پنج‌شنبه , آوریل 25 2024

اس.ان گويينكا ( مبدع مديتيشن ويپاسانا)

  
 
 

اس.ان گويينكا ( مبدع مديتيشن ويپاسانا)

 

 

 

 

ساتيا نارايان گويينكا يكي از استادان بزرگ يوگا و مبدع مديتيشن ويپاسانا، كه عمري را صرف آموختن ويپاسانا به ره جوياني از سراسر جهان نموده بود ، در 29 سپتامبر 2013 در حدود 90 سالگي دار فاني را وداع گفت.

ساتيا نارايان گو‍‍‍‍‍‍‍يينكا ( 30 ژانويه 1924 – 29 سپتامبر 2013 ) يكي از برجسته ترين معلمان مراقبه ويپاسانا و شاگرد سنت ساياگيا اوباخين (1971 – 1899 ) بود كه زير نظر او 14 سال آموزش ديد. در سال 1969 به هند رفت و شروع به تدريس مراقبه كرد و در 1976 مركز مراقبه اي را در ايگاتپوري نزديك ناسيك تاسيس كرد.در همان زمان او معلم تاثير گذار جنبش ويپاسانا و ايجاد كننده مراقبه ويپاسانا در هند شد.او بيش از 800 دستيار معلم در هند آموزش داد و هر ساله بالغ بر صد هزار نفر در دوره هاي گويينكا حاضر شده و دروس ويپاسانا را مي گذرانند.

تكنيكي كه گويينكا آموزش ميداد همواره تاكيد بر خلوص ذهن داشت و اظهار مي نمود كه اين تعليمات راهي است به سوي آزادي ، فارغ از هرگونه گرايشي. رهايي در اين شيوه همان آزادي از ناخالصي هاي ذهني است رهايي از رنج . گويينكا به مراقبه ويپاسانا به صورت يك تمرين علمي تجربي نگاه كرده و مي گويد كه از طريق آن فرد مي تواند طبيعت دايم در حال تغيير جسم و ذهن خود را تا سطح كاملا عميق ببيند.يك درك عميق كه منجر به شادي حقيقي و زندگي آرام خواهد شد.

 

زندگينامه :

 

گويينكا در 30 ژانويه 1924 در برمه به دنيا آمد.اوتاجر موفقي بود . وقتي در سال 1955 در سن 31 سالگي سردردهاي ميگرني را تجربه كرد و ناتوان از يافتن راه درمان مناسبي براي آن بود ، با پيشنهاد دوستي معلم ويپاسانايي به نام ساياگويي اوباخين را ملاقات كرد و به عنوان شاگردش پذيرفته شد.به مدت 14 سال زير نظر اوباخين آموزش ديد. در سال 1969 اوباخين به او اجازه تدريس داد.او به هند نزد خانواده اش بازگشت و در آنجا شروع به تدريس مراقبه ويپاسانا نمود.هفت سال بعد ، در سال 1976 اولين مركز مراقبه خود به نام آكادمي بين المللي ويپاسانا را كه به داما گيري معروف است در ايگاتپوري نزديك ناسيك ماهاراشترا گشود.در ايگاتپوري نزديك ناسيك ماهاراشترا گشود.گويينكا تا سال 1982 معلم ارشد ويپاسانا بود و از آن زمان شروع به آموزش معلمان مراقبه نمود. او در سال 1985 موسسه تحقيقاتي ويپاسانا را نيز در ايگاتپوري تاسيس كرد.

او دوره هاي مراقبه اي ده روز را معرفي نمود و تا سال 1988 به افراد بي شماري از جمله چنذين هزار غربي آموزش داد.

امروز 172 مركز مراقبه در 30 كشور مختلف جهان از جمله آمريكا ، كانادا ، استراليا ، نيوزلند ، فرانسه ، انگليس ، ژاپن ، سريلانكا ، نپال ، ميانمار ، تايلند و … و هفتاد و پنج مركز هم در خود هند وجود دارد.گويينكا يك سخنران پركار ، نويسنده و شاعر بود.او به زبان انگليسي و هندي مي نوشت و بسيار سفر مي كرد.او در انجمن اقتصاد جهاني و نشست صلح جهاني هزاره در سازمان ملل در آگوست سال 2000 سخنراني كرد و در سال 2002 براي چهار ماه به تور مراقبه در آمريكاي شمالي رفت. در سال 2012 و در شصت و سومين سال جمهوري هند لوح افتخار پادما بوشان به خاطر فعاليت هاي اجتماعي اش به او اهدا شد.


تعاليم :

 

درسهاي 10 روزه ويپاسانا به طور مرتب در سراسر جهان برگزار مي گردد.دانشجويان در اين دوره تكنيك را فرا ميگيرند در حاليكه سكوت ناب را مشاهده كرده و از يك الگوي هدايت اخلاقي جدي پيروي مي كنند.براي آرام كردن ذهن در طي دروس ويپاسانا ، از دانشجويان خواسته مي شود كه تماسي با دنياي خارج يا ديگر دانشجويان نداشته باشند ، ولي مي توانند سوالات خود درباره تكنيك ها را از يك دستيار معلم بپرسند و يا مشكلات مادي خود را با مدير دانشجويان مطرح نمايند . مشاهده تنفس در تمريني به نام آناپانا به ذهن اين اجازه را مي دهد كه به طور طبيعي متمركز گردد.اين تمركز فرد را براي بخش اصلي تمرين آماده مي كند. مشاهده بدون وابستگي براي حقايق لحظه حاضر همانگونه كه در ذهن و جسم شما آشكار مي گردد.تمرين ويپاسانا شامل بررسي دقيق سطح جسم و حساسيت آن همراه با توجه و متانت و آرامش و آگاهي مدام از طبيعت در حال تغيير است.

گويينكا در درسها و سخنراني هايش مراقبه ويپاسانا را به عنوان تحقيقي علمي درباره پديده ذهن برميشمارد و در گفتگوهاي خود توضيح مي دهد كه تمرين ويپاسانا اساس مسير داما يا مسير حقيقت است.او ادعا ني كند كه سنت ويپاسانا تنها راه حقيقت است و مدام به دانشجويان اين مسير جهاني بودن آن را يادآور مي شود. اگر چه او مي گويد كه يك سنت حقيقي در برمه وجود داشته كه از معلم به دانشجو انتقال پيدا مي كرده است.

 

مولفه هاي تيوري :

 

گويينكا توجه دانشجويانش را به جنبه هاي تيوري تعاليمش جلب مي كند و به آنها مي گويد كه هر چيز ناشايستي را كه مي بينند ، مطرح كنند. گويينكا مكررا بيان مي كند كه هدف تكنيك ، رسيدن به جاودانگي است .در دومين ويراست ژورنال ويپاسانا در سال 1983 در مقاله « اجازه دهيد منطقي صحبت كنيم » در صفحه 22 گويينكا مي گويد « درهاي جاودانگي براي آنهايي كه گوش دارند و بي ايماني خود را انكار مي كنند باز است ».

گويينكا چند دستورالعمل و تيوري از طريق موسسه تحقيقاتي ويپاسانا ارايه كرد كه طي آن جاودانگي هئف تكنيك بيان شد . فرار از چرخه بودن ، چرخه تولد و چرخه مرگ هدف نهايي تكنيك گويينكا است.

 

مراكز مراقبه :

 

 مراكز مراقبه ويپاسانايي كه گويينكا به تاسيسشان كمك نمود درسهاي 10 روزه اي را ارايه مي دهند كه معرفي كامل و هدايت شده اي را براي معرفي تمرينات مراقبه ويپاسانا به همراه دارند. هيچ هزينه اي براي گذراندن اين دوره ها و اقامت در طي دوره از دانشجو گرفته نمي شود. تنها كمك هاي مردمي به ادامه اين راه كمك مي كند.

با افزايش افرادي كه ويپاسانا را در اين مراكز فراگرفتند . ، گويينكا بر اين عقيده بود كه اين تكنيك بايد جهاني شود و توسعه آن بايد در جهت كمك به تمامي افراد از هر آيين و فرهنگ و زبان و نژادي باشد.

امروزه افرادي با ناهنجاريهاي شديد ذهني با اين انتظار غير واقعي كه ويپاسانا به درمان مشكلشان و يا تخفيف آن كمك مي كند به سمت آن كشيده مي شوند. اگر چه مراقبه ويپاسانا براي اكثر افراد مفيد است ، ولي جايگزين خوبي براي درمانهاي رواني و پزشكي نيست و ما آنرا براي افرادي با ناهنجاريهاي جدي رواني تصيه نمي كنيم .

مراكز آموزش ويپاسانا متمركز و خودكفا نيست و ممكن است با داوطلباني با تجارب مختلف اداره گردد. براي يكسان سازي سطح تجربه افراد در طي دوره ها نوارهاي صوتي و تصويري گويينكا به افراد داده مي شود. هنگامي كه سوالاتي راجع به رشد و توسعه پرسيده مي شود گويينكا مي گويد : دليل مشكل در خود سوال نهان است. هنگامي كه اين مراكز در جهت توسعه خود كار مي كنند ، شروع به پوسيدن مي كنند . هدف بايد سودرساني به افراد ديگر باشد.جايي كه اراده داما حكمفرما باشد امكان زوال نيست ، ضمن اينكه افراد بيشتري سود ميبرند.

از دانشجوياني كه تكنيك ويپاساناي گويينكا را در مراكز مراقبه  تمرين مي كنند خواسته مي شود تا از ديگر تمرينات مراقبه اي و ذهني در طول مدت دوره خودداري نمايند.گويينكا طي سالها آموزش ويپاسانا اعتقاد داشت : اسامي تمرينات زيادي نامهاي دارماي خالص است ، اما امروزه اين اصل گم شده است . تنها پوسته اي بي جان باقي مانده كه مردم انجام مي دهند و هيچ فايده اي ندارد.


مركز جهاني ويپاسانا :

 

يكي از آرزوهاي گويينكا در نوامبر سال 2008 برآورده شد ، زمانيكه ساخت مركز جهاني ويپاسانا در حومه شهر بمبيي تكميل شد . او اميدوار بود كه اين بنا همچون پلي جوامع ، باورها ، نژادها و كشورهاي مختلف را به هم پيوند دهد و جهاني يكپارچه تر و امن تر داشته باشيم.

اين مركز از ديد سازندگانش همچون ابراز قدرداني از معلماني است كه آن را تا به امروز به ديگران انتقال داده اند و همچنين قدرداني اي از كشور ميانمار كه اين سنت را بالغ بر دو هزار سال زنده نگه داشت.


موسسه تحقيقي ويپاسانا :

 

گويينكا معتقد است كه تيوري و عمل بايد سينه به سينه منتقل شوند و بر همين اساس هم او موسسه تحقيقاتي ويپاسانا را تاسيس كرد تا منابعي را درباره چيستي ويپاسانا و اثرات آن منتشر سازد.

موسسه تحقيقاتي ويپاسانا بر دو حوزه تمركز دارد : ترجمه و انتشار متون پالي و تحقيق بر روي كاربرد ويپاسانا در زندگي روزمره .


نقل قول ها :

 

– از معلم نبايد بت بسازيد، همچون خدا ، او فقط يك معلم است . اگر كمكي لازم داريد ، چيزي را كه تدريس شده است را تمرين كنيد ، قثط همين.

– در سخنانم در سازمان ملل ، اولين چيزي كه گفتم اين بود كه من براي تغيير آمده ام ، اما نه براي تحريك يك جامعه عليه ديگري ، بلكه تغيير اوضاع تمام جوامع از بدبختي به خوشبختي و از اسارت به آزادي.

 

 

منبع : مجله دانش يوگا شماره 64

 

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

شاواسانا چیست ؟ 

شاواسانا و آدواسانا از وضعیتهای اصلی خوابیده و پایه انجام بسیاری از حرکات و آساناهای کلاسیک و بسیار مهم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *