کپسول سادانا (بخش دوم)

بازبینی روزانه: 

هرشب قبل از خوابیدن ده دقیقه برای خود وقت بگذارید , این منحصرا جهت توسعه ذهنی و روحی می باشد.

 

در ۲۴ ساعت, ۲۳ساعت و ۵۰ دقیقه به دنیا , فامیل و اجتماع و ۱۰ دقیقه به خوداختصاص دهید .در ۲۳ ساعت و ۵۰ دقیقه از تمام شکوه و زیبایی زندگی لذت ببرید .چاشنی محرومیت-  منازعات و نمک انتظارات و آرزوها را هنگام روز خوب باهم مخلوط کنید و از آنها لذت ببرید .در ده دقیقه قبل از خواب , هر چند نمیتوانی با بدن یا ذهن آنها را تشخیص دهی , اما میتوانی تمام آنچه اتفاق افتاده را مثل دیدن یک فیلم شاهد باشی. بعد از ظهر کارهای خود را انجام بده . در شب وقتی آماده خوابیدن هستی , فقط بایک مراقبه کوتاه به مدت ده دقیقه , به منظور دستیابی به ارزش درونی , نیروی درونی و آرامش درونی , تمرین کن.مشکلات مربوط به خانه و کار را کنار بگذار و با خودت در صلح و آرامش باش.

 برنامه هفتگی:

در این مسیر , میتوانید به تدریج عادات کوچو و نظم و انضباط یوگایی را در زندگی روزانه ترکیب کنید.قبل از فکر کردن ,ده دقیقه مانترا سادانا , صبح۳۰-۲۰ دقیقه آسانا و پرانایام, بعد از ظهر ۱۵ دقیقه یوگا نیدرا و عصر ۱۰ دقیقه برای بازبینی مراقبه روزانه را اختصاص دهید . این برنامه طی دوشنبه تا جمعه انجام شود.

روز شنبه , کارهای متفاوت دیگر شامل تمرین نتی –تمیز کردن مجرای بینی یا تمرینات پاکسازی دیگر انجام شود. مراقبه متفاوت را اجاپاجاپا , آنتارمونا , تراتاکا , مطالعه شخصی* ,استفاده از تکنیک روش بهبود*Swadhayaya شخصیت* نیز انجام شود. شما همچنین میتوانید در دفتر خاطرات معنوی خود** پیشرفت ها و قدمهای بعدی را یادداشت کنید . یکشنبه را به استراحت بگذرانید . این کپسول یوگا است.

روش زندگی یوگی همه چیز در کنار هم:

سادانای کپسول یوگا , که خلاصه آن گفته شد , کمک می کند که یوگا در روش زندگی ما وارد شده و یک محیط مثبت و انرزی بخش در خانه بوجود اورد. در این مسیر می توانیم زندگی کنیم , عشق بورزیم و بخندیم . زندگی , عشق و شادی هدف یوگاست نه سمدی***. ارزومند رسیدن به سمدی نباشید. آرزوی تنویر نداشته باشید , حداقل سنت ما اعتقادی به این امور ندارد . اعتقاد سنت ما بر تعالی در آنچه انجام میدهیم است.یعنی همان زندگی روحی حقیقی است , تنویر واقعیتی بسیار دور از ما ست.

هرچند روش زندگی یوگایی , برای اصلاح کیفی زندگی , اصلاح کار آیی ذهن , بالا بردن قدرت خلاقیت و عملکرد , توازن احساسات و بیداری روان به همه ما مربوط است. به گونه ای در این فرآیند یوگا,ماباید یاد بگیریم باغبان باشیم. یک باغبان اغلب یک دفترچه یادداشت دارد , که در آن ایام مهتاب, زمان آخرین باران خوب , زمان کاشتن بذر نوشته میشود . چه نتایج خوبی از یک گیاه به دست آمده , چه نوع آفت به گیاه وارد شده , از چه روشی برای دفاع در برابر آفت استفاده شده , از چه کودی استفاده شده است.

و به همین صورت جهت به دست آوردن چشم انداز وسیع تر , داشتن دفتر خاطرات ذهنی میتواند بسیار مفید باشد.

 

*S.W.A.N            **Spiritual diary      ***Samadhi             

استاد بزرگ سوامی شیواناندا این روش را معرفی کرده است و ما میتوانیم به منظور مدیریت ذهن و کسب آگاهی بالاتر از آن استفاده کنیم. روش پایه را میتوان از دستور العمل سوامی شیواناندا آموخت و سپس آن را با سادانای جدید خود هماهنگ کرد.همچنین آنچه از مراقبه روزانه و هفتگی یا اصول تکنیک روش بهبود شخصیت ,کسب کرده اید به آن اضافه نمائید. همچنین می توانید برای ایجاد نیت (سنکل پا) مورد نیاز , مانترای سه گانه صبح را به کاربرد.

دیدار اشرام:

کپسول دیگر , به ویژه برای کسانی است که تحلیف شده اند . وقتی بدن خیلی احساس خستگی میکند تجویز تزریق ویتامین ب میتواند بسیار موثر باشد .برای بدست آوردن نیروی از دست رفته , جبران آن و استقامت در شرایط خستگی شدید, ممکن است به تزریق نیازمند باشید و این امر با رفتن سالی یکبار به اشرام و داشتن یک زندگی آرام و ساده مهیا میگردد.

محیط زندگی را از خانه به اشرام تغییر دهید , رفتار خود را تغییر دهید , زیرا منزل و اشرام رفتار متفاوتی می طلبد . تغییر کار , تغییر عادت, تغییر در برخورد با جامعه , به لحاظ تفاوت بین منزل و اشرام, در شما ایجاد میشود.فقط با یک هفته زندگی در اشرام تغییر شرایط کیفی را در زندگی احساس خواهید کرد. این دومین دوره کپسول یوگاست که حداقل سالی یکبار انجام میشود . اگر این مقررات در زندگی مدتی یا چندین سال در کنار برنامه های زندگی ادامه یابد یوگا دیگر فقط یک تمرین ساده نخواهد بود بلکه شما میتوانید روش خود را از تمرین به سادانا تغییر دهید.

یوگا را فقط تمرین نکنید, بلکه سعی کنید از اهداف سنت یوگا پیروی کرده و به این ترتیب آن را تجربه نمایید و شما منافع یوگا را در زندگی تجربه میکنید و یوگا بخشی از زندگی شما را تشکیل خواهد داد. شما برای تعقیب افکار خود بدون هیچ  مانعی آزاد هستید , اما به عنوان جهت  تمرکز , یکی از ارزوهای زندگی , باید یک سادانا داشته باشید . یک هدف بر اساس فلسفه یوگا , به سویی که شما گام بر میدارید. که این هدف بر اساس فلسفه یوگا بسیار روشن و قابل توضیح است.

تهذیب آگاهی , برقراری نظم و بازسازی شخصیتی , مدیریت روحی و جلوگیری از حواس پرتی هیجانی و رفع مزاحمت ها , که در زندگی و اعمال انسانها اثر میگذارند,هدف اصلی یوگا ست. وقتی روی این روش تمرکز کرده و سعی میکنید آن را بدست آوردید, این سادانا یوگا است . وقتی تمرینات متفاوت یوگا را جهت کمک به توسعه پتانسیل , در زندگی خود ادغام کنید, این روش را بصورت زندگی یوگایی تبدیل میکنید. در این جهت از زندگی شادی بسیار دریافت میکنید , به پیشرفت و آموختن ادامه داده و آگاهی خالص به ریشه وجودی شما جریان پیدا میکند . گاه گاهی به اشرام بروید و تجربیات خود را بادیگران در میان بگذارید و از آنچه اتفاق میافتد مطلع شوید .

مثل دعای سوامی ساتیا ناندا   ”  حرکت را ادامه بده”

 

هاری ام تات سات

 

تهیه کننده: سیمین دخت خطاط

 

 

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

مودرا

مودرا ها عبارتند از حرکات , وضعیت های بدنی و حالات روحی – جسمانی شناختی …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x