چهارشنبه , آوریل 24 2024

اثر پاوان موکت آسانا بر ماهیچه ها

  
 
 

اثر پاوان موکت آسانا بر ماهیچه ها


دو رفلکس مهم ماهیچه ها به تحریکات 

اول : کشش و  دوم : طویل شدن است .

در رفلکس کشش گیرنده های دوکی شکلی در عضلات وجود دارند که به تغییر طول ماهیچه حساس اند و پاسخ آنها به این محرک برگرداندن ماهیچه یا کنترل طول ماهیچه است. بنابراین با ایجاد انقباضی در ماهیچه اثر کشش را خنثی می کنند. در واکنش طویل شدن گیرنده هایی به نام تاندونهای گلژی در تاندون است که پاسخ آنها به اثر محرک ایجاد رهایی ( به جای انقباض ) در عضله است و از پارگی ماهیچه یعنی جدایی تاندونها از محل اتصالشان به استخوان جلوگیری میکند. بنابراین کشش مرتبه ای از انقباض ایجاد کرده و یک عمل اکتیو است.در حالیکه طویل شدن واکنشی غیر فعال می باشد. تون ماهیچه یا حالت طبیعی ماهیچه حالتی است بین رخوتی که ناشی از عدم هرگونه انقباضی است , و فلجی عضله در حالی که بالاترین مرتبه تحریک و حداکثر انقباض در عضله ایجاد شده است.
در یک تحریک تعادل و همکاری بین سیستم اعصاب , راههای عصبی و همچنین گروههای مختلفی از عضلات به طور ناآگاهانه وجود دارد تا ما را در یک موقعیت مطمپن قرار دهد , حتی موقع استراحت و خواب. مثلا در راستای ایجاد یک حرکت ,عضلات شامل حرکت agonists یا protagonists عضلات مخالف عمل کننده (عمل عکس ) antagonists  عضلات همکار synergistic و بالاخره ماهیچه های نگه دارنده در پایه ای آرام و مقاوم fixation ( عضلات تثبیت کننده حرکت ) دخیل اند. بنابراین با نگاهی به سری حرکات ضد رماتیسم PMA در می یابیم که چگونه یک حرکت سیستماتیک و رهایی آن روی یک سری عضلات تاثیر می گذارد. اگر گروهی از عضلات منقبض شوند عضلات مخالف عمل کننده آنها  کشیده می شوند.هر چقدر انقباض بیشتر باشد کشش عضلات مختلف هم بیشتر می شود.در نتیجه , این تمرینات در کمترین مقاومت و بالطبع کمترین کشش صورت می گیرد که به حالت تون طبیعی ماهیچه بیشتر شبیه است. در حرکات خم و راست کردن یا چرخش مفاصل , تفاوتی است که این حرکات را از حرکات ایروبیک یا ژیمناستیک متمایز می کند و آن تفاوت آگاهی و تمرکز ذهن است که فرد را قادر می سازد تا بین عضلات منقبض شده یا کشیده شده و یا عضلاتی که باعث تثبیت می شوند تفکیک قاپل شود.

وقتی کسی در بدنش زمان انجام حرکات مقاومتی حس می کند یعنی از کششی که در حد بالای تحریک ایجاد شده آگاه شده بنابر این حتی اگر دانشی از فیزیولوژی یا آناتومی هم نداشته باشد این آگاهی او را از صدمه زدن به جسمش باز می دارد.این آسانا ها باید بدون قدرت , درد یا کشش بیش از حد انجام گیرد به این دلیل با ظهور این علاپم از انجام حرکات با زمی ایستیم.همچنین این باعث می شود تا حدودمان را تجربه کرده و خود را از تحریکات زیاد محافظت کنیم.

 

تالیف : کمیته آموزش انجمن ورزش یوگا

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

حرکت گربه – گاو در یوگا

کمر درد برای هر کسی می تواند در مواقعی اتفاق افتاده باشد، و فعالیت کم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *