یکشنبه , دسامبر 4 2022

یاد خدا، قرص آرام‌بخش روح و روان

ذکر دو گونه است: ذکر زبانی، ذکر قلبی. معنای لغوی کلمۀ ذکر، «یادآوری» است. ذکر زبانی به معنای یادآوری خدا از طریق زبان یعنی بر زبان آوردن اسامی خدا به طور مستمر و مکرر می‌باشد. اما همان‌طور که می‌دانید زبان ترجمه قلب است. تا چیزی از دل نگذرد بر زبان جاری نمی‌شود. ذکر خدا آرامش‌دهندۀ قلب‌ها و از مهم ترين عوامل رسيدن به قرب الهي است كه انسان را از جهان ماده به عالم معنا و معنويت مي رساند. یاد خدا اکسیر اعظم در زندگی انسان هاست.

یکی دیگر از راه‌های یادآوری خدا که آرامش قلبی را برای ما به ارمغان می‌آورد، تفکر در مورد مخلوقات الهی، مصنوعات، نظم و ترتیب و آن‌ها است. مثلا با فکر کردن به منظومۀ شمسی و نظم و ترتیب حاکم بر آن، می‌توان پی به قدرت و علم نامحدود خداوند متعال برد.

در آیات و روایات در مورد تعداد ذکرها، عدد مشخصی بیان نشده و بندۀ خدا می‌تواند به هر میزان که در توان دارد با دل و زبانش یاد خدا را در دلش بیاورد.

اما غوطه‌ور شدن در دنیا و مادیات با انسان کاری می‌کند که در هنگام ذکر و حتی در هنگام نماز نیز از یاد خدا غافل شود و به خود بیاید و ببیند فقط دارد طوطی‌وار کلمات را بر زبانش می‌راند. برای رفع این مشکل باید تا سرامکان موانع و بازدارنده های تمرکز ذهن و خلسه ذهنی را کم کرد. طبق رساله‌های علمی دین و همچنین در کتب روان‌شناسی و تعالیم پرورش ذهن راه‌کارهایی بیان شده که از میان آن‌ها می‌توان به تمرکز در دل شب یا اتاقی تاریک که از ریاء به دور باشد، از بین بردن  اسباب تشویش ذهنی همچون صداهای مختلف، تنفس‌های عمیق و ممتد، صاف نگه داشتن ستون فقرات و تکرار اذکار اشاره کرد. در مورد ذکر گفته‌اند که می‌توان آیه ای از قرآن را در نظر گرفت و با توجّه به معنای آیه، آن را تکرار کرد. با توجّه به اینکه قرآن، کلام خداست اثرات شگرفی بر روح افراد خواهد داشت و سبب آرامش و آسودگی روح و روان می گردد.

در زیر به راهکارهایی عملی جهت برای تمرکز بخشیدن و کنترل ذهن اشاره می‌شود:

  1. کنترل تنفس

اغلب ما تنفس صحیح را نمی‌دانیم و تنها از ظرفیت کمی از ریه‌هایمان استفاده می‌کنیم. تنفس‌های‌مان عمدتاً سطحی یا بسیار تند است. این نوع تنفس هوا را به طور راکد در پایین ریه‌ها نگه می‌دارد. تنفس طبیعی نیز در شکم یا قفسۀ سینه اتفاق می‌افتد. با ترکیب تنفس شکمی و سینه‌ای این امکان به وجود می‌آید که حداکثر میزان هوا وارد شش‌ها شده و بیشترین میزان هوا نیز در بازدم از شش‌ها خارج گردد. هنگامی که تنفس اشتباه و یا نامنظم باشد، ذهن نیز آشفته و نامتعادل می‌گردد، اما هنگامی که تنفس آرام باشد، ذهن نیز آرام می‌گردد.

ادامه مقاله را می توانید در مجله 106 مطالعه نمایید.

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

به چه نکاتی قبل ازرفتن به کلاس یوگا باید توجه کرد

١-ازبکاربردن عطروادکلن خودداری فرمایید ٢-تمرینات رابابدن پاکیزه ولباس پاکیزه وراحت که مانع ارحرکت مفاصل وعضلات …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x