پنج‌شنبه , مارس 28 2024

آنچه دربارۀ یین یوگا باید بدانید

آنچه دربارۀ یین یوگا باید بدانید
نویسنده: هوپ زوارا 
برگردان: ندا اسدیندا اسدی

یین یوگا سبکی از یوگاست که بعضی افراد حتی نام آن را نیز نشنیده اند. این سبک از یوگا بر بافتهای همبند عمیق بدن (برعکس بافت های سطحی) و غلاف عضلات که بدن را در بر گرفته است، متمرکز بوده و جریان انرژی در بدن را منظم می سازد. پاول گریلی  مفهوم یین یوگا را برای اولین بار مطرح کرد.
وضعیت های یین یوگا، بیشتر وضعیت های منفعلی هستند که اغلب بر روی زمین انجام می شوند. در یین یوگا شما در وضعیت ها ریلکس می کنید، ماهیچه ها را شل کرده و به درون خود تمرکز می کنید. درحالیکه تمرینات یانگ یوگا سطحی تر است، یین یوگا تمرکزش بر روی سطوح عمیق تر بدن است. اغلب می بینیم که وضعیت ها به مدت سه تا پنج و گاهی بیست دقیقه حفظ می شوند. زمانیکه در این وضعیت ها سپری می شود، همچون زمانی است که برای انجام مدیتیشن صرف می شود. من اغلب با پرتوجویان در حین انجام وضعیت ها صحبت می کنم، اگر ببینم آنها سعی دارند مراقبه کنند. 
در کلاس های یین یوگا اغلب وضعیت هایی مشابه کلاس های یانگ یوگا انجام می شود، فقط نام های متفاوتی دارند. در سطوح اولیه همۀ آنها تلاش دارند تا ذهن پرتوجویان را از یانگ به یین (فعال به غیرفعال) ببرند.
این مفهوم یین یوگا هزاران سال قبل و در برخی از متون کهن همچون هاتا یوگا پرادیپیکا  که فقط شانزده وضعیت را در متن خود معرفی کرده، بیان شده است. علاوه بر این، با خواندن متون مختلف و نوشته های اساتید مختلف یوگا این امر کاملا مشهود است که این وضعیت ها بیشتر یین گونه بوده اند و ارتقاء سطح مدیتیشن و تنفس های طولانی مدت پرانایاما و نشستن بوده است. 
یین یوگا، روشی مراقبه ای با تمرکز عمیق تری بر جسم در مقایسه با تمرین های یانگ است. در اینجا پرتوجو سعی دارد تا به بافت های عمیق تر همچون بافت های همبندی دسترسی پیدا کند و بسیاری از وضعیت ها تمرکزشان بر روی مفاصل مختلف همچون لگن، استخوان خاجی، ستون فقرات است. همانطور که بالا رفتن سن انعطاف پذیری مفاصل کمتر می شود، یین یوگا روش بسیار مناسبی برای حفظ انعطاف مفاصل است.
 یین یوگا اغلب در برنامه های مبارزه و غلبه بر اعتیاد، اختلالات تغذیه ای، اضطراب و دردهای شدید استفاده می شود. تجربۀ شخصی خود من از یوگا به زمانی بر می گردد که اختلالات تغذیه ای شدیدی داشتم. با انجام یین یوگا متوجه شدم که وضعیت بهتری پیدا کرده ام. من همیشه تنها بودم و غرق در احساسات خود بودم. اینکه چه کار می کنم و چه کسی هستم. در تمرین یین یوگا من به ثبات ذهنی ای رسیدم که از مدیتیشن به مراتب اثربخش تر بود. 
اگر تابحال یین یوگا کار نکرده باشید احتمالا معنی این تفاوت را درک نخواهید کرد. من اغلب به پرتوجویانم یم گویم که حداقل سه یا چهار بار یین یوگا را تمرین کنند و سپس دربارۀ این تمرین تصمیم بگیرند. برخی از آنها با شرکت در کلاس فورا تاثیر آنر ا می بینند مثلا لگن آنها باز می شود، جسمی آرام تر خواهند داشت و ذهنشان متمرکزتر خواهد شد.
 
برخی از مزایای یین یوگا به قرار زیر هستند:
-آرام بخشی و متعادل سازی جسم و ذهن
-توازن انرژی در سرتاسر بدن
-بالا بردن تحرک بدنی بخصوص در ناحیۀ مفاصل و لگن
-پایین آوردن سطح استرس
-استقامت بدنی بالاتر
-روانی بهتر مفاصل و حفاظت از آن
-انعطاف پذیری بیشتر در مفاصل و بافت های همبند
-رهاسازی غلاف عضلات در سرتاسر بدن
-کمک به درمان میگرن
-آرامش عمیق تر
-غلبۀ بیشتر بر اضطراب و استرس
-توانایی بهتر در نشستن برای مدیتیشن
-در نهایت تمرینات یانگ بهتری خواهید داشت
من معتقدم که اگر شما هر دو نوع تمرین را با یکدیگر ترکیب کنید، نتیجۀ بی نهایت بهتری عاید شما خواهد شد.
یین یوگا به من ثبات بخشید و کمک کرد تا با خودم مواجه شوم و اکنون می توانم آنچه را که یین یوگا برایم به ارمغان آورد در تمرینات یانگ خودم وارد کنم و زندگی ام را یکسره تغییر دهم.
یین یوگا به شما می آموزد که چگونه به واقع گوش فرا دهید. شما در حین آرام و ساکت کردن ذهن خود افکارتان برهم نخواهد خورد. یین برای دیگر سبک های یوگا وز ندگی شخصی شما بسیار مفید می باشد، زیرا در دوره های سخت زندگی در کنار شما خواهد بود و به شما می آموزد که آنچه را در لحظه در حال تجربۀ آن هستید، بپذیرید. یین یوگا به شیوه ای کاملا انحصاری به درون شما نفوذ خواهد کرد. با تجربۀ انجام یین یوگا، تمرینات یانگ شما نیز پیشرفت خواهد کرد.

برگرفته از: 
http://www.mindbodygreen.com/0-5037/Yin-Yoga-101-What-You-Need-to-Know.html

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

توصیه هایی برای افراد مبتدی در یوگا

مسلما درباره فواید بیشمار ورزش یوگا برای جسم و روح زیاد شنیده اید و علاقمندید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *