فرهنگنامه روش

 

فرهنگنامه روش

فرهنگنامه روش :

– کندالینی یوگا :

یوگای آیین تانترا که یه اعتقاد بعضی آیین هرسمی احتمالا از ایران در آن نفوذ کرده به هشت چاکرا معتقد است که در ستون فقرات تا تاج سر جای دارند و مراحل صعود روحی محسوب می شوند تانترا گرایش به ریاضت ندارند.

– راجا یوگا :

یوگای جمع آوری و تدوین شده بوسیله پاتنجلی است که بیشتر بر مبنای ریاضت محض بنا شده و هشت مرحله دارد.

– آنتامورنا (سکوت ذهن ) :

تمرینی به منظور مشاهده ذهن است . در تمرین شخص ناظر , بر تمامی افکار خویش است تا ضمن درک کردن به مرحله رهایی افکار ومهار ذهن آشفته به مرحله سکوت ذهن برسد.

– هاتا یوگا ( حرکات آرام ) :

شامل حرکاتی آرام و کششی است که در طول انجام حرکت با تمرکز بر تنفس و آگاهی بر ناحیه مورد نظر انجام می گیرد.

– یوگانیدرا ( وانهادگی ) :

شامل چرخش آگاهی به طور سیستماتیک در بدن بوده و در حالت خوابیده با آگاهی از تک تک اعضا بدن و رهایی آنها انجام می شود. این تکنیک بسیار نزدیک به ریلکسیشن می باشد و با تصویر سازی و پسخوراند ذهنی (بیوفیدبک) همراه است.

– پراتیاهارا ( جدایی ذهن از عالم محسوسات ) :

مرحله ای که عموما بعد از تمرینات هاتا یوگا و یا بدون آن انجام می شود.

– تراتاکا ( تمرکز بر بی نهایت در طبیعت و یا محیط بسته بر جسم ) :

در این تمرین تمرکز بر یک موضوع تصویر , شکل و یا جسم انجام می گیرد اما تمرکز بر شعله شمع عمومیت دارد.تراتاکا می تواند بر جسم بیرونی , موضوع و یا تصویری درونی و یا ترکیبی از هر دو باشد.

– مانترا ( ذکر , روبست ) :

در فرهنگهای اسلامی , یوگا , بودیسم و زرتشتی مشترک بوده و عبارت است از تکرار یک واژه در ذهن برای ایجاد آرامش , تعادل و هماهنگی است که با مفهوم ذکر خفی و جلی در صوفیه نزدیک است (شایگان ۱۳۷۵ ).

– عرفان :

عرفان در زبان عرب یعنی شناختن و دانستن پس از نادانی است (کیانی نژاد ۱۳۷۷). عرفان طریقه معرفت نزد آن دسته از صاحب نظران است که بر خلاف اهل برهان در کشف حقیقت بر ذوق و اشراق بیشتر اعتماد دارند تا بر عقل و استدلال.محققان طریقه عرفان را طریقه ای می دانند که در آن بین اقوام گوناگون جهان اشتراک شباهت هست ( زرین کوب ۱۳۶۹ ).عرفان به دو بخش آفاقی یا برون گرا و یا طریقت بیرونی و عرفان انفسی یا عرفان درون گرا یا طریقت بیرونی تقسیم می شود که اغلب ترکیبی از هر دو در بشتر نقاط دیده می شود.در عرفان انفسی , نفس فردی و جزیی سالک از حدو مرز خویش فراتر می رود و با نامتناهی یا نفس کلی یگانه می شود یا در جهت یگانگی پیش می رود.عرفان آفاقی به مدد حواس به برون سو نظاره و تامل می کند.عارف آفاقی همانندی و یکسانی خود را به کار می گیرد , تکثر اعیان خارجی , دریا , آسمان , خانه ها و درختها را با نگرش عارفانه دگرگون می یابد و واحد یا وحدت را در آنان متجلی می یابد که به آن وحدت در کثرت گویند( وت استیس/ خرمشاهی ۱۳۷۹).

– استغاثه و حرکت گرایی عارفانه :

اجازه تخلیه روان تا جایی که ” هر چه می خواهد دل تنگت بگو ” و عبور از آن در مراحل مختلف است. در فرهنگ اسلامی شوق عاشقانه عارف برای در ک خداوند با گریه و تضرع و به زبان آوردن آنچه در درون داردو توبه آغاز می شود و به حرکتی عاشقانه و ممتد تبدیل می گردد که لحظه ای نیز باز نمی ایستد , بی شباهت به دیانت حرکتی برگسون نیست . خدا را عبارت از عشق یا موضوع عشق می داند و عرفان وسیله تلاقی با مساله وجود خدا را به طور تجربی فراهم می سازد ( زرین کوب ۱۳۶۹ ).

– سماع , وجد , شور , حال , رقص و آواز :

سماع رقص خاصی که بر اثر جذبه , ذکر , سماع و حال پدید می آید و در سالک بیخودی و شوریدگی بوجود می آورد , اگر این حرکات موزون باشد ” رقص ” و در صورتیکه غیر موزون باشد ” اضطراب ” نامیده می شود. گاه با شعر و موسیقی و آواز انجام می شود ( کیانی نژاد ۱۳۶۶ ).

– ماساژ :

بخش مشترکی بین فرهنگ ایرانی , هندی و چینی محسوب مس شود.در ایران اصطلاحا به آن مشت و مال و مالش گفته می شود و در آیورودا ( طب سنتی هندی ) ماساژ می تواند بوسیله فشار به نقاط خاصی صورت پذیرد ( مارما درمانی ) و یا با کف دست انجام شود ( واسانتالاد/عامری ۱۳۷۶ – ماهاریشی / قلعه بیگی ۱۳۷۷ ) . در طب چینی به آن فشاری اطلاق می شود که عبارت است از وارد آوردن فشار به نقاط خاصی از بدن (Acupressure).

– مراقبه متعالی ( مدیتیشن ) :

مراقبه یا فرنشینی مشترک در یوگا ( بخشی از مرحله دهیانا ) عرفان اسلامی و زرتشتی است. در هر سه فرهنگ با ذکر یا بدون ذکر ( مانترا ) قابل انجام می باشد. با هدف تخلیه ذهن از تمامی چیزها و بوجود آوردن نوعی خلا برای درک حقیقت انجام می گیرد.

– ویپ آسانا ( چله نشینی و سفر به درون و یا مراقبه بصیرت ) :

در عرفان اسلامی و بودیسم برای آشکار شدن من درونی , رهایی از قیدها و همچنین سفر روحانی انجام می گیرد.

– حرکات موزون :

در ورزش باستانی ایران که بی شباهت به رقص و آیروبیک هم نیست انجام می شود. این روش برگرفته از عرفان میتراییسم می باشد . این حرکات از سنتهای اسلامی نیز تاثیر گرفته و سبب وجد و آرامش روانی می گردد.

– تمرین در فضای باز :

عموما در کوه انجام شده و تر کیبی از روشهای بالا در آن بکار گرفته شده است.

برگرفته از کتاب جامع یوگا

 

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

تاثیر ورزش یوگا در درمان افسردگی

یک مطالعه جدید تاثیر مثبت یوگا بر افسردگی را نشان داده است. محققان میگویند انجام …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x