شنبه , آوریل 20 2024

اهمیت توالی حرکات

اهمیت توالی حرکات

چهار اشتباه در توالی آساناها که موجب حس بدی در شما می‌شوند

یوگاژورنال/ برگردان: یاسمن رنگین‌کمان

 

اگر برایتان اتفاق افتاده است که کلاس وینیاسا را با احساسی ناخوشایند، ضعف و جدایی از زمان حال، به پایان رسانده باشید، ناتاشا ریزوپولوس بنیان‌گذار «نهاد هماهنگی جریان یوگا در وجود» مربی ارشد «مرکز آموزش یوگا در بوستون» و راهنمای دورۀ جدید آنلاین یوگا ژورنال برای‌تان شرح می‌دهد که موضوع می‌تواند مربوط به چگونگی توالی و چینش حرکات باشد.

ناتاشا می‌گوید: «ترتیب و توالی صحیح و مناسب حرکت‌های یوگا باعث می‌شود پرتوجویان لبالب از حس تعادل و پر از انرژی‌های فیزیکی و ذهنی کلاس را ترک کنند. برعکس، نامناسب بودن ترتیب حرکات از نظر جسمی موجب احساس سردرگمی و عدم تعادل انرژی می‌شود.» به اعتقاد ریزوپولوس، آموختن اصل و اساس تعیین ترتیب و توالی حرکات، خواه مربی باشید یا برای تمرین خودتان در خانه باشد، به شما نوعی آزادی خلاقانه می‌دهد تا بتوانید بر حسب نیازهای خودتان یا شاگردان‌تان، تمرین‌ها یا برنامه‌های کلاس را اصلاح نمایید. از همه مهم‌تر، توالی مناسب حرکات، بدن و ذهن را برای استراحت و تجدید انرژی در حالت ساواسانا (که یکی از مزایای اصلی تمرینات یوگاست) آماده می‌کند. ریزوپولوس در اینجا به چهار اشتباه فاحشی که موجب حسی ناخوشایند در شما و فراگیرندگان یوگا می‌شود، اشاره می‌کند.

چهار اشتباه فاحش در انجام آسانا

1- حفظ کردن توالی‌ها

ریزوپولوس توضیح می‌دهد که یکی از اشتباهات بزرگی که افراد در رابطه با توالی حرکات انجام می‌دهند این است که به توالی‌های خود دلبسته می‌شوند. این افراد برنامه‌ریزی می‌کنند و توالی حرکات را در کلاس‌هایشان حفظ می‌کنند. ولی وقتی برای آموزش حاضر می‌شوند، افرادی که منتظرشان بودند را در کلاس نمی‌بینند. ریزوپولوس در این مورد می‌گوید: «اگر افرادی که با روش شما آشنا هستند در کلاس نباشند و برعکس کلاس پر از کسانی باشد که با روش کاری شما غریبه هستند و احتمالا در آن حد تجربه‌ای که شما انتظار دارید را هم ندارند، آنگاه شما دیگر نمی‌توانید براساس

چیزهایی که حفظ کرده‌اید و از قبل به خاطر سپرده‌اید به آن‌ها آموزش دهید. روش شما دیگر توالی و ترتیب خوبی برای آن‌ها نخواهد بود.» بر اساس اظهارات ریزوپولوس، شما باید یاد بگیرید چطور آجرهای سازنده و عناصر اصلی حرکت‌ها را بر اساس سطح توانایی‌ها شاگردها، در کنار هم قرار داده و با هم جور کنید. باید کارها و مجموعه‌ای از وضعیت‌های بدنی را که موجب نیرومند شدن و گرم شدن  قسمت‌هایی از بدن می‌شوند و برای انجام اوج حرکات، به آن‌ها نیاز دارید را در کنار هم قرار دهید.

2- حرکت‌آرایی

مربیان گاهی طراحی توالی حرکات را با حرکت‌آرایی اشتباه می‌گیرند. اما این دو مقوله کاملاً از هم متفاوتند. ریزوپولوس در این‌باره می‌گوید: «طراحی توالی حرکات براساس اصول صحیح آناتومی و هم‌ترازی انجام می‌شود ولی حرکت‌آرایی به اجرای حرکات مربوط می‌شود. فلسفۀ ریزوپولوس در این‌خصوص این است که اگر فردی همراه شما به تمرین یوگا بپردازد و دربارۀ چرایی انجام حرکات سوال کند باید دلیلی برای آن داشته باشید. نه این‌که فقط بگویید خوب این حرکت جالب و زیباست. او می‌گوید: «اگر دلیل خوبی برای انجام یک حرکت نداشته باشید باید آن را از تمرین حذف کنید.»

“ادامه ی این مقاله را در شماره 109 مجله دانش یوگا بخوانید.”

 

 

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

توصیه هایی برای افراد مبتدی در یوگا

مسلما درباره فواید بیشمار ورزش یوگا برای جسم و روح زیاد شنیده اید و علاقمندید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *