جمعه , دسامبر 2 2022

پراساریتا پاد اتان آسانا ( خم به جلو با پاهای باز )

  
 
 

پراساریتا پاد اتان آسانا ( خم به جلو با پاهای باز )

 

 

پراساریتا (prasarita )  به معنای بسط , توسعه و باز شدن می باشد . پادا (pada ) به معنای پا و اوتان (uttan ) به معنای کشش شدید است . در این وضعیت عضلات پشت ران ( hamstring ) و پنج عضله جمع کننده پا و عضلات ساق پا شدیدا باز شده و تحت کشش قرار می گیرند .

1 – در تادآسانا بایستید.

2 – پاها را بیشتر از 3 برابر عرض سر شانه باز کنید . انگشتهای پاها رو به جلو و موازی با هم باشند.

3 – با دم ستون فقرات را کشیده و بلند کرده , قفسه سینه را باز نمایید.

4 – دستها را در راستای شانه ها به دو طرف باز کنید.

5 – دستها را در طرفین کمر بگذارید. لبه خارجی کف پاها موازی و آنها را به زمین فشار دهید . پاها صاف و کشیده و کاسه زانوها را با منقبض نمودن عضلات روی پا به بالا ببرید .

6 – دم بگیرید یک کشش طولی به ستون مهره ها بدهید سپس با بازدم از مفصل رانها به جلو خم شوید و نوک انگشتان را در امتداد شست پاها طوری قرار دهید که فاصله بیرونی ساعدها به اندازه پهنای شانه ها باشند .

7 – با دم قفسه سینه را فراخ نموده , ستون فقرات را از ناحیه لگن به جلو بکشید و سر را بالا اورده و به مقابل نگاه کنید .

8 – در صورت انعطاف بیشتر پشت رانها با بازدم کف دستها را با انگشتان باز روی زمین بگذارید و آرنجها را موازی نگه داشته و به عقب خم کرده , سر را به سمت زمین ببرید و در انتها تاج سر را بین دستها روی زمین بگذارید .

9 – وزن را بین دو کف پا تقسیم نمایید و فشار لبه خارجی پاها را روی زمین حفظ نمایید.

 


 

 

فواید :

– این حرکت تا حدی اثرات مشابه و ضعیت معکوس را دارد

– ایجاد انعطاف در مفاصل , عضلات پشت ران و ساق پاها

– بهبود گردش خون در ناحیه سر و گلو

– انبساط قفسه سینه و رفع تنگی و کوتاهی نفس

– تنظیم غدد گوارشی و از بین بردن انقباضات شکمی

 

 

موارد احتیاط و محدودیت :

– آسیب پشت و کمر ( این وضعیت را با زانوهای خم انجام دهید و یا آردا اوتان آسانا (Aedha Uttanasana ) انجام دهید یعنی دستها را به دیوار تکیه دهید , ساق پاها عمود بر زمین و بازوها موازی زمین  و یا از آجرک استفاده نمایید )

 

 

– کسانیکه فشار خون بالا یا پایین و مشکلات قلبی دارند , باید این وضعیت را زیر نظر مربی مجرب انجام دهند .

– میگرن

– پوکی استخوان

– مشکلات و بیماریهای چشمی مثل دکولمان شبکیه و فشار چشم بالا , افرادیکه صرع دارند حرکت را انجام ندهند.

 

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

سوکهاسانا ( چهار زانوی ساده )

سوکهاسانا به معنای وضعیت آسان و راحت است , و وضعیت مناسبی برای رفع خستگی …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x