پنج‌شنبه , آوریل 25 2024

آرو‌ماتراپی (رایحه درمانی)

برگردان: واحد ترجمه

 

«شما همان احساسی را که در یک باغ گل سرخ دارید تجربه خواهید کرد» وقتی که شما از بوی گل‌‌های رز، پرتقال یا ادویه‌ها مست می‌شوید، درواقع این اسانس‌های واقعی را تحسین می‌کنید، اما بوی بد بعضی مواد نیز همیشه در خاطرتان باقی خواهد ماند. به دنیای درمان با عطریات خوش آمدید. شما با این روش قادر به تسکین و درمان درد و مشکلات هیجانی‌تان خواهید بود.

 


روغن‌‌های اصلی کدام‌اند ؟

این روغن‌ها با نام‌‌های «اسانس»، «اسانس‌‌های معطر» یا «روغن‌های قابل تبخیر» مادۀ خوشبوی به دست آمده از گیاهان هستند. به عبارتی می‌توان گفت که این روغن‌ها سوپر کنسانتره گیاهان هستند! به این معنی که مثلاً برای به دست آوردن 10 قطره روغن اصلی آویشن به 300 گرم گیاه آویشن نیاز داریم.

آرو‌ماتراپی چیست؟

آروماتراپی یا رایحه درمانی استفاده از روغن‌های به دست آمده از گیاهان است. در این روش به منظور درمان عوارض ناشی از عفونت‌ها و بیماری‌های پوستی، که به علت نارسایی سیستم ایمنی و استرس ایجاد می‌شوند، از روغن‌های گیاهان ویژه‌ای استفاده می‌شود. 
امروزه این روغن‌های حیاتی به‌طور گسترده‌ای در سراسر اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرند. اخیراً در کشور آمریکا هم رایحه‌درمانی جایگاه خود را در بین سایر علوم پیدا کرده‌ است، همچنین مؤسسۀ ‌ملی‌ بهداشت در سال 1992 این شیوه را به عنوان یک درمان غیر‌پزشکی به رسمیت شناخته و از آن زمان مطالعاتی را جهت کاربرد آن به عنوان مکملی در کنار مراقبت‌های پزشکی نوین در بین سایر درمان‌های غیر‌پزشکی آغاز کرده‌است.
رایحه درمانی یکی از شاخه‌های طب گیاهی است و کاربرد دو‌گانه‌ای دارد. هر اسانسی بوی ویژه‌ای دارد که پس از استنشاق به قسمتی از مغز  که مسئول کنترل احساسات است  می‌رسد. همچنین با نفوذ در پوست و ورود به جریان خون و دستگاه ایمنی به‌طور فیزیولوژیک مؤثر واقع می‌شود.  
از آنجا که این روش درمانی بسیار قوی است؛ خودش به تنهایی برای معالجه کافی می‌باشد، ولی در صورت تمایل می‌توان از روش درمانی دیگری هم در کنار این درمان سود برد. این دانش را دست کم نگیرید، ولی به همان اندازه هم توجه داشته باشید که برخی اسانس‌ها خیلی خطرناک هستند. 

مواد تشکیل دهندۀ یک روغن اصلی 

یک روغن می‌تواند از الکل‌‌ها، اتر‌ها، ترپن‌ها، آلو‌ئیدها، اکسید‌ها، استر‌ها، مواد طبیعی آلی، ستون‌ها، فنول‌ها و… تشکیل شده باشد و در واقع از مقدار مؤثری از ترکیبات بیوشیمی که گاهی به بیش از 200 نوع می‌رسد تشکیل یافته است.

چه فرقی بین روغن‌‌های اصلی و روغن‌‌های گیاهی وجود دارد؟

 روغن‌‌های گیاهی عصارۀ تخم گل‌ها یا غلات چرب مثل زیتون، آفتابگردان، دانۀ گندم و … هستند که 100 درصد چربی دارند ولی روغن‌‌های اصلی به دست آمده از آن‌ها اصلاً چربی ندارند!  به همین دلیل است که اغلب این دو نوع روغن را با هم مخلوط می‌کنیم.

به طور مستقیم از روغن اصلی برای ماساژ دادن استفاده نکنید

ابتدا آن را در یک روغن پایه رقیق کنید تا استعمال آن آسان‌تر شود. با این وجود در بعضی موارد می‌توانیم 1 یا 2 قطره از یک اسانس اصلی را به‌صو‌رت موضعی استفاده کنیم، مثل گیاه اسطوخودوس، روغن گل پاپایا.

راه‌های  استفاده از روغن اصلی به صورت خوراکی

روغن اصلی را گاهی می‌توان به‌صورت خوراکی استفاده کرد، ولی به جز در موارد استثنایی نباید روغن‌‌های اصلی را بخورید. چون این روغن‌ها در آب حل نمی‌شوند، بهتر است که از ریختن مستقیم آن‌ها در یک لیوان آب یا یک جوشانده پرهیز کنید و در عوض آن‌ها را با کمی عسل یا روغن گیاهی مخلوط کنید یا آن‌ها را روی یک حبه قند بریزید و بخورید. می‌توانید این روغن‌ها را به همراه غذا هم میل کنید. بعضی از آن‌ها با غذا خیلی هم خوب می‌شوند مثل ریحان، اسطوخودوس یا نعناع.
نکته : افراد دیابتی یا افرادی که باید به شدت مراقب مصرف مواد قندی باشند، بهتر است که از مقدار کمی روغن گیاهی به جای حبه قند و عسل استفاده کنند تا دارو مشکلی برایشان ایجاد نکند. مثلاً در درمان سینوزیت به جای 6 قاشق عسل که به عنوان پایۀ روغن‌‌های اصلی در 24 ساعت به کار می‌رود، معمولاً 2 یا 3 قاشق در روز کافی است: اسانس‌‌هایتان را در پایان غذا بخورید که تقریباً نقش یک مینی دسر را داشته باشند؛ در این‌صورت هیچ مشکلی پیش نمی‌آید.

از طریق تنفس

یکی از روش‌های سریع درمانی، استنشاق خشک (روی یک دستمال) یا مرطوب (در یک کاسه آب گرم) است که آسان‌ترین راه استعمال دارو است. همچنین می‌توانید خیلی ساده چند قطره از آن را در یک نعلبکی بریزید و در مجاورت یک منبع گرمایی مانند دستگاه بخور قرار دهید تا هوای محیط (دفتر کار، اتاق و ..) را به هوایی ملایم و خوشبو  تبدیل کند.

از طریق مالیدن بر روی پوست

یکی از بزرگ‌ترین مزایای روغن‌های اصلی قدرت نفوذ بالای آن‌ها از سطح پوست به سیستم گردش خون و از آن‌جا به عضو (مورد نظر درمانی) است. بنابراین نباید از توصیه‌های فرد معالج خود در مورد مالیدن این روغن‌ها برای درمان اندام‌هایی که خیلی دور از نقطۀ مالیدن به نظر می‌رسند متعجب شوید! به جز در موارد توصیه شده و فقط زمانی که سطح پوست دچار مشکل کوچکی مثل بریدگی، جوش یا غیره است نباید از روغن‌‌های اصلی بر سطح پوست استفاده کنید. باید اول آن را با یک روغن «پایه» مثل یک روغن گیاهی مخلوط کنید یا آن را روی یک دستمال نم‌دار، گرم یا سرد بنا به نیازتان بریزید.

از طریق حمام

یکی دیگر از روش‌های بسیار عالی استفاده از روغن‌های اصلی به شیوۀ حمام گرفتن کوتاه مدت پاها، دست‌ها و نشیمنگا‌ه به همراه رفع خستگی است. این بیشتر در مو‌اردی به‌کار می‌رود که فرد مورد نظر احساس خوبی ندارد! باید همیشه آن را با یک روغن «پایه» اصطلاحاً خنثی مخلوط کنید و سپس در وان حمام بریزید وگرنه آن‌ها در سطح آب باقی می‌مانند و باعث سوختگی پوست می‌شوند.

راه‌های دیگر

هم چنین می‌توانید این مواد را به صورت کپسول، شیاف، واژینال، شربت و غیره استفاده کنید. در تمام موارد، این کار به عهدۀ داروساز مورد نظرتان است. در نهایت می‌توانید به شکل محصولات آرایشی هم از آن‌ها استفاده کنید.

احتیاط در کاربرد این روغن‌ها 

  این موارد کم، اما قابل توجه هستند و بنا به هر روغن اصلی فرق می‌کنند. تمام موارد ذکر شده قابل استفاده و بی خطر هستند  به شرطی که به مقدار تجویز شدۀ روغن‌ها توجه فرمایید. 2 قطره، 2 قطره است، نه 3 قطره! این همه چیز را تغییر می‌دهد.
کودکان و نوزادان: آن‌ها هم روغن‌های اصلی با مقدار مشخص دارند، ولی هرگز آن‌ها را با روغن‌های توصیه شده برای بزرگترها درمان نکنید. نوزادان شیری از این ا‌سانس‌ها به صورت غیر مستقیم (شیرمادر) بهره می‌برند (در واقع مادر درمان می‌شود نه این‌که نوزاد به طور مستقیم مصرف کند.) هم چنین می‌توانید این روغن‌ها  را بر روی پوست آن‌ها بمالید و به آرامی ماساژ‌ دهید؛ به شرطی که با احتیاط روغن اصلی و روغن گیاهی را انتخاب کنید.
 زنان باردار: روغن‌های اصلی را به جز فر‌مول‌هایی که برای زنان باردار، به‌ویژه آن‌هایی که زایمانشان نزدیک است، اختصاص داده شده است نباید با فرمول دیگری به میل خود استفاده کرد. از شخصی در زمینۀ روغن‌‌های اصلی اطلاعات کافی بگیرید تا  اتفاق ناخوشایندی برایتان روی ندهد.

در صورت اشتباه چه باید کرد؟

ما دوباره به توصیه‌‌های مربوط به مقدار دارو تأکید می‌کنیم:

«چند قطره بیشتر» به بهانۀ زودتر درمان شدن مصرف نکنید. تحر‌یک‌ها، آلر‌ژی‌ها، اختلالات هورمونی، صرع و …. نتایج این بی توجهی است که یک بیماری «ساده» را تبدیل به بیماری «خطرناک» می‌کند. اگر به مقدار داروی توصیه شده توجه کنید  قطعاً هیچ اتفاقی بر‌ایتان نمی‌افتد.
در صورت خوردن دارو بیش از مقدار توصیه شده (مثلاً نصف شیشه) فور‌اً به مراکز درمان مسمومیت  مراجعه کنید. منتظر نشوید تا نشانه‌هایی ببینید و بعد مراجعه کنید. چیزی ننو‌شید (نه آب، نه شیر، نه روغن) خود را مجبور به استفراغ نکنید و منتظر دستورات بمانید.

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

بهترین حرکت یوگا برای خانم‌های شاغل

حرکت پلاین حرکت یوگا به کشیدگی جلوی بدن و تقویت عضلات  کمک می‌کند.به پشت دراز بکشید، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *