چهارشنبه , آوریل 17 2024

اثر پاوان موکت آسانا بر وریدها و سیستم لنفاوی

اثر پاوان موکت آسانا بر وریدها و سیستم لنفاوی

ابتدا توضیحات مختصری پیرامون مکانیسم این دو سیستم که عمدتا مسئول دفع مواد زائد تولید شده در بدن می باشند را ارائه می دهیم.بوسیله این دو سیستم مواد دفعی باید به سوی قلب هدایت شوند تا در پمپ بعدی قلب به اندامهای دفعی چون کلیه ها یا پوست هدایت شوند.

دیواره رگهای وریدی از عضلات صافی تشکیل شده که قادر به انقباض نبوده و به همین دلیل هم وریدها محل ذخیره خون در بدن بوده و از آنجاییکه گردش خون وریدی باید بر نیروی جاذبه زمین فائق شود , سیستم دریچه های سیاهرگی و پمپ ماهیچه ای این مشکل را حل می کنند.

دریچه های وریدی مانع برگشت خون به طرف پایین شده و اتقباض عضلات با فشاری که از خارج به دیواره وریدها وارد می کند همچون پمپی جریان خون را به سوی قلب هدایت می کند . بنابراین وقتی ماهیچه ها به کار گرفته نمی شوند مثل زمان نقاهت یا افرادی که مدتهای طولانی در روز نشسته یا ایستاده اند طی سالیان متمادی وریدها را بیش از حد گشاد کرده  و باعث خرابی دریچه های وریدی شده , بیماری واریس را ایجاد می کند.در این بیماری روند دفع , آسیب دیده و اجازه می دهد تا مواد زائد انباشته شوند.با تمرین مستمر PMA پمپ ماهیچه ای فعال می شود و جریان خون تحریک می شود. در  PMA به دلیل اینکه پاها در سطحی بالاتر از قلب قرار می گیرند فشار هیدرواستاتیک , جریان خون را به سوی قلب همراهی می کند و باعث سهولت بیشتر این عمل می شود. سیستم لنفاوی علاوه بر مسئولیت دفع مواد زائد , در روند تغذیه , آوردن اسیدهای چرب از روده ( جائیکه آنها جذب می شوند ) به سیستم گردش خون , سیستم ایمنی یعنی انتقال لنفوسیتها به جریان خون موثر است.همچنین دریچه هایی در کانالهای لنفاوی است که با ایجاد فشار هیدرواستاتیک به نزول مایع لنف به سمت پایین جلوگیری می کند.

وجود یک پمپ درونی در سلولهای صاف ماهیچه های دیواره عروق لنفاوی به همراه پمپ خارجی که در ساختار انقباض ماهیچه ای است و همچنین تراکم بافتهای نبض سرخرگی , لنف را به سوی قلب پمپاژ می کند.همه این فاکتورها با تمرینات  PMA تحریک می شوند.

تالیف :کمیته آموزش انجمن ورزش یوگا

 

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

حرکت گربه – گاو در یوگا

کمر درد برای هر کسی می تواند در مواقعی اتفاق افتاده باشد، و فعالیت کم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *