سه‌شنبه , آوریل 16 2024

آساناها و ابزارها

آساناها و ابزارها
نویسنده: بی. کی. اس. آینگار
برگردان: مهدی خزاعی
بخش اول
امروزه سبک یوگای آینگار در جهان طرفداران بی‌شماری دارد. ب. ک. اس آینگار این روش را سال‌ها پیش ابداع کرد و برای اولین بار در انجام آساناهای یوگا از ابزارهایی همچون بند، آجر، صندلی، طناب و… استفاده نمود. او اعتقاد داشت برای ایجاد توازن و هم‌ترازی در بدن و اصلاح ایرادهای فیزیکی و کمک به پرتوجو در حفظ وضعیت، بایستی از برخی ابزارهای کمکی استفاده شود و به همین لحاظ به‌تدریج این سبک یوگا به‌عنوان سبکی که از بُعد ورزشی بسیار قوی‌ای برخوردار است، شناخته شد. به‌عبارت‌دیگر سبک یوگای آینگار بیشترین تأثیر را بر جسم فیزیکی می‌گذارد، بر همین اساس پس از به وجود آمدن این سبک، یوگا کاران پیرو سبک‌های باستانی هند به بیان دو نکته در خصوص این نوع یوگا اشاره می‌کنند:
1.    زمانی که فرد عادت به استفاده از ابزار و وسایل برای انجام تمرینات یوگا می‌کند، بدون وجود آن‌ها چگونه می‌تواند به تمرینات خود ادامه دهد؟
2.     پیروان سنت‌های باستانی یوگا همچنین اعتقاددارند که آینگار یوگا به جنبه‌های ذهنی یوگا کمتر پرداخته و به مسئلۀ تمرکز که در سیستم یوگای سنتی از سوی پاتانجلی پایه‌گذاری شده، کمتر توجه دارد.
علیرغم نظرات مختلف پیروان سنت‌های باستانی هند، این سبک از یوگا میلیون‌ها پیرو در سراسر جهان دارد که همه‌روزه تمرینات آن را انجام می‌دهند و از مزایای آن بهره می‌برند.
برای اطلاع خوانندگان محترم از چگونگی بهره‌گیری از ابزار در تمرینات یوگا بر آنیم در چندین شماره از مجله به گوشه‌هایی از این مبحث اشاره کنیم.

یوگی‌های باستان از تنۀ درختان، تخته‌سنگ‌ها و ریسمان‌ استفاده می‌کردند تا در انجام بهتر آسانا¬ها به آن‌ها کمک کند. با گسترش این روش، استاد یوگا چاریا  آینگار ابزارهایی را ابداع کرد که به کمک آن، افراد بتوانند به‌راحتی و بدون فشار، برای مدت‌زمان بیشتری در آساناها توقف کنند.
در آساناهای یوگا، قسمت‌هایی از بدن تحت کشش و فشار و قسمت‌هایی از آن در حال رهایی است و مهم‌تر اینکه در این وضعیت‌ها بدن باید هم‌تراز باشد. این نظم، بُعد ذهنی را هم در برمی‌گیرد، یعنی حالتی به وجود می‌آید که در آن، ذهن با هر قسمت از بدن و با تمامی قسمت‌ها، به یک اندازه در ارتباط باشد.
انجام تمرینات یوگا مستلزم آن است که فرد به لحاظ بدنی و ذهنی در شرایط خوبی به سر ببرد. بااین‌حال، در طول سال‌های طولانی از آموزش یوگا، دریافته‌ام که گاهی توقف در آساناها برای مدت‌زمان خواسته‌شده، حتی برای کسانی که شرایط مطلوبی دارند، سخت و دشوار است. همچنین بعضی از آساناها، حرکات بدنی‌ای را می-طلبند که انجام آن در ابتدا، به‌تنهایی و بدون کمک حتی برای آن‌هایی که در اوج سلامتی به سر می‌برند، بسیار پیچیده و دشوار است. به این دلیل در یوگا کاربرد ابزار گسترش پیدا کرد. با استفاده از این ابزارها امکان انجام آساناها برای همۀ فراگیران فراهم‌شده است. چه آن‌هایی که ضعیف¬اند و چه آن‌هایی که قوی، پیر و جوان، مبتدی و پیشرفته و چه کسانی که به دلیل خستگی و آسیب‌دیدگی می‌خواهند انرژی‌شان را حفظ کنند و نیازمند حمایت‌اند.

 
ابزارها چگونه کمک می‌کنند؟

ادامه مقاله را می توانید در مجله شماره 84 مطالعه کنید

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

توصیه هایی برای افراد مبتدی در یوگا

مسلما درباره فواید بیشمار ورزش یوگا برای جسم و روح زیاد شنیده اید و علاقمندید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *