دوشنبه , نوامبر 28 2022

پیشرفت در آساناها

  
 
 

پیشرفت در آساناها

آیا انعطاف پذیری , کشش ماهیچه ای و افزایش حجم ریه با تمرین مداوم آساناها به دست می آید؟ بر طبق اصول پتانجلی ماهاریشی ,بنیانگذار یوگاسوترا,یک تمرین کامل یوگا شامل یاما , نیاما , آسانا ,پرانایاما , پراتی هارا , دهارانا , دیانا و سامادهی است. آسانا فقط بخشی از تمرینات یوگا است . به جای اینکه هفت مورد دیگر را یک به یک بعد از آسانا انجام دهید سعی کنید آنچنان در آساناها تبحر پیدا کنید که با اجرای سخت ترین تمرینات ,هم زمان چند مورد دیگر را نیز در دل آسانا به انجام برسانید.


خود را در اختیار کاینات قرار دهید:


اصول یاما عبارت است از :آزار نرساندن ,صداقت , دزدی نکردن , خویشتن داری و طمع نداشتن . این اصول به ساختار اجتماعی و زمان و مکان یا اوضاع و شرایط خاصی تعلق ندارد بلکه یک قرارداد جهانی است .چگونه خود را وقف کاینات کنیم بدون اینکه انرژی مان تلف شود و آسیب ببینیم ؟ چگونه می توانیم در این دنیا زندگی کینیم و از افرادی که در مسیر زندگیمان قرار می گیرند انرژی بگیریم و به آنها انرژی بدهیم بدون آنکه احساس خطر کنیم ؟ اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که با معده پر یا شکم گرسنه آساناها را انجام ندهید.فشار خون بالا ,مشکلات نخاعی , استرس های دایمی و بسیاری دیگر از این موارد باید به سطح آگاهی بیایند .هرچه بیشتر روی این موارد کار کنید نتیجه بهتری از تمرینات خود خواهید گرفت و سالم تر خواهید بود.همراه با انجام دادن آساناها باید فکر خود را نیز پرورش دهید.گفتار و عمل صادقانه داشتن راهی است که با انرژی کیهانی هماهنگ شوید و در پناه کاینات قرار بگیرید.
چگونه بالاترین سطح انرژی را دریافت کنیم؟معیار ما کسی است که قادر است با استفاده از حداکثر انرژی خود بدود, یا اجسام سنگین را جابجا کند یا کسی که بتواند بالاترین توان ذهنی خود را بکار گیرد .با تمرین آساناهااست که انرژی در بدن شما جریان می یابد وسیستم فیزیولوژیک هم آن را جذب نموده و بدن را به حرکت وامیدارد.با تمرین صحیح آساناها ,تغذیه درست و صرف زمان کافی می توان چنین انتظاری داشت.


اهمیت آساناها تا کجاست ؟


با تمرین روزانه یاما یک سپر محافظ در اطراف شما ایجاد می شود که شما در برابر جریانات مخالف انرژی ایمن نگه میدارد.درست مثل سطح برگ گل نیلوفر که قطرات آب از روی آن می لغزند و بر زمین می افتند ,جریانات منفی انرژی نیز از روی این سپر محافظتی خواهند لغزید .آساناها باعث تقویت تمرکز و جریان آزاد انرژی برای انجام پنج یاما که عبارتند از :آهیمسا ,ساتیا , آستیا , برهماچاریا و آپاریگراها می شوند.
آستیا به معنی دزدی نکردن است.چگونه می توانیم سطح انرژی افراد را از یکدیگر تشخیص دهیم؟ می خواهیم بفهمیم چه کسی قادر است بیشترین انرژی جسمی را برای دویدن , وزنه برداری و… بگذارد.یا چه کسی می تواند بیشترین انرژی فکری را در یک مسابقه شطرنج به کار بگیرد.
با تمرین آساناها شما می توانید جریان پرانا ( انرژی حیاتی ) را که وارد بدنتان شده و در آن ذخیره شده است را تجربه کنید.برای تمرین آساناها بر حداقل نیازهای تمرینات یوگا , از جمله داشتن مکانی پاکیزه , خوردن خوراک های تازه و ارگانیک و اختصاص دادن زمان کافی برای آن به طور منظم تاکید شده است.
رعایت یاما در زندگی روزمره , سپری محکم در برابر ناملایمات درگیر کننده جهان به وجود می آورد.همانند گل لوتوس ( نیلوفر آبی ) که قطرات آب به آرامی روی گلبرگ های آن می غلتد.آساناها می توانند تمرکز لازم و جریان انرژی حیاتی را در فرد افزایش میدهند .ار این رو شخص می تواند پنج اصل یاما یا محدودیت ها را در زندگی به کار برد.


آهیمسا :


آهیمسا یا آزار نرساندن متضمن آرامش شماست .اما با تمرین آن فقط یک لایه محافظتی نازکی درست می کنید .بعد از تمرین آساناها به آرامش می رسیدو رمز آن هم این است که وقتی برای انجام دادن حرکات بدن خود را به هر سو کشش وحرکت می دهید در واقع میدان انرژی خود را تعیین می کنید و آن را شکل می دهید.


ساتیا :

ساتیا مربوط به قوانین راستی و درستی است .در این مرحله ذهن را آزاد می گذاریم تا با خودش رو راست باشد و به آگاهی برسد.فرض کنید آرزومند مسافرت به شهری بزرگ و سرسبز هستید, یا برای به دست آوردن خواسته هایتان تمرکزی بیش از آنچه اکنون دارید لازم است.مسایلی از این دست ممکن است پیچیده به نظر برسند.از طرفی هم ممکن است وقت , زمان , توان جسمی و روحی کافی نداشته باشیم که مدام تمرین ساتیا کنیم.با انجام ساتیا از ذخایر انرژی خود استفاده می کنیم.


برهماچاریا :


کلمه هاتا یوگا تلفیقی از وازه های “ها” و “تا” است.”ها” به معنای خورشید و پرانا است.انرژی که محرک شش ها می باشد.”تا” به معنای ماه و آپانا است.انرژی که بدن را پاکسازی میکند و نماد زایش است.یک ساماسکارای کامل , به اضافه تمرینات تنفسی و ریلکسیشن که در یک جلسه انجام شود باعث می شود که پرانا و آپانا از سطح فیزیکی فراتر رفته و شبکه خورشیدی واقع در بالای ناف یا زیر جناق سینه تقویت شود.در این حالت احساس آرامش عمیق و افزایش توان جسمی رخ می دهد.در قسمتی از کتاب هاتا یوگا پرادیپیکا نوشته شده ,مرگ یوگی در 6 چیز است :پرخوری , کار جسمی زیاد , پرحرفی , پایبندی به اصول غیر اخلاقی , مشارکت بی قاعده و عدم ثبات.
با کار جسمی زیاد همه پرانای خود را مصرف می کنید و دیگر هیچ پرانایی برای تمرین آسانا ها باقی نمی گذارید.این باعث ضعف عملکرد شبکه خورشیدی در شما می شود.برهماچاریا یا خویشتن داری کاملا مرتبط با انرژی نامریی کیهانی است.هر فردی یک سری محدودیت ها را برای جلوگیری از آنچه به او و دیگران ضرر می رساند در نظر می گیرد , با این حال طبیعت اسرار آمیز انرژی ها باعث می شود که فرد وسوسه بشود که محدودیت هایی را که برای خود تعریف کرده زیر پا بگذارد.تمرین آسانا کمک می کند که جریان پرانا و آپانا متعادل شود و به خوبی و با آرامش هر چه تمامتر ,بروز بی حد و مرز امیال وسوسه انگیز را کنترل کنیم.


آپاریگراها :


چرا برای بر طرف کردن نیازهای مالی خود از دیگران پول قرض می گیریم و به این شکل خودمان را مدیون می کنیم ؟آپاریگراها یعنی اینکه با قبول نکردن اشیا و لوازم زیر دین کسی نرویم.به عبارت دیگر به آنچه داریم قانع باشیم.این نوعی پرهیزگاری است که با تمرین آسانا می توان آن را تقویت نمود.روابط خود را با دیگران شفاف کنید.مرز بین روابط شخصی و کاری را جدا کنید.نگرانی ها و افکار مزاحم را از ذهن خود دور کنید تا بتوانید بر ضروری ترین نیازهای مادی تان تمرکز کنید ,سپس تمرین آساناها را شروع کنید.


شخصیت خود را پرورش دهید :


اصول نیاما عبارت است از :رعایت پاکی و نظافت ,قناعت و رضایت ,سادگی ,خودکاوی و خودبینی (به معنای پذیرفتن خود واقعی ).
با تمرین مداوم یاما به مرور زمان متوجه خواهیم شد که جریانات مخالف انرژی و عدم تعادل ها در زندگی ما نماشی از جهان خارج نیست , بلکه از درون خود ما است.در هنگام تمرین آساناها بیشترین فشار بر چاکراهای بلوکه شده که علت ضعف و سستی شخصیت ماست , وارد می شود.نیاما شما را یاری می کند تا با تمرین آساناها بنوانید مراحل بعدی را (که عبارت است از :ساوچا , سانتوشا , تاپاس , سوادهیایا و ایشواراپرانیدهانا ) برای به دست آوردن توان و انرژی مثبت در زندگی خود طی کنید.


ساوچا :


اگر تمرین آسانا , ساعت و میزان خواب , خوراک و مطالعه ما مرتب و منظم باشد کمک می کند تا ذهن به بالاترین حد تعالی خود برسد.هاتایوگی ها با پاکسازی و شستشوی قسمت درونی بدن خود قوای عقلی و دماغی خود را تقویت می کنند.6 کریا یا پاکسازی درونی نه تنها مانع ایتلا به خیلی از بیماریها می شود بلکه برای بسیاری از اختلالات چشمی َ بینی َ گلو َ شش ها و دستگاه گوارش خاصیت شفا بخشی دارد.حس خوبی که با یک جلسه ‍‍پاکسازی کامل به شما دست می دهد قابل توصیف با کلمات و جملات نیست. همانطور که در وضعیت ریلکسیشن وقتی بدن را وانهاده می کنید از تنش رها می شوید با پاکسازی هم ذهن شما تمیز شده و از افکار منفی رها می شود.


سانتوشا :


وقتی ذهن و بدن کاملا آرام بشود رضایت و خرسندی خاصی پیدا می کنید.علت اصلی عدم رضایت و خرسندی خلا سانتوشا یا آرامش است.اگر تمرکزتان بر آرامش ذهنی نباشد َ تمرین یوگا کاملا بیهوده است و مثل این است که بخواهید ظرف سوراخی را پر از آب نگه دارید . برای تمرین سانتوشا سه کار انجام دهید :از خدا به خاطر نعمت هایی که به شما داده است تشکر کنید َ معتدل و میانه رو باشید و در مسیر زندگی آهسته و پیوسته گام بردارید.


تاپاس :


تاپاس اراده یوگی برای امساک از نفس است . تاپاس بدن شامل تمرین آساناها َ از بین بردن ناخالصی های بدن و دفع سموم و باز کردن چاکراهای مسدود است.تاپاس گفتار به معنای به کار بردن کلماتی است که باعث رنجش کسی نشود و صادقانه و سودمند باشد.به طور کلی َ کلماتی که ما بیان می کنیم در ذهن نقش می بندد و نمود خارجی پیدا می کند .وقتی که ما ناراحت هستیم و احساس آزردگی می کنیم و با آشفتگی ذهنی که داریم کلماتی را ادا می کنیم َ بار منفی این کلمات را به دیگران منتقل خواهیم کرد .وقتی کسی با نیش و کنایه با ما حرف می زند احساس بی قراری می کنیم. علاوه بر این وقتی خودمان با طعنه و کنایه با دیگری حرف می زنیم روح او را زخمی می کنیم. تاپاس فکر و ذهن شامل :
آرامش فکر,ملایمت ,خودنگری ,خودداری و خلوص نیت است. اگر ذهن خود را کنترل کنیم رفتارهایمان به راحتی اصلاح خواهد شد.ما افکار مثبت را جذب می کنیم و نگه می داریم و افکار منفی را دور می ریزیم.تاپاس ذهن باعث از بین رفتن افکار و احساسات منفی می شود که تعارض های درونی را به وجود می آورند و این کار با مشاهده و بازنگری افکار ناخوآگاه انجام شدنی است.


سوادهیایا :


بدن ما پر از انرژي های مثبتی است که همیشه آماده است تا به ما و جهان ارافمان خدمت کند.اما ما همواره این را فراموش می کنیم.سوادهیایا , یا مطالعه ادبیات عرفانی هدف های متعالی زندگی را به ما یادآوری می کند و روش های دستیابی به آنها را به ما می آموزد.خواندن مکرر و مطالعه ادبیات عرفانی ذهن را پرورش می دهد و ما را به عرفان یوگا نزدیک می کند.


ایشواراپرانیدهانا :


اگر چه تمرینات سخت و پویای آساناها مفید است, اما درست هم نیست که با تبحر در آن بخواهیم فخر بفروشیم و احساس خرسندی کنیم. بعد از هر تمرین باید ذهن و بدن را لحظاتی رها کنیم . هدف از تمرینات یوگا رسیدن به آرامش است و قرار نیست که با انجام حرکات نمایشی توانایی خود را به رخ دیگران بکشیم.ایشواراپرانیدهانا به معنای تواضع در برابر خالق هستی , فروتنی در برابر استاد و خود را به زمان سپردن و تسلیم سرنوشت شدن است. به طور کلی مسیر یوگا مبتنی بر نیروی اراده و پشتکار شخصی است.ایشواراپرانیدهانا یک عبادت است که مکمل یوگا است.

 

برگرفته از مجله دانش یوگا
منبع :مجله یوگا ژورنال
نوشته:سوامی شیواداساناندا,مسیول مرکز شیواناندا در مادرید, ژنو و آمریکای جنوبی
مترجم : شکوفه شنوا فلاح

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

یوگا و پیشگیری از آلزایمر

برخی مطالعات نشان می دهند که یوگا اثرات مثبتی بر یادگیری و حافظه، کند شدن …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x