پنج‌شنبه , مارس 28 2024

افزایش انگیزه یوگا از طریق شبیه‌سازی

رعنا مظاهری

جای حرف ندارد که در آغاز بهتر است برای آموزش حرکات یوگا از استادی باتجربه و کلاس‌های آموزشی استفاده کنیم. چرا که در ابتدا دانش و آگاهی ما نسبت به این رشته بسیار پایین است و اگر بخواهیم بدون حضور مربی وارد این رشته شویم، ممکن است دچار آسیب‌هایی شویم که گاهاً غیر قابل جبران است. ما در محیط کلاس می‌توانیم از طریق مربی مجرب، اصول و چگونگی انجام تمرینات یوگا را فرا گیریم و مربی ما را از آسیب‌هایی که ممکن است در اثر حرکات ناصحیح به ما وارد شود آگاه می‌کند. نکتۀ دیگر اصول آناتومی است که علم به آن در اجرای حرکات یوگا نقش بسیار مهمی دارد و مربی باتجربه در خلال دوره‌ها اصول آناتومی را نیز به ما آموزش می‌دهد.

اما گاه پیش می‌آید به دلیل کمبود امکانات، ضیق وقت و مسائل این‌چنینی شرایط حضور در کلاس‌های یوگا به‌راستی برای فرد وجود ندارد. در این‌گونه موارد پیشنهاد می‌شود حداقل برای مدتی کوتاه امکان حضور در کلاس را برای خود فراهم کند تا با اصول مقدماتی این رشتۀ ورزشی آشنا شود و سپس تمرینات یوگا را به محیط خانۀ خود بیاورد و اگر باز هم چنین شرایطی وجود نداشت، پیشنهاد این است که فرد از طریق سی‌دی و کتاب‌های آموزشی معتبری که در این حوزه وجود دارد خود را به آخرین اطلاعات روز مجهز کند و سپس محیط خانه را برای ورزش یوگا آماده کند.

اما وقتی دیگر زمان‌بندی کلاس برای ما وجود ندارد یا از حضور مربی بی‌بهره هستیم، ممکن است دچار بی‌انگیزگی شویم و گاه برای شروع تمرینات نیاز به یک نیروی محرکه داشته باشیم. ما در این مقاله راهکاری ارائه خواهیم داد تا انگیزۀ شما برای انجام تمرینات یوگا در خانه بالا رود. درواقع شما با شبیه‌سازی کلاس یوگا می‌توانید از انجام کلیۀ حرکات یوگا در منزل‌تان لذت ببرید. با این روش حس می‌کنید انگار در کلاس یوگا نشسته‌اید .

شبیه‌سازی کلاس یوگا در منزل

  • انتخاب مکان

ابتدا آرام‌ترین مکان خانه را برای خود برگزینید. ترجیحا وسایلی در آن قسمت از خانه وجود نداشته باشد. بهتر است مکانی خلوت و تمیز باشد. نور فضای کلاس می بایست متناسب باشد به طوری که نه خیلی روشن و نه خیلی تاریک باشد. مانند یک دماسنج به دمای کلاس حساسیت نشان دهید و با کمک تنظیم سیستم گرمایشی – سرمایشی با توجه به دمای فصل، دمای مناسب را برای فضای کلاس مهیا سازید. دمای کلاس می‌بایست گرمای حاصل از انجام تمرینات قدرتی را از بدن گرفته و در عین حال باعث سردشدن بیش از حد بدن نگردد. با توجه به اینکه حین انجام تمرینات رهاسازی، دمای بدن چند درجه پائین‌تر از دمای معمول بدن است لذا سیستم سرمایشی را قبل از تمرینات رهاسازی خاموش نمائید. در زمان انجام تمرینات تنفسی و مراقبه نیاز به هوای تازه و سبک بیش از مواقع دیگر احساس می‌شود، بنابراین سیستم گرمایشی را مطابق نیاز تنظیم نمائید.  سعی کنید حتی‌الامکان ابزارهای موردنیاز ورزش یوگا مانند تشک یا مت، بالشتک، آجر یوگا، قوری نتی، شمع، پایۀ شمع  و عود (اگر به عود حساسیت ندارید  و دچار سردرد نمی شوید)در آن‌جا موجود باشد.

  • لباس

برای وارد شدن به این مکان، همانند کلاس یوگا حتماً باید لباس سفیدرنگ مخصوص یوگا به تن داشته باشید. چرا که انجام حرکات یوگا با لباس سفید اثرات سودمندی روی بدن دارد. برای مواقعی که احتمالا در پاهای‌تان احساس سرکت می‌کنید، حتما جوراب سفید به همراه داشته باشید. حین انجام حرکات یوگا، هیچ حالتی نباید باعث درگیری ذهن‌تان شود.

 

  • ساک ورزشی

همان‌طور که وقتی به کلاس یوگا می‌روید با خود ساک یا کیف ورزشی می‌برید، در خانه نیز به یک ساک یا کیف ورزشی نیاز دارید تا مالا، زیرانداز، آب آشامیدنی، جوراب سفید، روانداز یا پتویی جهت گرم نمودن بدن در هنگام شاواسانای پایانی را در آن قرار دهید.  این ساک را در کلاس یوگای خانه‌تان با خود همراه داشته باشید. با این ساک دسترسی بهتری به وسایل موردنیازتان پیدا می‌کنید. 

“ادامه ی این مقاله را در شماره 111 مجله دانش یوگا بخوانید”

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

تاثیر ورزش یوگا در درمان افسردگی

یک مطالعه جدید تاثیر مثبت یوگا بر افسردگی را نشان داده است. محققان میگویند انجام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *