جمعه , آوریل 19 2024

ازدواج و طلاق باعث افزايش وزن مي شود

  
 
 

ازدواج و طلاق باعث افزايش وزن مي شود

 

احتمال افزايش وزن در زنان پس از ازدواج اندكي بيش از مردان است. اين افزايش در مواردي به اندازه اي است كه سلامت فرد را با خطر مواجه مي كند . نتايج تحقيق يك موسسه آمريكايي حاكي از آن است كه ازدواج و طلاق، مي تواند موجب افزايش وزن افراد شود.انجمن جامعه شناسي آمريكا در مطالعه اي كه بر روي ده هزار و ۷۱ نفر از داوطلبان انجام داد، به اين نتيجه رسيد كه احتمال افزايش وزن افراد، تا دو سال پس از آغاز يا پايان زندگي مشترك با يك سير جهشي مواجه است.


زناني كه تازه ازدواج مي كنند بيشتر با خطر افزايش وزن روبرو هستند.

محققان دانشگاه اوهايو كه در اين تحقيق شركت داشته اند مي گويند در برخي موارد اين افزايش وزن مي تواند سلامتي فرد را با خطر جدي مواجه كند.در اين تحقيق تغييرات در نسبت قد به وزن (شاخص توده بدني) در داوطلبان بين سال هاي ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۸ ميلادي و ارتباط اين شاخص با وضعيت تاهل آنها مورد بررسي قرار گرفت.محققان نسبت قد به وزن افرادي را كه تازه ازدواج كرده و يا طلاق گرفته بودند، با افراد مجرد و يا كساني كه بيش از دو سال از ازوداج آنها مي گذشت مقايسه كردند.


ازدواج و طلاق؛ تغيير عمده در شيوه زندگي

حتي پس از صرف نظر كردن از تاثير متغيرهاي وضعيت بهداشت، ميزان تحصيلات، وضعيت اشتغال، فقر و بارداري در افراد، مشاهده شد كه احتمال افزايش وزن در كساني كه تازه ازدواج كرده و يا طلاق گرفته اند بسيار زياد است.

احتمال افزايش وزن به ميزان كم، در زناني كه تازه ازدواج كرده اند تا ۳۳ درصد افزايش مي يابد. در عين حال خطر افزايش وزن به مقادير زياد، در چنين افرادي تا ۴۸ درصد بالا مي رود.

در زناني كه تازه از همسران خود جدا شده اند، ۲۲ درصد احتمال افزايش وزن به ميزان اندك مشاهده شده است.

احتمال افزايش وزن به ميزان كم در مرداني كه تازه ازدواج كرده اند تا ۲۸ درصد افزايش مي يابد. اما احتمال چنين مساله اي در مردان پس از طلاق، ۲۱ درصد است.

محققان در اين مطالعه چنين نتيجه گيري كرده اند كه تمامي تغييرات در وضعيت تاهل افراد، مي تواند موجب تغييرات ناگهاني هرچند اندك، در وزن اين افراد شود.

دميتري تامين، محقق ارشد در اين تحقيقات مي گويد: “در زنان ازدواج مي تواند موجب وزن را به اندازه اي افزايش دهد كه سلامتي آنها را به خطر بياندازد”.

هلن رايلي، از موسسه خيريه بريتانيايي تغذيه در تشريح دلايل اين موضوع مي گويد: “اين مساله در زندگي افراد تغييرات جدي ايجاد مي كند. طلاق يا ازدواج مي تواند موجب تغييرات شرايط زندگي آنها شود و بر نوع تغذيه شان اثر بگذارد”.

اما خانم رايلي چنين نتيجه گيري مي كند كه افراد مختلف با مساله ازدواج و طلاق به شيوه هاي متفاوتي برخورد مي كنند، و حتي به گفته او اين تغييرات مي تواند در زندگي بعضي از افراد تاثيرات مثبتي بر جاي بگذارد.

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

بهترین حرکت یوگا برای خانم‌های شاغل

حرکت پلاین حرکت یوگا به کشیدگی جلوی بدن و تقویت عضلات  کمک می‌کند.به پشت دراز بکشید، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *