چگونه در فصل زمستان شادتر باشیم؟

چگونه در فصل زمستان شادتر باشیم؟
نویسنده: جِنا پینکات 
برگردان: ندا اسدی
 
آیا شما جزو آن دست از افرادی هستید که در فصل زمستان از افسردگی رنج می‌برید؟ مطابق با پژوهش‌های انجام‌شده توسط دانشمندان، هوای سرد، نور کم و بسیاری عوامل دیگر که مختص فصل زمستان است، باعث بروز افسردگی فصلی می‌شود، اما لزومی ندارد که نگران باشید. بدون توجه به عوامل بیرونی می‌توانید یک زمستان سرشار از شادمانی را تجربه کنید. در مقالۀ زیر چندین روش غلبه بر افسردگی در فصل زمستان را برای شما بیان خواهیم نمود.

خورشید صبحگاهی را ستایش کنید (حتی اگر ضعیف و بی‌تأثیر است)
سلام بر خورشید، یکی از توالی‌های یوگا است که در زیر نور خورشید در حال طلوع انجام می‌شود و سطح انرژی و روحیه را بالا می‌برد، اما ازلحاظ علمی هر کاری که شما زیر نور خورشید صبحگاهی انجام دهید، برای شما مفید است. بسیاری از پژوهشگران دریافته‌اند که نور خورشید صبحگاهی (ساعت 6 تا 9 صبح) به لحاظ علمی برای درمان افسردگی زمستانی در مقایسه با نور بعدازظهر و یا عصر مفیدتر است.
چرا طلوع خورشید به غروب خورشید ارجحیت دارد؟ ما هنوز نمی‌دانیم. پژوهشگران تصور می‌کنند که با توجه به اینکه در فصل زمستان خورشید دیرتر طلوع می‌کند، صبح زود بیدار شدن به لحاظ درمانی باعث ترشح ملاتونین و ریتم صحیح بدن می‌شو‌د. پس از بیدار شدن فوراً به مدت 30 تا 45 دقیقه در زیر نور خورشید، حمام آفتاب بگیرید. اثربخشی این کار بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌کنید.
اگرچه در زمستان به‌اندازۀ سایر فصول، نور خورشید را نمی‌بینیم، اما از زمان‌هایی که خورشید در آسمان می‌تابد، حداکثر استفاده را بکنید. پرده‌ها را کنار بزنید تا نور خورشید وارد خانه شود. پژوهش‌ها ثابت کرده است که نور خورشید ترشح سروتونین (ماده شادی‌آور) در مغز را افزایش می‌دهد.
 
بر سرما غلبه کنید.

امکان این امر وجود دارد که کمتر از آن چیزی که سردتان شده است، سرما را احساس کنید. در پژوهش انجام‌شده در دانشگاه بولینگ گرین  از دو گروه افراد خواسته شد تا دستانشان را در آب یخ فروکنند، افرادی که مدیتیشن معنوی کارکرده بودند، در مقایسه با افرادی که تمرینات آرام‌سازی (ریلکسیشن) انجام داده بودند، تحمل بیشتری نسبت به سرما داشتند، شادتر بوده و کمتر اضطراب داشتند. این افراد شادتر، گرم‌تر و سرسخت‌تر، دو هفته قبل از انجام آزمایش، روزانه به مدت بیست دقیقه بر روی ذکر معنوی «خداوند عالی است، خداوند مایۀ شادمانی، آرامش و عشق است» مدیتیشن انجام داده بودند.
 
نقاط حساس بدن خود را گرم‌کنید.
گاهی اوقات حس بینایی ما، دیگر حواسمان را فریب می‌دهد، اما هنگامی‌که احساس سرما، بیماری، افسردگی و آسیب‌دیدگی می‌کنیم، حس لامسه بر حس بینایی غلبه می‌کند. کریس جانیسزوییسکی ، استاد دانشگاه فلوریدا دریافته است که مشتریان افسرده بیشتر تأثیر یک لوسیون قوی که بر روی پوست مالیده می‌شود را درک می‌کنند، درحالی‌که افراد خنثی یا شاد تمرکزشان فقط بر روی ظاهر لوسیون است. لمس کردن و لمس شدن، تقویت‌کننده است، زیرا نشان‌دهندۀ حضور یک حامی است. نواحی حساس‌تر در برابر لمس، پوست سر، پشت کمر و ساعدها هستند. در فصل زمستان یک صندلی ماساژ و یا حمام گردان یا دست‌های گرم یک ماساژور خاصیت درمانی و اثربخشی بالایی دارد.

مصرف ویتامین دی را در برنامۀ غذایی روزانۀ خود بگنجانید.
مصرف ویتامین دی برای افراد مبتلابه افسردگی در فصل زمستان لازم است. اگرچه ویتامین دی به‌تنهایی برای مقابله با افسردگی کافی نیست، اما ترکیب آن با نوردرمانی و ورزش اثربخش است و نقش مهمی در بالا بردن سطح روحی افراد دارد.

نوردرمانی کنید.
اگر در فصل زمستان به مدت چند روز پیاپی هوا ابری بود، حتماً نوردرمانی کنید. محیط اطراف خود را روشن نگه‌دارید تا باعث کاهش ترشح هورمون ملاتونین در بدن خود شده و خود را از حالت کسالت و رخوت خارج نمایید.
 
برنامۀ غذایی مناسبی داشته باشید.
در برابر وسوسۀ خوردن شیرینی، چربی و کربوهیدرات‌های ساده مقاومت کنید. این مواد تأثیر بسیار مخربی بر قند خون‌دارند و مدتی پس از خوردن آن‌ها احساس بدی پیدا خواهید کرد. برخی از مواد غذایی، روحیۀ افراد را بالابرده و خلق‌وخوی آن‌ها را بهتر می‌کنند. غذاهایی مانند غلات سبوس‌دار، سبزی‌ها، اسیدهای چرب امگا ۳، پروتئین‌ها و ویتامین ب از این نوع هستند. بلغور جو برای صبحانه، انتخاب بسیار خوبی است، زیرا غنی از فیبر است. غلات سبوس‌دار با افزایش سروتونین که یک مادۀ شیمیایی تولیدشده در مغز است، باعث ایجاد احساس مثبت و شادی در شما شده و قند خونتان را در حد متعادل نگاه می‌دارد. همچنین برای شام ماهی قزل‌آلا یا ماکارونی سبوس‌دار انتخاب‌های مناسبی هستند.

 
از بهترین زمان سال برای استراحت لذت ببرید.


همان‌طور که تعداد ساعت‌های روز در اواخر پاییز و زمستان کاهش پیدا می‌کند، غدۀ صنوبری تولید ملاتونین؛ هورمونی که باعث احساس خواب‌آلودگی در فرد می‌شود را افزایش می‌دهد. خورشید زود غروب می‌کند و به همراه آن به خاطر ترشح ملاتونین خواب‌آلوده می‌شویم. به این‌ها شرایط بهینۀ خواب را نیز بیفزایید. تخت شما گرم و دنج است؛ دنیای بیرون سرد و گرگ‌ومیش است. همین کافی است که به‌طور طبیعی زمستان بهترین فصل سال برای خوابیدن باشد.

برگرفته از:
http://www.oprah.com/health/How-to-Be-Happy-In-The-Winter-Winter-Happiness/9

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

شاواسانا چیست ؟ 

شاواسانا و آدواسانا از وضعیتهای اصلی خوابیده و پایه انجام بسیاری از حرکات و آساناهای کلاسیک و بسیار مهم …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x