چهارشنبه , آوریل 24 2024

اصول گام برداری در کوهستان

  
 
 

اصول گام برداری در کوهستان

 

 

 

اصول گام برداری در کوهستان:

 

بی شک گام برداشتن در کوهستان با گام برداشتن در شهر تفاوتهایی دارد,در صورت آشنایی با اصول و رعایت موارد یاد شده در این مطلب می توان از یک راهپیمایی لذت بخش تر در کوهستان بهره برد.

1- نشست کامل بر روی کف پا, به گونه ای که از پنجه برای بالا رفتن استفاده نکنیم.چرا که این امر باعث گرفتگی زود هنگام عضلات دوقلوی ساق می گردد.

2- قسمت بالای تنه باید در هر زمانی عمود بر سطح افق باشد.

3- در صورت حفظ یک ریتم منظم در کوهنوردی میتوانیم مسافت های طولانی تری را بدون خستگی بپیماییم.ضرب المثل : رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود نه گهی تند و گهی خسته رود , مصداق بارز این گفتار است.

4 – پس از برداشتن هر گام , پایی که بر روی آن استقرار داریم باید از ناحیه زانو کاملا صاف باشد , یعنی در طی گام برداری زانو نباید خم باشد.با رعایت این نکته عضلات دوقلو ما فرصت استراحت پیدا می کنند که حاصل آن عدم درد و گرفتگی در ساق ها خواهد بود.

5 – پاها از اندازه عرض شانه بازتر نباشند و همین طور کمتر از این مقدار هم نباشد تا مبادا با برخورد پاها با همدیگر حفظ تعادل بر هم خورده و باعث بروز حادثه گردد.

6 – ریتم گام و ریتم تنفس; تمرین برای رسیدن به این اصل رمز پیروزی و انجام یک برنامه هوازی صحیح می باشد, به گونه ای که برای مثال با برداشتن گام اول تنفس , گام دوم مکث (حبس دم) و گام سوم بازدم.البته این ترتیب با توجه به شیب و ارتفاع تغییر می یابد به گونه ای که می تواند در یک گام تنفس و در یک گام مکث و بازدم و گاهی نیز این سه مرحله در طول یک گام انجام می گیرد.

7 – تقسیم انرژی از فاکتورهای مهم می باشد, پس از یک ساعت حرکت بهتر است پنج تا هفت دقیقه استراحت داشته باشیم.

                                                                                                                               

اصول گام برداری در فرود:

 

1- پاها باید از ناحیه زانو دائما خم باشد , این حرکت شاید در ابتدا کمی دردناک باشد اما با قوی تر شدن عضلات چهارسر ران مانع سائیدگی مفصلی در دراز مدت می گردد.

در هر وضعیتی باید کاملا رو به پائین (رو به شیب ) باشیم , به حالتی که بالا تنه کاملا عمود در جهت شیب فرود که گام بر میداریم باشد. فرود آمدن به بغل و هر زاویه دیگر موجبات آ سیب به مفاصل و بروز حوادث ناگوار می گردد.

3 – در فرود ابتدا پاشنه ,سپس پنجه بر روی زمین قرار می گیرند.در شن اسکی ها و مسیرهایی برفی نیز رعایت موارد بند دو حائز اهمیت می باشد.

در فرود به هیچ عنوان نمی دویم , تند راه نمی رویم , و گام ها را با ضربه فرود نمی آوریم.زمان فرود باید بیشتر از زمان صعود به طول بیانجامد.

طبیعت خالی از خطر نبوده و نیست , با فراگیری اصول علمی و ایمنی و پاکیزه نگه داشتن طبیعت از آن  لذت بیشتری ببریم.

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

توصیه هایی برای افراد مبتدی در یوگا

مسلما درباره فواید بیشمار ورزش یوگا برای جسم و روح زیاد شنیده اید و علاقمندید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *