پنج‌شنبه , دسامبر 8 2022

پارشواکوناسانا

پارشواکوناسانا ( مثلث نود درجه )

 

معنی لغوی:

پارشوا (Parsva )یعنی پهلو یا جانبی ، کونا (Kona) زاویه ، پارشواکن در زبان فارسی به عنوان مثلث نود درجه معروف شده است.

روش انجام دادن : 

۱: در حالت پایه بایستید ( تاداسانا )

۲: پاها را ۳ الی ۳٫۵ برابر عرض سرشانه باز کنید.

۳: پای راست را نود درجه به سمت بیرون بچرخانید، پای چپ را حدود ۳۰ درجه به سمت داخل بچرخانید و زانوها را سفت نگه دارید، لگن را صاف کنید.
۴: دستها را به موازات سرشانه باز کنید ( دم ) ، همزمان با بازدم زانوی راست را خم کرده طوری که ساق پا عمود و ران موازی زمین قرار گیرد ( بازدم ).پای چپ کاملا کشیده است.

۵: دست راست را روی ران قرار داده و دست چپ کشیده بالای سر قرار می گیرد.پهلوی چپ و پای چپ کاملا در یک خط صاف کشیده است و بدن به سمت جلو متمایل نمی شود.

نکته : در موارد پیشرفته دست روی زمین کنار قوزک پا قرار می گیرد. مبتدی ها بدون حضور مربی دست را پایین نمی گذارند چون در آن صورت حتما بدنشان به جلو متمایل می شود که غلط است و فواید حرکت از بین می رود.

۶: لبه خارجی پای عقب را به زمین فشار دهید تا وزن روی زانوی پای جلو نیفتد.اگر مشکل گردن ندارید سر را چرخانده و به بالا نگاه کنید.توجه : نکات ریز این حرکت فقط در کلاس در حضور مربی قابل اجرا است.
۷: در حد توان در حرکت مانده و تنفس جاری است. وزن بدن حتما بین دو کف پا مساوی است. وگرنه باعث آسیب زانوی پای جلو می گردد.

۸: از حرکت برگشته و چند ثانیه مکث و حرکت را در جهت دیگر انجام دهید.

فواید :

. تقویت عضلاتدو طرف ستون مهره ها

. کم شدن چربیهای اطراف کمر و باسن

. افزایش قدرت فیزیکی

. ماساژ اندامهای داخل شکم

. کمک به پیشگیری از پوکی استخوان

موارد احتیاط:

در صورت مشکلات جدیزانو ، مفصل ران ، گردن ، داشتن سردرد ، فشار خون بالا یا پایین و بی خوابی حتما زیر نظر مربی مجرب تمرین شود.

منبع : سایت تخصصی یوگا نگین

باز نشر : آکادمی ایران یوگا

https://www.iranyoga.ir/

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

حرکت قایق

این حرکت ماهیچه های پا ، شکم و قسمت پایین کمر را نیرو می بخشد.همچنین …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x