تاثیر یوگا بر خواب

آیا می خواهید خواب عمیق و باکیفیت داشته باشید؟

خواب یکی از مهم ترین جنبه های بقای انسان است. خواب راحت و آرام می تواند تاثیر شگرفی در سلامت جسم و آرامش روحی و همینطور زیبایی و درخشش پوست و همچنین داشتن انرژی کافی شما داشته باشد.

 

برای اینکه بتوانید خواب کامل داشته باشید و خستگی روزمره بدن ر ا از بین ببرید،  باید حداقل 6 تا 8 ساعت و آن هم در طول شب بخوابید. بسیاری از ما ممکن است بیخواب باشیم و تا حدی با آن مشکل داشته باشیم . بی‌خوابی یکی از شایع‌ترین اختلالات است که بر سلامتی و زندگی فرد تاثیر دارد . مبتلایان به بی خوابی معمولا در طول روز با خواب آلودگی و نداشتن تمرکز ذهنی و بعضا تند خویی و عصبانیت مواجه می شوند. نداشتن خواب کافی به زندگی شبانه روزی این قبیل افراد صدمه می زند. کم خوابی و بی کیفیتی خواب باعث ترشح هورمون هایی می شود که برای بدن زیانبارند و می تواند به افزایش وزن منجر شود، ترشح هورمون سیری را در بدن کاهش داده و در نتیجه مقاومت ما را در برابر غذاهای چاق کننده، کاهش می دهد. اما خواب بهتر (هشت ساعت خواب با کیفیت شبانه)، ترشح هورمون سیری و گرسنگی را تنظیم می کند و در نتیجه اشتها بهتر کنترل می شود.

بی خوابی دلایل زیادی می تواند داشته باشد ممکن است از اضطراب، افکار مزاحم، دیدن فیلمهای مهیج، استفاده زیاد از اینترنت قبل از خواب، بیماری، افسردگی و  ……… باشد . اول از هر چیز باید بررسی کنید که چه چیز موجب بی خوابی ما می شود و سپس به فکر راه حل باشید. حالا با یکسری از کارها می توانید از آن جلوگیری کنید مثلا : گرفتن دوش آب گرم قبل از خواب، پرهیز از خوردن غذاهای چرب و سنگین  و نوشیدنیهای محرک، انجام ورزش های روزانه یوگا و پیاده روی و داشتن یک ساعت خواب ثابت میتواند راهکار خوب و عملی برای راحت خوابیدن باشد. داشتن ساعت خواب ثابت نه تنها از لحاظ فیزیکی برای‌ بدن مفید است بلکه فواید روانشناختی فراوانی نیز دارد. وقتی برای خواب خود ساعت ثابتی را در نظر میگیرید، ذهن‌ یاد میگیرد که در این ساعت خاص نیاز به آرامش و استراحت دارد و مغز میزان سروتونین و ملاتونین خود را تنظیم میکند و در نتیجه ریتم شبانه روزی را در بدن‌ برقرار میسازد.

بر اساس تحقیقات به دست آمده با انجام دادن تمرینات روزانه یوگا می توانیم خواب خوب و راحتی  داشته باشیم و بر مشکلات اختلال خواب غلبه کنیم. یوگا قبل از خواب می‌تواند به طور قابل توجهی زمان تلاش برای به خواب رفتن را کاهش دهد , چون کمک می کند که هورمون خواب یا ملاتونین افزایش پیدا کند .نتایجی از آزمایشی که به روی تعدادی معینی مردم انجام شده، مربوط به اثر آرام بخشی یوگا روی سیستم عصبی مرکزی است. در افراد دچار بی‌خوابی سطح هورمون استرس(کورتیزول) بالاست . یوگا می‌تواند سطح کورتیزول را کاهش دهد و به این دلیل است که بعد از تمرین یوگا احساس آرامش می‌کنید.  کیفیت خواب افزایش پیدا کند. ما با انجام حداقل ۴۵ دقیقه تمرینات روزانه یوگا و مدیتیشن کوتاه کیفیت خواب افزایش پیدا کرده و  می توانیم مشكل را حل یا كمتر كنیم.

با یک مدیتیشن کوتاه قبل از خواب موافقید؟

قبل از خواب خودمان را برای یک خواب آرام و با کیفیت آماده کنید. در حالت چهار زانو بنشینید و یا اینکه اگر برایتان دشوار است می توانید به دیوار  تکیه دهید و پاها را از جلو دراز کنید . ستون مهره ها را صاف نگه دارید و سر را در امتداد ستون مهره ها قرار دهید .  دستها رها روی پاها و کف دستها را رو به سقف یا به حالت مودرا روی زانو بگدارید . به آرامی چشمها را ببندید و فقط به دم و بازدم در سوراخهای بینی توجه کنید . از روند تنفس ، تماس هوا با دیواره های بینی ، سردی و گرمی دم و بازدم و جریان هوا در بینی آگاه باشید. شما می توانید این تمرین را به مدت  20 تا 30 دقیقه انجام دهید. اگر در اوایل نشستن به مدت طولانی سخت بود , مدت زمان را کم کنید. مثلا از 5 دقیقه شروع کنید و در طی روزهای آینده کم کم زمان آن را طولانی تر کنید تا به مدت دلخواهتان برسانید. با این تمرین ساده  بدن را اسوده , سیستم مغز و اعصاب را وانهاده, و ذهن را آرام  می کنید و خود را برای یک خواب عمیق و با کیفیت آماده میسازید.

تهیه مطلب : آرزو پویان

                                                            

 

 

 

 

 

 

 

 

درباره ایران یوگا

پیشنهاد ما به شما

مودرا

مودرا ها عبارتند از حرکات , وضعیت های بدنی و حالات روحی – جسمانی شناختی …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x