یکشنبه , دسامبر 4 2022

یوگای بارداری

یوگای بارداری

نیما کشاورزی

 

انسان، از آغاز پیدایش تا چند دهۀ پیش، زندگی خود را در حرکت و فعالیت بدنی سپری کرده است. زنان از دیرباز برای انجام بسیاری از کارهای روزانه به حالت چمباتمه می­­نشستند، روی سر و پشت خود بار حمل می­کردند، در مزارع به طور طبیعی به حالت نیمه­نشسته به کشت و کار مشغول بودند و … در همۀ این فعالیت­ها عضلات بدن (از­ جمله عضلات کف لگن)  قوی و منعطف می­شد و به همین دلایل، زنان بارداری و زایمان­های نسبتاً راحتی داشتند. در زندگی مدرن زنان بیشتر اوقات روز را روی صندلی سپری می­کنند و اکثر کارهای‌شان را در این وضعیت، معمولاً با پشتی قوز کرده، انجام می­دهند. نیاز به ورزش مخصوص بارداری، و بالطبع یوگای بارداری، به این دلیل ایجاد شده است.

 در یوگای بارداری تمرین­های تنفسی، تمرکزی و فیزیکی برگرفته از یوگای کلاسیک به منظور تسهیل روند بارداری و زایمان آموزش داده می­شود. این تمرین­ها با تمرین­های یوگای کلاسیک تفاوت چندانی ندارد، اما یوگای بارداری طبق نیازها و تغییرات بدن زنان باردار طراحی شده و برای بارداران عزیز جدا لازم است که برای ایمنی بیشتر خود و جنین‌شان فقط در کلاس‌های مخصوص بارداری شرکت کنند. اشاره به این نکته هم لازم است که یوگای بارداری فقط برای کسانی که مایل به زایمان طبیعی هستند طراحی نشده و به باردارانی که به هر دلیلی نمی­توانند به صورت طبیعی زایمان طبیعی کنند هم از نظر جسمی و روحی کمک فراوانی می­کند.

یوگای بارداری، مانند هر ورزش دیگر، باید با اجازۀ پزشک متخصص و زیر نظر معلمی انجام شود که دورۀ تخصصی یوگای بارداری را در مرکزی معتبر گذرانده باشد.

مزایای یوگای بارداری

پذیرش بهتر: پروراندن جنین در بدن، حتی در بارداری­های با برنامه­ریزی پدر و مادر،  تغییرات بسیاری در زندگی شخصی و حرفه­ای زن باردار ایجاد می­کند. از هفته­های اول بارداری، که تغییرات هورمونی باعث تغییرات مشهود در وضعیت روحی می­شود، تا سه ماهۀ دوم که مادر نگران سلامت جنین است و ممکن است به دردهای فیزیکی مانند کمردرد و سیاتیک دچار شود، تا سه ماهۀ سوم که استرس و انتظار زایمان بر بدن در حال رشد فشار وارد می­کند، تغییرات فراوانی در جسم و روح مادر رخ می‌دهد. پذیرش این تغییرات، مثبت اندیشی، و افزایش توان روحی و جسمی به مادر کمک می­کند  این دوران را به شکل بهتری پشت سر بگذارد، ارتباط بهتر و قوی­تری با فرزند خود برقرار کند و تجربۀ خوشایندتری از بارداری و زایمان داشته باشد.

تنفس بهتر: تمرین­های تنفسی باعث بهبود اکسیژن­رسانی به جنین و مادر می­شود. اکسیژن رسانی بهتر تغذیه و خون‌رسانی به جنین را افزایش می­دهد. همچنین، تنفس بهتر نقش مهمی در تسکین دردهای شکمی، درد قفسۀ سینه و اسپاسم‌های عضلانی و حتی جلوگیری از آن دارد. تنفس بهتر- به­خصوص بازدم ریلکس­تر، قوی­تر، و طولانی­تر- زمان لیبر را کوتاه‌تر و زایمان را کم­درد می­کند و باعث می­شود فشار به جنین در لیبر و زایمان کاهش یابد.

“ادامه ی مقاله را در شماره ی 109 مجله دانش یوگا بخوانید”

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

یوگا از شش روش باعث جوان ماندن بدن می‌شود

  ۱ـ کاهش فشارخون یوگا از فشارخون بالا جلوگیری می‌کند. این روش برای کسانی که …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x