یوگا چگونه از شما فرد شادتری می‌سازد؟

نویسنده: ناتالی کوگان
برگردان: ندا اسدی
 

شادمانی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در زندگی بشر است. انسان‌ها بنا بر سرشت و ماهیت وجودی خویش، همواره از افسرده بودن گریزان‌اند و دوست دارند به‌سوی شاد بودن و شاد زندگی کردن درحرکت باشند. درواقع شادی، بزرگ‌ترین موهبتی است که داریم. نقش نشاط و شادمانی و پویایی در جامعه به حدی است که یکی از معلمان علوم اجتماعی به نام جان راسکین معتقد است ثروتمندترین کشور، کشوری است که بیش‌ترین افراد شاداب و شرافتمند را زیر بال خود دارد. شادی نه‌تنها احساس خوبی در فرد ایجاد می‌کند، بلکه برای سلامت و احساس تندرستی و نشاط هم ضروری است.
من اغلب با مردم دربارۀ شک و تردیدم به یوگا قبل از شروع به تمرین آن می‌گویم. به‌عنوان فردی که همیشه در حال تقلا و جنب‌وجوش است، نشستن روی زیرانداز یوگا و بی‌حرکت بودن به نظر من شکنجه‌آور بود. برخی افراد به‌طور ذاتی آرام و صبور هستند، اما من این‌گونه نبودم. گرچه اکنون فردی یوگایی هستم و این به این دلیل است که عموماً دیگر وارد آن دسته‌بندی‌ها نمی‌شوم و از انجام یوگا لذت می‌برم. یوگا من را وادار می‌کند، توقف کرده و آنچه را انجام دهم که می‌دانم من را خوشحال می‌کند. انجام این کار زمانی که دور از زیرانداز یوگایم هستم، آسان نیست. شناخت دانش نهفته در یوگا مرا به انجام مداوم آن پایبند کرد. مزایای تمرین یوگا برای تمام یوگی‌ها هزاران سال است که شناخته‌شده می‌باشد، اما تحقیقات نوین ثابت کرد که یوگا باعث شادمانی شما می‌شود.

انواع مختلف یوگا مزایای مختلفی دارد
اگر فکر می‌کنید یوگا مناسب شما نیست، چون از سبک خاصی از ورزش خوشتان نمی‌آید یا می‌آید، تحقیق کنید. در یوگا حتماً سبکی را خواهید یافت که مناسب با شرایط و نیازهای شما باشد و از انجام آن لذت ببرید. یوگا بسیار فراگیر شده و همه جای دنیا سرسپردگان بسیاری دارد و فقط یک‌راه برای انجام آن وجود ندارد.

یوگا مغز شما را سریعاً تغییر می‌دهد
ممکن است فکر کنید که سال‌ها تمرین و ممارست لازم است تا به شادمانی و خوشبختی برسید، اما این‌گونه نیست. مطالعات نشان داده‌اند که سطح گاما-آمینوبوتیریک  مغز بعد از یک ساعت انجام یوگا بسیار بالا می‌رود. سطح بالای گابا مرتبط با سطح پایین‌تر افسردگی و اضطراب است. با شرکت در یک کلاس یوگا به‌سادگی می‌توانید شیمیایی مغز خود را تغییر داده و خلق‌وخوی بهتری داشته باشید.

تمرین طولانی‌مدت یوگا تغییرات طولانی‌مدتی را با خود به همراه خواهد داشت
افرادی که به‌طور مرتب و روزانه یوگا کار می‌کنند، شادتر و سالم‌تر از دیگر افراد هستند. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که یوگا میزان خستگی، اضطراب و عصبانیت را در فرد کاهش می‌دهد. با تمرین مداوم یوگا، سطح بیوشیمی بدن تغییر می‌کند و سلامت جسمی و ذهنی فرد تضمین می‌گردد.

تنفس شما را شادتر می‌کند
هر تمرین یوگا بر تنفس تمرکز می‌کند تا بدن را تقویت کرده و آن را آرام سازد. تحقیقات نشان داده‌اند که تنفس آگاهانه و منظم عناصر کلیدی در کاهش استرس و غرق کردن فرد در لحظه است و هر دو این‌ها برای احساس شادمانی ضروری است. اگرچه می‌توانید تمرینات تنفسی را بدون انجام یوگا نیز انجام دهید، اما انجام هر دو آن‌ها به‌طور همزمان در بالا بردن سطح شادمانی شما معجزه می‌کند.

روحیۀ شما را خوب می‌کند
آیا می‌دانید که وضعیت بدنی شما با روحیۀ شما ارتباط مستقیم دارد؟ اگرچه ما مایل هستیم، فکر کنیم که غم و اندوه باعث می‌شود بدن ما خمیده شود، نتیجه تحقیقات و بررسی‌های علمی نشان داده که وضعیت بدنی شما، روحیۀ شما را تغییر می‌دهد.

تمام انواع یوگا
یوگا، ارتباط بین جسم و مغز را بهبود می‌بخشد و بدن به مغز پیام‌هایی می‌فرستد و باعث ایجاد احساس مثبت و قدرت می‌گردد، پس معطل نکنید، ستون فقرات خود را کشیده و صاف بایستید.

 

برگرفته از:
https://www.happier.com/blog/how-yoga-can-actually-make-you-happier

 

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

تاثیر ورزش یوگا در درمان افسردگی

یک مطالعه جدید تاثیر مثبت یوگا بر افسردگی را نشان داده است. محققان میگویند انجام …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x