جمعه , آوریل 19 2024

آسانا و مدیتیشن در فرودگاه

برگردان: مینا رستم زاد

یوگا، یک سلسله تمرینات بدنی و ذهنی برای همه افراد است که قدمت آن به ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد بازمی‌گردد.
 از آنجائیکه یک حرکت آسانای کوچک و مدیتیشن می‌تواند برای نگرانی و وحشت سفرهای ‏تابستانی با هواپیما، همچون یک پادزهر باشد.‏ تعدادی از فرودگاه‌های در حال رشد آمریکا، ورزش یوگا و مدیتیشن را پیشنهاد می‌کنند. جت بلو، اخیراً حدود یک ساعت کلاس یوگا در فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی برگزار کرده است. فرودگاه‌های بین‌المللی شیکاگو، سانفرانسیسکو، دالاس و برلینگتون هم فضاهای مشخصی برای ورزش یوگا در نظر گرفته اند و فرودگاه‌های البوکرک و سن دیگو نیز فضاهای مدیتیشن را پیشنهاد داده‌اند. بزرگ‌ترین فرودگاه بین المللی آلمان نیز قرار است، تسهیلات رایگان یوگا به مسافران
 ارائه دهد.
فرودگاه فرانکفورت به‌عنوان بزرگ‌ترین فرودگاه بین المللی آلمان با سرمایهای بالغ‌بر ۱۱۳ میلیون دلار برای به‌روزرسانی خدمات و تسهیلات فرودگاهی، ساخت دو سالن یوگا برای مسافران را نیز در این طرح گنجانده است.
در این طرح قرار است با بهره‌گیری از تجهیزات کاملاً تخصصی، دو سالن یوگا در ترمینالهای ۱ و ۲ ایجاد شود که در تمام مدت شبانه‌روز باز بوده و استفاده از آن نیز رایگان است.
مقامات فرودگاه مدعی شدند که تمام تجهیزات لازم ازجمله انواع بلوکها، کوسنها و کفشهای مخصوص و نیز دیوارهایی سراسر پوشیده از آینه از سقف تا کف و همچنین صفحه نمایشگر برای توضیح تمرینات و نیز دستگاه‌های پخش موسیقی آرام‌بخش همراه با پخش آگهی درزمینۀ نحوۀ صحیح اجرای تمرینات در این اتاقها فراهم است.
به گزارش cnn این اتاقها همچنین از نورپردازی مناسبی نیز با توجه به اصول و هدف موردنظر در ایجاد آرامش افراد، برخوردار است. ایجاد این اتاقها، بخشی از برنامۀ به‌روزرسانی و ارتقای تسهیلات فرودگاهی است.
یوگا، تمرینات بدنی و روانی است که به «فسیل زنده» نیز شهرت دارد و درواقع اصول و تمرینات بدنی و روانی برای همۀ افراد است که قدمت آن به ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد در سنتهای آیینی تمدن درۀ ایندوس بازمی‌گردد.

برگردیم به انجام تمرینات یوگا در فرودگاه ، در فرودگاه‌هایتان سالن یوگا دارید؟ اگر ندارید مشکلی نیست. مربی یوگای مشهوری به نام آنی کارپنتر ، حرکات قبل و بعد از پرواز را برای همگان به اشتراک گذاشته است:

 

آسانای قبل از انجام پرواز:

سوسیراندراسانا  (وضعیت سوزن) درحالی‌که نشسته‌اید، لگن، مفاصل و قسمت بیرونی ران را بکشید و فشار وارده به کمرتان را از بین ببرید. اگر جای پا در پروازتان دارید، این تمرین به
کرات انجام دهید.

 

آسانای بعد از پرواز:

درحالی‌که منتظر بارتان هستید، پایتان را بر روی لبۀ نوار نقاله چمدان گردان یا یک صندلی بگذارید و دستتان را به پایتان برسانید و عضلات عقب
رانتان را بازکنید.

 

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

توصیه هایی برای افراد مبتدی در یوگا

مسلما درباره فواید بیشمار ورزش یوگا برای جسم و روح زیاد شنیده اید و علاقمندید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *