یکشنبه , دسامبر 4 2022

هفت حرکت برای استفاده از نیروی چاکرا‌ها

یوگاژورنال/ برگردان: حامد رنگین‌کمان

بروز تغییرات در زندگی می‌تواند بسیار نشاط‌آور و البته وحشت‌آور باشد. بهرحال ظهور یک چیز جدید و متفاوت این واقعیت را هم با خود به همراه دارد که قرار است با یک چیز ناشناخته مواجه شویم. ورود به عرصه‌ای این چنین ظریف و حساس نیاز به شهامت، اراده و کمی باور به مسیر پیش‌رو دارد. خوشبختانه یوگا می‌تواند در فعال کردن چاکراها و گذر دادن شما از هر تغییرات و دگرگونی‌های زندگی کمک زیادی به شما ارائه دهد. پس در این مطلب با ما همراه باشید.

چاکرا‌ها یا همان مراکز انرژی درواقع هفت قسمت مهم بدن را شامل می‌شوند. وقتی انرژی این مراکز در تعادل بوده و حرکت آزادانه‌ای داشته باشند، احساس راحتی، آرامش، لذت خواهید داشت. این‌ها همان عواطفی هستند که به شما کمک می‌کنند که به آرامی وارد لحظه‌های تغییر شوید. ولی انسداد انرژی در یک چاکرا موجب ترس، اضطراب، خستگی، احساس تأسف و هیجان‌های دیگری می‌شود که فرایند تغییر را دشوار می‌کنند.

راز بهره‌برداری از نیروی چاکرا‌ها این است که با خود صادق باشید و وقتی حس می‌کنید از تعادل خارج شده‌اید، بدون هیچ‌گونه قضاوت دیگری آن را بپذیرید چرا که این اتفاقی است که ممکن است برای همۀ ما رخ دهد. سپس سعی کنید بفهمید از لحاظ فیزیکی و احساسی این عدم تعادل در کدام قسمت بدن‌تان است و چگونه رخ داده است. زمانی‌که محل عدم تعادل را پیدا کردید، آن‌گاه این قدرت و توانایی را خواهید داشت از طریق تمرینات یوگا و توجه ذهنی، آن مرکز انرژی را تحریک کرده و به‌طور آگاهانه چاکرای مربوطه را تنظیم کرده و بهبود ببخشید. اگر از قبل از این کار را انجام دهید، تغییری در درون‌تان اتفاق می‌افتد که نه‌تنها در برخورد با تغییرات به شما کمک می‌کند بلکه این فرایند را برای‌تان لذت‌بخش و سرگرم‌کننده نیز می‌کند.

1– چاکرای مولادهارا  (چاکرای ریشه)

چاکرای ریشه، ارتباط انرژیک شما با خانه‌تان یعنی زمین است. این چاکرا روح شما را به این سیاره و زمینی که در لحظۀ حال در آن هستید، مرتبط می‌کند. وقتی مولادهارا به‌درستی عمل کند، احسال تمرکز، تعلق و ارتباط عمیقی با زمین می‌کنید که انرژی نامحدودی پدید می‌آورد. اگر به علت رفتن به خانه‌ای تازه، شروع کاری جدید 

یا سفر احساس جدایی و غریبگی با محیط می‌کنید، یعنی زمان آن رسیده است که انرژی‌تان را بازیابید و به نیروی مغناطیسی آرامش‌بخش زمین متصل شوید.

تاداسانا (وضعیت کوه)

این تمرین را با آگاهی کامل انجام داده و انرژی را از طریق پاها به پایین هدایت کنید تا به مرکز زمین برسد. هنگام تمرکز بر ارتباط میان خود و زمین زیر پایتان، لحظه‌ای مکث کرده و نفس عمیقی بکشید. تصور کنید با هربار تنفس، انرژی‌تان بیشتر و بیشتر در زمین فرو می‌رود. همین‌جا صبر کنید و به تمرین تنفسی تفکری و تجسمی خود ادامه دهید به احساس آرامش و استقرار کامل برسید.

طریقۀ انجام: پاها را به‌صورت جفت‌ یا به اندازۀ عرض لگن باز کرده و بایستید. تمام قسمت‌های کف پاها را روی زمین قرار دهید. کف دست‌ها به روبه‌رو، ستون فقرات‌تان کشیده و بلند و شانه‌ها و پیشانی در وضعیت نرم، شل و راحتی باشند.

2- چاکرای سوادهیستانا (چاکرای خاجی)

چاکرای خاجی قوۀ حس شما را در این جهان تقویت کرده و همچنین انرژی جنسی شما را نیز در خود جای می‌دهد. این چاکرا وقتی عملکرد بهینه‌ای دارد، نیروی خلاقانۀ شدیدی را تجربه می‌کنید و با خود و شریک زندگیتان احساس ارتباط تعلق نزدیکی دارید. اگر با مشکل جنسی یا عاطفی شدیدی مثل سوءاستفادء جنسی یا رابطۀ شکست‌خورده‌ای دست و پنجه نرم‌ می‌کنید ممکن است ارتباطتان را با این چاکرا از دست داده یا به‌کل آن را از کار انداخته باشید. نتیجۀ این وضعیت، احساس گناه، شرم، عدم اطمینان یا بی‌ارزش بودن در ابراز یا پذیرش انرژی جنسی است.

اوتکاتا کوناسانا (وضعیت الهه)

این وضعیت می‌تواند با فعال کردن قدرت در پایین شکم، باسن، کشالۀ ران و پاها موجب تحریک چاکرای خاجی شود. هرچه بیشتر در این وضعیت بمانید، گرمای بیشتری در این ناحیه ایجاد می‌شود. گاهی این وضعیت بدنی را وضعیت زاویۀ سوزان نیز می‌نامند. برای تحریک و احیاء انرژی آتشینی که در همه‌مان جاری است، باید این وضعیت را تمرین کنیم.

طریقۀ انجام: پاهایتان را کمی باز کنید. کف پاها را با زاویۀ 45 درجه به سمت بیرون بچرخانید. زانوهای‌تان را تا حدی که دقیقاً بالای مچ پا قرار گیرند، خم کنید و سعی کنید هم‌جهت انگشتان پا باشند. زمانی‌که به این وضعیت ادامه می‌دهید و کار برای‌تان سخت می‌شود، حس کنید کف پاهایتان به‌طور هم‌اندازه به‌سوی یکدیگر و به داخل کشیده می‌شوند. با استفاده از ماهیچه‌های کف لگن و ناحیۀ پایین شکم، کمی بالا و پایین بروید. به مدت 5 تا 10 تنفس عمیق و آرام، در این وضعیت باقی بمانید. 

3- چاکرای مانیپورا (چاکرای ناف)

شبکۀ خورشیدی که پایین استخوان جناغ سینه و بالای ناف قرار دارد، مرکز قدرت شماست. چاکرای مانیپورا درواقع نیروی ارادۀ شما را برای انجام عمل تامین می‌کند. وقتی مانیپورا متعادل باشد، در اجرای تصمیم‌هایتان با اعتماد‌ و شجاعانه عمل کرده و احساس خرسندی و توانمندی می‌کنید. گاهی در زمان‌های تغییر و تحول، از مسیر اصلی خارج شده یا مجبور می‌شویم آهسته‌تر عمل کنیم (مانند درگیری ذهنی، بیماری یا از دست‌ دادن شغل). وقتی این اتفاق رخ دهد، ممکن است چاکرای مانیپورا به‌درستی کار نکند و موجب تضعیف اعتماد و سطوح انرژی شود.

پاریپورنا ناواسانا (وضعیت قایق کامل)

این وضعیت موجب گردش انرژی در ناف و شبکۀ خورشیدی می‌شود، گردش خون در این ناحیه را تقویت می‌کند و به شما کمک می‌کند ارتباط‌تان را با این مرکز انرژی بازیابید و آن را دوباره فعال نمایید.

طریقۀ انجام: با خم‌کردن زانوها، گذاشتن پاها روی زمین و قرارگرفتن در وضعیت دانداسانا (وضعیت نشستن درست) شروع کنید. ماهیچه‌های شکمی را به‌درون و به سمت ستون‌ مهره‌ها بکشید. به عقب متمایل شوید تا استخوان‌های ساق پا بالا کشیده شده و موازی با زمین قرار گیرند. اگر احساس کردید خیلی ساده است، پاهای‌تان را صاف کنید. همچنان شکم‌تان را به داخل بکشید، قفسۀ سینه را بالا آورده و استخوان‌های شانه را باهم بکشید. به اندازۀ 5 تا 8 نفس عمیق و آرام در این وضعیت بمانید و تجسم کنید با هر بازدم، نیروی بیشتری می‌گیرید و با درونتان ارتباط برقرار می‌کنید.  

“ادامه ی این مقاله را در شماره 110 مجله دانش یوگا بخوانید”

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

تاثیر ورزش یوگا در درمان افسردگی

یک مطالعه جدید تاثیر مثبت یوگا بر افسردگی را نشان داده است. محققان میگویند انجام …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x