پراساریتاپاداتان آسانا ( خم به جلو با پاهای باز )

پراساریتا (prasarita )  به معنای بسط , توسعه و باز شدن می باشد . پادا (pada ) به معنای پا و اوتان (uttan ) به معنای کشش شدید است . در این وضعیت عضلات پشت ران ( hamstring ) و پنج عضله جمع کننده پا و عضلات ساق پا شدیدا باز شده و تحت کشش قرار می گیرند .

۱ – در تادآسانا بایستید.

۲ – پاها را بیشتر از ۳ برابر عرض سر شانه باز کنید . انگشتهای پاها رو به جلو و موازی با هم باشند.

۳ – با دم ستون فقرات را کشیده و بلند کرده , قفسه سینه را باز نمایید.

۴ – دستها را در راستای شانه ها به دو طرف باز کنید.

۵ – دستها را در طرفین کمر بگذارید. لبه خارجی کف پاها موازی و آنها را به زمین فشار دهید . پاها صاف و کشیده و کاسه زانوها را با منقبض نمودن عضلات روی پا به بالا ببرید .

۶ – دم بگیرید یک کشش طولی به ستون مهره ها بدهید سپس با بازدم از مفصل رانها به جلو خم شوید و نوک انگشتان را در امتداد شست پاها طوری قرار دهید که فاصله بیرونی ساعدها به اندازه پهنای شانه ها باشند .

۷ – با دم قفسه سینه را فراخ نموده , ستون فقرات را از ناحیه لگن به جلو بکشید و سر را بالا اورده و به مقابل نگاه کنید .

۸ – در صورت انعطاف بیشتر پشت رانها با بازدم کف دستها را با انگشتان باز روی زمین بگذارید و آرنجها را موازی نگه داشته و به عقب خم کرده , سر را به سمت زمین ببرید و در انتها تاج سر را بین دستها روی زمین بگذارید .

۹ – وزن را بین دو کف پا تقسیم نمایید و فشار لبه خارجی پاها را روی زمین حفظ نمایید.

 

فواید :

– این حرکت تا حدی اثرات مشابه و ضعیت معکوس را دارد

– ایجاد انعطاف در مفاصل , عضلات پشت ران و ساق پاها

– بهبود گردش خون در ناحیه سر و گلو

– انبساط قفسه سینه و رفع تنگی و کوتاهی نفس

– تنظیم غدد گوارشی و از بین بردن انقباضات شکمی

 

موارد احتیاط و محدودیت :

– آسیب پشت و کمر ( این وضعیت را با زانوهای خم انجام دهید و یا آردا اوتان آسانا (Aedha Uttanasana ) انجام دهید یعنی دستها را به دیوار تکیه دهید , ساق پاها عمود بر زمین و بازوها موازی زمین  و یا از آجرک استفاده نمایید )

 

یوگا ساری

 

– کسانیکه فشار خون بالا یا پایین و مشکلات قلبی دارند , باید این وضعیت را زیر نظر مربی مجرب انجام دهند .

– میگرن

– پوکی استخوان

– مشکلات و بیماریهای چشمی مثل دکولمان شبکیه و فشار چشم بالا , افرادیکه صرع دارند حرکت را انجام ندهند.

منبع : سایت آموزش یوگا

باز نشر : آکادمی ایران یوگا

https://www.iranyoga.ir/

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

حرکت گربه – گاو در یوگا

کمر درد برای هر کسی می تواند در مواقعی اتفاق افتاده باشد، و فعالیت کم …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x