سه‌شنبه , مارس 19 2024

آکوا یوگا-یوگا در آب

آکوا یوگا-یوگا در آب
نویسنده: رؤیا نیک نیا-مربی یوگا در آب-کرمانشاه

آکوا‌یوگا  یا یوگا در آب، حدود 14 سال پیش به‌طور آزمایشی توسط فردی انگلیسی به نام فریدمن  بنیان نهاده شد و به‌تدریج تکنیک‌های آرام‌سازی نیز به آن اضافه گردید. در این رشتۀ درمانی، حرکات یوگا در آب به‌طور تک‌نفره یا دسته‌جمعی توسط مربی صورت می‌گیرد.
آکوا یوگا، رشته‌ای است که به‌تازگی طرفداران زیادی پیداکرده و با توجه به شیوع بیماری‌های ستون فقرات و دشواری انجام حرکات یوگا در خشکی، اثرات درمانی قابل‌توجهی دارند. هنگام قرار گرفتن یک جسم در آب به‌اندازۀ وزنِ حجم آبی که جابه‌جا می‌شود، از وزن جسم کاسته می‌شود. می‌توان از این ویژگی جهت اهداف درمانی استفاده کرد. لازم به تذکر است که آب به دلیل برخی ویژگی‌های فیزیکی نظیر چسبندگی، شناوری، فشار و غلظت (ویسکوزیته ) اثرات بسیار مفیدی در انجام حرکات ورزشی دارد و از این خواص در آکوا یوگا استفاده می‌شود. در این مقاله سعی داریم فواید یوگا در آب را در درمان برخی بیماری‌ها همچون ضایعۀ نخاعی بیان کنیم.

ضایعۀ نخاعی چیست؟
ضایعۀ نخاعی نوعی ضایعه است که در اثر صدمۀ شدید به نخاع به وجود می‌آید. در آسیب نخاعی، بخشی از کابل ارتباطی بین مغز و ارگان یا اندام هدف از بین رفته و عملکرد آن مختل می‌شود. در‌حالی‌که که در قطع نخاع، این ارتباط به‌طور کامل قطع‌شده و کلیۀ حرکات ارادی و غیر‌ارادی همراه با حس‌های پایین‌تر از محل آسیب از دست می‌رود. هرساله براثر عوامل مختلف چندین هزار نفر در کشور دچار آسیب نخاعی می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود در ایران حدود هفتاد هزار نفر دچار آسیب نخاعی هستند. افراد مبتلابه ضایعۀ نخاعی به دلیل مشکلات متعدد جسمی که دارند، تحرکشان کم شده است؛ بنابراین ارگان‌های داخلی‌شان تحت‌فشار می‌باشد، سیستم دفعی با مشکل مواجه و از همه مهم‌تر، به دلیل نداشتن حس در نقاط فلج شده، زخم بستر یکی از عوارض عدیده‌ای است که این افراد با آن مواجه هستند.

نقش آکوا یوگا در درمان
اساس این نوع معالجه، سبک شدن بدن هنگام غوطه‌وری در آب است، به همین دلیل بیمار قادر می‌گردد عضلات و اندام‌های خود را با مصرف نیروی کمتری به حرکت درآورد و درعین‌حال چون فشار بدن بر روی مفاصل کاهش می‌یابد، در اجرای حرکات نیز درد کمتری احساس می‌شود.
از مزایای این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1-    افزایش درجه حرارت بدن: در اثر افزایش حرارت بافت‌های مختلف بدن، میزان سوخت‌وساز یا متابولیسم عمومی بافت‌ها زیاد می‌شود.
2-    افزایش جریان خون: بالا بودن حرارت آب، منجر به بالا رفتن حرارت بدن و متعاقب آن متسع شدن عروق و مویرگ‌ها می‌شود.
افزایش درجه حرارت بدن، موجب زیادتر شدن سوخت‌وساز سلول‌ها می‌شود که برای جبران کردن این امر به جریان خون بافت‌های بدن رخ می‌دهد؛ بنابراین میزان جریان خون نیز متعاقب قرار گرفتن در آب گرم افزایش می‌یابد.
3-    جلوگیری از تحلیل رفتن عضلات: چون جریان خون عضو بی‌حرکت زیاد شده و تغذیۀ آن بهتر می‌شود. این روش با تقویت عضلات همراه بود و از تحلیل رفتن عضلات جلوگیری می‌کند.
4-    رفع اسپاسم عضلات: یکی از معضلات بیماران نخاعی، گرفتگی عضلات است. آب (خصوصاً آب گرم) تا حد بسیار زیادی اسپاسم را کم می‌کند. اثرات گرما نیز به اثر تحرک در آب اضافه‌شده و تأثیر بسزایی در کاهش اسپاسم دارد.
5-    از بین بردن محدودیت حرکتی در مفاصلی که عضلاتی فلج و یا نیمه فلج دارند.
6-    پیشگیری از پوکی استخوان: خصوصاً در تمام تمریناتی که باتحمل وزن همراه‌اند، مانند راه رفتن در آب.

ادامه مقاله را می توانید در مجله شماره 87 مطالعه نمایید

 

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

یوگا از شش روش باعث جوان ماندن بدن می‌شود

  ۱ـ کاهش فشارخون یوگا از فشارخون بالا جلوگیری می‌کند. این روش برای کسانی که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *