پنج‌شنبه , آوریل 25 2024

آیورودا و دیدگاه سلامتی کامل

برگرفته از کتاب «سلامتی کامل»

اثر دیپاک چوپرا ، برگردان: ح‍م‍ی‍درض‍ا ب‍ل‍وچ‌ و ح‍س‍ن‌ ه‍ن‍دی‌زاده‌

خلاصه و گردآوری: شهلا قاسمیان دستجردی

 

در وجود هر انسانی مکانی هست که در آنجا بیماری وجود ندارد. درد حس نمی‌شود و پیری و مرگ به آن راه ندارند. وقتی پا به این محل می‌گذارید همه محدودیت‌های بشری یکسره محو می‌گردند و حتی امکان وجود نمی‌یابند. این محل «سلامتی کامل» نام دارد. دیدار از این محل ممکن است خیلی کوتاه یا گاهی تا سالیان دراز ادامه داشته باشد. با این همه، حتی کوتاه‌ترین دیدار از این مکان می‌تواند باعث تغییرات عمیقی در فرد شود.

علت بیماری‌ها اغلب اوقات بسیار پیچیده است. اما یک چیز را با قاطعیت می‌توان گفت: هیچکس تاکنون ثابت نکرده که بیمار شدن برای بشر لازم است. منابعی که در طبیعت و در اطراف ما وجود دارند عمدتاً ساختاری ندارند که بخواهند ما را بیمار کنند. پس بیماری، دست‌ساز بشر است. عامل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده، بیماری‌های قلبی است که در اکثر مواقع بر اثر تجمع رسوبات در شریان‌های اکلیلی که نقش اکسیژن‌رسانی به قلب را بر عهده دارند، ایجاد می‌شود. با این وجود، روند بیماری قلبی در هر کس متفاوت است.

بدن ما به گونه‌ای طراحی شده که در برابر امراض، تا حدی حفاظت شده و مصون هستیم . همچنین از لحاظ روحی نیز تا اندازه‌ای دارای مقاومت‌هایی می‌باشیم.

نخستین رازی که باید راجع به سلامتی کامل بدانید آن است که شما خود باید آنرا انتخاب نمایید. هر کس به همان اندازه می‌تواند سالم و تندرست باشد که فکر می‌کند می‌تواند. سلامتی کامل چیزی است که شامل تغییر کلی در دیدگاه شما می‌شود. به طوری‌که بر اساس آن، دیگر ابتلا به بیماری برای‌تان غیرقابل پذیرش خواهد شد. طب آیورودا با قدمتی بیش از 5000 سال به ما نشان می‌دهد چگونه زندگی می‌تواند بدون دخالت و تاثیر امراض و پیری شکل بگیرد و کنترل گردد. محور اصلی تعلیمات آیورودا آن است که ذهن، تاثیرات عمیقی بر بدن دارد و شرط رهایی از بیماری این است که با هوشیاری خود تماس گرفته و آنرا متعادل سازیم و آنگاه این تعادل را به سراسر بدن خود تعمیم دهیم. متعادل ساختن هوشیاری، از هر سیستم ایمنی دیگری، بیش‌تر می‌تواند سلامتی را برای ما به ارمغان آورد.

برای درک چگونگی دستیابی به هوشیاری متعادل درونی، باید عمیق‌تر به درون بدن سفر کنیم. در آیورودا، بدن فیزیکی انسان همچون دروازه‌ای است به سوی آنچه “بدن کوانتوم مکانیکی” نامیده می‌شود. علم فیزیک بر این اعتقاد است که بنیان اساسی طبیعت بسیار فراتر از اتم‌ها و مولکول‌ها، در لایۀ کوانتومی قرار دارد. یک کوانتوم که به عنوان کوچک‌ترین واحد ماده یا انرژی تعریف شده است، ده تا صد میلیون بار کوچک‌تر از اتم می‌باشد. در سطح کوانتومی، ماده و انرژی قابل تبدیل به یکدیگرند. همۀ کوانتوم‌ها از ارتعاشات نامرئی ساخته شده‌اند و در انتظارند تا شکل فیزیکی به خود بگیرند. آیورودا می‌گوید این امر در مورد بدن انسان نیز صادق است. یعنی قبل از آنکه به تپش‌های انرژی و ذرات ماده تبدیل گردد ابتدا به صورت ارتعاشاتی شدید ولی نامرئی است.

” ادامه مقاله را در شماره 107 مجله دانش یوگا بخوانید.”


 

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

حرکت یوگا مناسب برای دوندگان

مطمئنا یوگا از بین برنده‌ی استرس است. اما مزایای فوق‌العاده‌ای هم برای دوندگان دارد مثل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *