوگا می باشد . این تصویر در واقع تصویری کاملا انسانی است که تمام جوانب زندگی و محیط زندگی مان را هماهنگ می سازد.ما تنها محدود به جسممان نیستیم ، بلکه ذهن نیز نقشی اساسی داردو البته ما تنها محدود به ذهن نیستیم ، ما روح نیز هستیم . ما منحصر به زندگی شخصی و فردی خویش نیستیم ،ما در واقع بخشی از جامعه عظیم انسانی هستیم ، ما در تعامل با طبیعت و در واقع با کل هستی می باشیم  که  متشکل از آگاهی ، بودن ، سعادت و برکت است و نه محدود به ماده ، انرژی و اطلاعات.
یوگا راه رسیدن به اهداف را هموار می کند. پس بسیار مهم است که یوگا را با ژرفنایش فرا گرفت…

ادامه مقاله را می توانید در مجله شماره 83 مطالعه کنید

 

 

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

یوگا از شش روش باعث جوان ماندن بدن می‌شود

  ۱ـ کاهش فشارخون یوگا از فشارخون بالا جلوگیری می‌کند. این روش برای کسانی که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *